Slider
Fot. Marcin Mielewski (Gdynia.pl)

[Gdynia.pl] Trasa Kaszubska rośnie w oczach

Fot. Marcin Mielewski (Gdynia.pl)

Trwa budowa Trasy Kaszubskiej w Gdyni. Choć śnieg solidnie przysypał Karwiny, Wielki i Kack i Dąbrowę, to postępy prac przy drodze S6 widać gołym okiem. Powstały już konstrukcje części wiaduktów Obwodnicy Trójmiasta nad ul. Chwaszczyńską, a także dedykowana pieszym kładka pomiędzy ul. Szafranową na Dąbrowie a lasem w Wielkim Kacku.

Budowa drogi ekspresowej S6, zwanej również Trasą Kaszubską, to duża inwestycja, która ma połączyć Trójmiasto z Lęborkiem. Dzięki inwestycji, która prowadzona jest przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, dystans około 60 km będzie można pokonać znacznie szybciej i przede wszystkim bezpieczniej. Zapewnią to bezkolizyjne węzły, które powstają w różnych miejscach na całej długości trasy.

Jedną z większych krzyżówek będzie węzeł Wielki Kack w Gdyni. Poprzez ulicę Chwaszczyńską połączy on Trasę Kaszubską z Obwodnicą Trójmiasta. Dotychczasowy układ drogowy przechodzi właśnie kompletną metamorfozę. Drogi zyskają kolejne pasy jezdni, powstaną wiadukty i rozjazdy, które w bezpieczny sposób umożliwią kierowcom obranie odpowiedniego kierunku jazdy.

Przekształcenie dotychczas istniejącej krzyżówki ul. Chwaszczyńskiej z Obwodnicą Trójmiasta w duży węzeł komunikacyjny to inwestycja niezwykle ważna z perspektywy miasta. Węzeł Wielki Kack zwiększy przepustowość i płynność ruchu kołowego w południowo-zachodniej części Gdyni, a zwłaszcza na obwodnicy. Pozytywne skutki tego rozwiązania poczujemy z pewnością w całej Gdyni. Na inwestycję patrzymy jednak również w szerszym aspekcie. Droga ekspresowa S6 nie bez przyczyny nazywana jest potocznie Trasą Kaszubską. To jeszcze większe otwarcie się Gdyni i całego Trójmiasta na resztę naszego regionu. Możliwość wygodnego i bezpiecznego dojazdu do naszego miasta z całą pewnością uatrakcyjni Gdynię jako miasto turystyczne i biznesowe – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Inwestycja na terenie Gdyni obejmuje dzielnice Dąbrowa, Karwiny i Wielki Kack – w okolicach wjazdu do miasta od strony ul. Chwaszczyńskiej oraz jej skrzyżowania z Obwodnicą Trójmiasta.

Prace obejmują przebudowę samej ul. Chwaszczyńskiej oraz budowę dwóch węzłów komunikacyjnych. Jednym z nich jest wspomniany węzeł Wielki Kack, drugi – mniejszy – połączy Obwodnicę Trójmiasta z ul. Nowowiczlińską.

WĘZEŁ WIELKI KACK

Największym elementem budowy drogi ekspresowej S6 jest węzęł Wielki Kack. To tutaj będą się łączyć wjazdowa ul. Chwaszczyńska z Obwodnicą Trójmiasta. Stąd dalej ulicami Chwaszczyńską i Wielkopolską dojedziemy do mającego wkrótce powstać węzła Karwiny, gdzie wygodnie będzie można się przesiąść do komunikacji miejskiej czy kolei i dojechać do centrum Gdyni.

Fot. Marcin Mielewski (Gdynia.pl)

Prace odbywają się tu wielotorowo. Modernizowana jest sama obwodnica, która w tym miejscu poszerzona zostanie do trzech pasów jezdni w każdą stronę. Dotychczasowa organizacja ruchu oparta była o sygnalizację świetlną. Po przebudowie każda odnoga będzie poprowadzona osobną jezdnią, którą do ruchu będziemy się włączać bezkolizyjnie. Przykładowo: jadąc od strony Chyloni, pierwszy zjazd poprowadzi nas bezpośrednio na ul. Chwaszczyńską w stronę wyjazdu z Gdyni. Drugim zjazdem będziemy mogli dostać się na tę samą ulicę, ale w kierunku Karwin i dalej do centrum miasta. Trzecią opcją jest oczywiście pozostanie na obwodnicy i pojechanie na wprost – do Gdańska lub dalej. Takie rozwiązanie zwiększy nie tylko bezpieczeństwo, ale i upłynni ruch na węźle. Drogi zjazdowe i wjazdowe zostały już wytyczone przez drogowców, a na części z nich pojawiła się już pierwsza warstwa nawierzchni.

W obu przypadkach – a zatem poszerzenia obwodnicy i wykonania dróg zjazdowych – konieczne jest wybudowanie nowych, dodatkowych wiaduktów nad ul. Chwaszczyńską, a także nad samą drogą obwodową. Na powstałe już filary nanoszone są obecnie konstrukcje, po których docelowo będą poruszać się pojazdy.

W ramach inwestycji modernizowany jest również wiadukt. Powstaje on na wysokości ulic Górniczej i Lipowej na Fikakowie. Droga ta umożliwia dojazd mieszkańcom do posesji przy ul. Źródło Marii w okolicy lasu po zachodniej stronie obwodnicy.

Fot. Marcin Mielewski (Gdynia.pl)

UL. CHWASZCZYŃSKA

W minionym roku ul. Chwaszczyńska – stanowiąca jednocześnie wjazd i wyjazd z Gdyni w kierunku Kaszub – uległa całkowitemu przeobrażeniu. Okalające drogę skarpy zostały znacznie zredukowane, co pozwoliło drogowcom na wyznaczenie miejsca na dodatkowe pasy ruchu w obu kierunkach i położenie pierwszej warstwy nowej nawierzchni. Zastąpi ona w tym miejscu sfatygowany już asfalt. Na ten element trzeba jednak będzie poczekać – jego położenie uniemożliwiają na razie warunki pogodowe.

Fot. Marcin Mielewski (Gdynia.pl)

Uwagę przykuwa z pewnością konstrukcja kładki dla pieszych i rowerzystów, która przerzucona nad ul. Chwaszczyńską da mieszkańcom Dąbrowy możliwość łatwego dojścia do pobliskiego lasu. Obecnie na dwóch filarach osadzono konstrukcję, która łączy ze sobą dwa brzegi skarp przy ul. Chwaszczyńskiej. Na konstrukcji zostaną osadzone te elementy kładki, na których będzie się już odbywał ruch pieszy i rowerowy. Całość znajduje się na wysokości ul. Szafranowej na Dąbrowie. Projekt wybudowania kładki to inicjatywa rady dzielnicy i samych mieszkańców Dąbrowy. Dzięki niej znacznie łatwiej i bezpieczniej będą mogli dostać się na tereny zielone prowadzące m.in. do rozlewiska Źródła Marii, czy też do Fikakowa.

WĘZEŁ PRZY UL. NOWOWICZLIŃSKIEJ

Kolejnym mniejszym, ale równie ważnym węzłem jest ten łączący Obwodnicę Trójmiasta z ul. Nowowiczlińską. Krzyżówka przyniesie wiele korzyści mieszkańcom Dąbrowy czy sąsiedniego Wiczlina. Osoby wyjeżdżające z dzielnicy będą mogły dostać się na Obwodnicę Trójmiasta z pominięciem dużego węzła, jakim jest wspomniany wyżej węzeł Wielki Kack. Drogowcy w tym miejscu wytyczyli już miejsca na pasy zjazdowe i wjazdowe, a nad ul. Nowowiczlińską pojawiły się dwa wiadukty, które będą stanowić poszerzenie obwodnicy.

Fot. Marcin Mielewski (Gdynia.pl)

PRACE TAKŻE ZIMĄ

Mimo że ogromnych rozmiarów plac budowy w ostatnich dniach pokryła warstwa śniegu, to drogowcy pracują dalej w pocie czoła. W każdym z opisywanych miejsc zobaczyć można ciężki sprzęt oraz pracowników, którzy przygotowują grunt pod kolejne konstrukcje czy pracują nad tymi, które już są wznoszone.

Źródło: Gdynia.pl (autor: Paweł Kukla)

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni rozpoczął pozimowe przeglądy stanu nawierzchni jezdni

Odwilż to czas, w którym zima uwidocznia swoje destrukcyjne oblicze – dziury w nawierzchni jezdni. …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *