poniedziałek , 4 grudnia 2023
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
Volvobanergrudzie2022750x200
moto3m_KIA_750x200
previous arrow
next arrow
Fot. Kamil Złoch (Gdynia.pl)

[Gdynia.pl] Midibusy Solaris Urbino pojadą po górzystych dzielnicach

Fot. Kamil Złoch (Gdynia.pl)

Są krótsze od standardowych autobusów, łatwiej przemieszczają się po krętych trasach i dobrze radzą sobie ze wzniesieniami. Osiem nowych midibusów pojawiło się na ulicach Gdyni. Zastąpią starsze pojazdy na liniach midibusowych: 102, 145, 153, 203, 204 i 252 i będą jeździć w takich dzielnicach jak Działki Leśne, Grabówek, Leszczynki, Chylonia czy też Mały Kack i Wielki Kack oraz Kamienna Góra.

Do dzielnic w midibusach

Docierają tam, gdzie zwykły autobus mógłby się nie zmieścić. O zapotrzebowaniu na zwinne midibusy mówili sami gdynianie, którzy czekali na uruchomienie linii obsługujących małe osiedla. Dziś na łącznie sześć już istniejących linii ZKM Gdynia wyjechały po raz pierwszy fabrycznie nowe pojazdy. Miasto w ten sposób uatrakcyjnia i uzupełnia ofertę komunikacyjną.

Ilość samochodów osobowych jest w przeliczeniu na mieszkańców dwukrotnie większa w Gdyni niż w Londynie i Berlinie, ale żeby zachęcić mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej, tak jak się to dzieje w nowoczesnych miastach, musimy mieć bardzo nowoczesną komunikację. Stąd zakupy nowego taboru, klimatyzowanego, nowoczesnego, a jednocześnie musimy dbać o to, żeby komunikacja była atrakcyjna, punktualna i docierała w te miejsca, z których mieszkańcy chcą podróżować – mówił przy okazji prezentacji nowych midibusów Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Na wzniesienia bez problemów

Skorzystają z nich m.in. mieszkańcy gdyńskich dzielnic o bardziej „górskiej” charakterystyce, gdzie liczba pasażerów nie jest tak duża, aby korzystać ze standardowych autobusów, ale istnieje potrzeba regularnych kursów – to Mały i Wielki Kack, Kamienna Góra, Działki Leśne, Grabówek, Leszczynki i Chylonia.

Midibusy są potrzebne w mieście, które w dużym stopniu ma charakter górski. Mamy tu wiele wąskich i krętych uliczek, stromo wspinających się na wysokości, w szczególności w głąb dzielnic, w pewnej odległości od głównych ciągów komunikacyjnych. Tym razem nie jest to nasz własny zakup, nie byliśmy zmuszeni zainwestować pieniędzy miejskich. To inwestycja przedsiębiorstwa „Gryf”, które od wielu lat współpracuje z Gdynią i wygrało obowiązujący do końca 2026 roku przetarg na obsługę komunikacyjną tych tras – mówiła Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Pojazdy zostały zakupione przez prywatnego operatora PA „Gryf”, świadczącego już od 24 lat usługi dla gdyńskiej komunikacji miejskiej.

Znana jakość w krótszej wersji

Na sześć istniejących linii (102, 145, 153, 203, 204 i 252) trafiło osiem fabrycznie nowych Solarisów. Sześć z nich to model Urbino 8,9 LE, dwa to odrobinę dłuższe Urbino 10,5.

Oba modele są niskopodłogowe, mają po 27 miejsc siedzących dla pasażerów, rampy dla osób poruszających się na wózku i wyposażenie zgodne ze standardem w najnowszych pojazdach kursujących w Gdyni – klimatyzacja, tablice informacji pasażerskiej, zapowiedzi głosowe czy monitoring.

Design jest niemal identyczny jak w przypadku już jeżdżących w mieście standardowych autobusów tej marki. Główna różnica wizualna to długość, dwie pary drzwi w pojeździe i inny układ siedzeń.

Największe zmiany odczują sami kierowcy, bo mniejsze gabaryty midibusów pozwalają na swobodną jazdę po bardziej wymagających trasach.

Krótsze wersje różnią się pojemnością silnika i możliwością manewrów w wąskich uliczkach, na których biegną linie przeznaczone do obsługi. Oczywiście mają mniejszej mocy silniki i wszystko zmniejszone. Jak mniejszy autobus, to i mniejsze koła i, oczywiście, niższe zużycie paliwa – wymienia Marian Kotecki, prezes firmy Przewozy Autobusowe „Gryf”.

Nowe midibusy spełniają najbardziej rygorystyczną obecnie normę emisji spalin – EURO 6d. Warto przypomnieć, że linie midibusowe zostały wcześniej wytypowane jako przewidziane do elektryfikacji od 2027 roku – planuje się wówczas wprowadzenie do ich obsługi elektrobusów.

Źródło: Gdynia.pl

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Droga ekspresowa S6 – stan realizacji

S6, to ekspresowe połączenie Szczecina z Trójmiastem i łatwiejszy dojazd do nadmorskich miejscowości. Przyjrzyjmy się …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *