wtorek , 8 października 2024
Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

GDDKiA udostępniła nowe stacje ładowania pojazdów elektrycznych na sieci dróg krajowych

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła kierowcom nowe stacje ładowania pojazdów elektrycznych, które zlokalizowane są na Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) o funkcji podstawowej (dawnej kategorii I). Budowanie takich stacji odbywa się w ramach rozwoju elektromobilności w naszym kraju.

Dziewięć nowych stacji ładowania w 2022 r.

W 2022 r. uruchomionych zostało dziewięć stacji ładowania pojazdów elektrycznych na MOP z czego:

  • dwa w województwie kujawsko-pomorskim: 
  • autostrada A1: MOP-y Ludwinowo Północ i Ludwinowo Południe;
  • trzy w województwie łódzkim:
  • autostrada A2: MOP-y Niesułków, Kozanki i Zaborów;
  • dwa w województwie śląskim: 
  • autostrada A1: MOP-y Wieszowa Północ i Wieszowa Południe;
  • dwa w województwie warmińsko-mazurskim: 
  • droga ekspresowa S7: MOP-y Lutek i Majdany Wielkie.

Stacje zostały wyposażone łącznie w 20 punktów ładowania. Na MOP Niesułków ładowarki mają moc 350 kW.

Budowa oraz rola operatora i dostawcy usług

W każdym przypadku operatorem stacji ładowania pojazdów elektrycznych są zewnętrzne podmioty dzierżawiące fragment MOP-u. Pełnią funkcję dostawcy usługi ładowania dla tych stacji. Każda ze stacji powinna posiadać min. dwa punkty ładowania, w tym jeden o mocy nie mniejszej niż 50 kW (do decyzji dzierżawcy pozostaje docelowa moc stacji).

38 nowych stacji w 2023 roku

Do końca tego roku planowane jest uruchomienie kolejnych 38 stacji ładowania pojazdów elektrycznych wyposażonych łącznie w 82 punkty ładowania. Szczegóły w tabeli poniżej.

województwo MOP Nr drogi Liczba punktów ładowania
kujawsko-pomorskie Kałęczynek Wsch. A1 2
Kałęczynek Zach. A1 2
lubuskie Marwice Wsch. S3 2
Marwice Zach. S3 2
łódzkie Głowno Wsch. A1 2
Głowno Zach. A1 2
Skoszewy Wsch. A1 2
Skoszewy Zach. A1 2
Mogiły A2 2
Bolimów A2 2
małopolskie Bagno A4 2
Mokrzyska A4 2
Podłęże A4 2
Zakrzów A4 2
mazowieckie Budykierz S8 3
Przyjmy S8 3
opolskie Młyński Staw A4 4
Rzędziwojowice A4 4
podkarpackie Bratkowice A4 2
Dąbry A4 2
Kaszyce A4 2
Zamiechów A4 2
Jawornik A4 2
Jastrząbka A4 2
Młyniska A4 2
Budy A4 2
podlaskie Ostrożne S8 2
śląskie Dobieszowice Wsch. A1 2
Dobieszowice Zach. A1 2
Knurów Wsch. A1 2
Knurów Zach. A1 2
świętokrzyskie Występa Zach. S7 2
warmińsko-mazurskie Grabin Wsch. S7 2
Grabin Zach. S7 2
wielkopolskie Sobótka A2 2
Cichmiana A2 2
zachodniopomorskie Kunowo Wsch. S3 2
Kunowo Zach. S3 2

Cztery z nich udostępnione zostaną już w kwietniu. Będą to stacje na drodze ekspresowej S3 (woj. lubuskie): MOP Marwice Wschód i Marwice Zachód oraz na autostradzie A1 (woj. łódzkie): MOP Głowno Wschód i Głowno Zachód.

Przetargi na więcej punktów ładowania już wkrótce

W 2023 r. GDDKiA zaplanowała postępowania na dzierżawę 36 MOP, w których są zawarte informacje o budowie stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Dwanaście z nich już rozpoczęto. Kolejne przetargi na stacje ładowania na MOP są na etapie przygotowania.

Niezależnie od stacji ładowania na MOP o funkcji podstawowej, sieć punktów ładowania jest rozwijana również przez koncerny paliwowe, które dzierżawią MOP o funkcjach komercyjnych (dawniej kat. II i III).

Źródło informacji: GDDKiA 

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Oferta Grupy Plichta powiększa się o markę MG

MG, wywodzące się z Wielkiej Brytanii, a obecnie będące własnością chińskiego konglomeratu motoryzacyjnego SAIC Motor, …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *