wtorek , 8 października 2024
Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
Fot. M. Mielewski (Gdynia.pl)

Gdynia gotowa do zimowego utrzymywania jezdni, dróg i parkingów

W nadchodzącym sezonie zimowym dział Letniego i Zimowego Utrzymania Dróg ZDIZ będzie realizować własnymi siłami prace związane z zimowym utrzymaniem jezdni dróg i parkingów o łącznej długości 277 km.

Mimo sprzyjającej pogody pracownicy, sprzęt i środki do posypywania nawierzchni są w pogotowiu. Gdynia w gotowości zimowej jest od połowy listopada do końca marca. W sezonie zimowym 2023/2024 Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni będzie dysponować 24 pojazdami specjalnymi do obsługi zimowego utrzymania dróg – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Sprzęt LIZUD do Akcji Zima to pługo-posypywarki, ciągniki rolnicze wyposażone w posypywarki i pługi odśnieżne, ładowarki do pracy w ciężkich warunkach zimowych, samochody dostawcze typu doka wyposażone w polietylenowe, elektryczne posypywarki soli drogowej czy pojazdy wolnobieżne zaopatrzonymi w pługi odśnieżne do prac na drogach rowerowych zlokalizowanych w jezdniach.

Podobnie jak rok temu, w celu optymalizacji działań miasto zostało podzielone na dwa rejony, północny i południowy, w których zlokalizowane są bazy techniczne Letniego i Zimowego Utrzymania Dróg (LiZUD) z zapleczem dyspozytorskim, socjalnym i sprzętowym – mówi Dawid Czechowski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Bazy: północna i południowa

Na bazach stacjonuje obsada osobowa, pojazdy, inny niezbędny sprzęt do działań:

  • magazyny soli o pow. 500 m2 mogące pomieścić łącznie 2 000 ton soli do zimowego utrzymania dróg,
  • 2 wytwornice solanki wraz ze zbiornikami magazynowymi o poj. 10 m3 każdy,
  • 2 zbiorniki paliwa o pojemności 5 m3 każdy wyposażone w dystrybutor samoobsługowy,
  • 2 zbiorniki, AdBlue o pojemności 2,5 m3 każdy wyposażone w dystrybutor samoobsługowy,
  • wiaty magazynowe,
  • stanowiska obsługi codziennej.

W ramach zawartych umów Gdynia ma zapewnione bieżące dostawy soli drogowej czy paliwa. Bazy LiZUD pracują w systemie 24 godzinnym i obsługują po 118,5 km dróg głównego układu komunikacyjnego.

Baza Północna LiZUD będzie dodatkowo obsługiwać ok. 40 km dróg o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym w północnych dzielnicach miasta (Oksywie, Obłuże, Babie Doły). Umożliwi to ostatnio zakupiony sprzęt – dział LIZUD został wyposażony w 4 nowe pojazdy, między innymi 2 ciągniki rolnicze Farmtrac (model: 6100 DTV PWR) z osprzętem do letniego i zimowego utrzymania dróg. ZDiZ zakupił w ostatnim czasie również 2 pojazdy typu doka osobowo-dostawcze do 3,5 t i do końca br. planuje doposażyć je w posypywarki.

Sprzęt LIZUD

Obecnie w obu bazach LIZUD (północnej i południowej) stacjonuje łącznie 26 pojazdów specjalnych do obsługi Letniego i Zimowego Utrzymania Dróg:

  • 2 pojazdy ze zmienną zabudową: polewaczka do zmywania jezdni/pługopiaskarka
  • 2 pojazdy ze zmienną zabudową: zamiatarka/pługopiaskarka
  • 2 zamiatarki samojezdne (nie są wykorzystywane w sezonie zimowym)
  • 2 ładowarki teleskopowe
  • 12 pługopiaskarek
  • 2 ciągniki rolnicze z osprzętem zima/lato (nowe)
  • 2 pojazdy: polewaczka do zmywania jezdni/pług odśnieżny do dróg rowerowych
  • 2 pojazdy typu doka, osobowo-dostawcze do 3,5 t (nowe).

Utrzymanie dróg o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym

Utrzymaniem dróg o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym, ciągów pieszych, dróg rowerowych i płatnych miejsc postojowych w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania zajmować się będzie firma zewnętrzna wyłoniona w ramach przeprowadzonych postępowań przetargowych.

Sprzęt wykonawcy:

  • 9 pługoposypywarek,
  • 15 ciągników z osprzętem dostosowanym do pracy na wąskich ulicach,
  • 1 ładowarka samojezdna,
  • 20 ciągników z pługiem do odśnieżania chodników,
  • 16 samochodów ciężarowych.

Zgodnie z przyjętymi standardami oczyszczania dróg na terenie Gdyni, rozpoczęcie prac związanych z usuwaniem skutków zimy tj. pługowanie jezdni i posypywanie środkami chemicznymi rozpocznie się niezwłocznie po uzyskaniu informacji meteorologicznych o przewidywanym wystąpieniu zjawisk zimowych, tak aby zapewnić utrzymanie przejezdności dróg w stopniu gwarantującym bezpieczeństwo ruchu samochodowego i funkcjonowanie komunikacji miejskiej, nie później niż w ciągu godziny od wystąpienia zjawiska. W oparciu o aktualne prognozy pogody, z wyprzedzeniem minimalizowane będzie ryzyko oblodzenia dróg.

Przypominamy, że obowiązki zimowe mają również właściciele nieruchomości i zarządcy, dotyczy to dróg wewnętrznych i chodników przylegających do nieruchomości. Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni odpowiada wyłącznie za drogi i chodniki będące w jego utrzymaniu.

Gdzie zgłaszać potrzebę odśnieżenia ulicy czy chodnika?

Referat Planowania i Standaryzacji LIZUD przyjmuje zgłoszenia i interwencje mieszkańców w dni robocze w godzinach 7:00-15:30, dotyczące dodatkowych potrzeb odśnieżenia dróg gminnych, chodników czy ścieżek rowerowych oraz informacje o zagrożeniach na drogach lub informacje o utrudnieniach w komunikacji pod nr. tel. 725 269 686.

Zgłoszenia po godzinach pracy referatu, w weekendy i święta przyjmuje dyżurny Straży Miejskiej pod bezpłatnym nr. tel. 986.

Za zimowe utrzymanie Obwodnicy Trójmiasta odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku.

Zadbaj o własne bezpieczeństwo

Jak co roku, przypominamy że równie ważne jak zimowe utrzymanie dróg, jest zachowanie samych kierowców. Pamiętajmy o tym aby dostosować prędkość jazdy do warunków na drodze, szczególnie gdy temperatura w nocy spada poniżej zera a w ciągu dnia jest na plusie. Przy takich warunkach pogodowych, jezdnia która wydaje się być tylko mokra, w rzeczywistości jest pokryta cienką, bardzo śliską warstwą lodu. Przed sezonem zimowym zadbajmy również o nasze pojazdy. Sprawdźmy stan hamulców, oświetlenie pojazdu oraz wymieńmy opony na zimowe.

Źródło: Gdynia.pl (Autor: Magdalena Wojtkiewicz)

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Oferta Grupy Plichta powiększa się o markę MG

MG, wywodzące się z Wielkiej Brytanii, a obecnie będące własnością chińskiego konglomeratu motoryzacyjnego SAIC Motor, …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *