czwartek , 18 kwietnia 2024
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
fot. Jan Ziarnicki (gdynia.pl)

[Gdynia.pl] Zakończyły się prace przy przebudowie jednego z kluczowych skrzyżowań w Gdyni

fot. Jan Ziarnicki (gdynia.pl)
fot. Jan Ziarnicki (gdynia.pl)

Zakończyły się prace przy przebudowie jednego z kluczowych skrzyżowań w Gdyni. Od teraz kierowcy, piesi i rowerzyści na zbiegu ulic Podjazd, 10 Lutego i Dworcowej mogą korzystać z nowych rozwiązań, które ułatwią poruszanie się w tym newralgicznym punkcie. Na miejscu powstała między innymi kładka rowerowa czy nowy układ drogowy i sygnalizacje świetlne.

Dobiegły końca prace przy kompletnej przebudowie skrzyżowania ulic Podjazd, 10 Lutego i Dworcowej. To jeden z najważniejszych punktów na komunikacyjnej mapie Gdyni, który dzięki nowym rozwiązaniom ma obsługiwać ruch w bezpieczniejszy i bardziej sprawny sposób. Ze zmian skorzystają zarówno kierowcy, rowerzyści jak i sami piesi. Trwają jeszcze ostatnie prace porządkowe, a w ciągu najbliższych dni zostaną wykonane niezbędne formalności odbiorowe.

Skrzyżowanie jest zlokalizowane w samym centrum miasta – tuż nieopodal dworca Gdynia Główna. Miejsce to niejako pełni funkcję „bramy” łączącej wschodnią i zachodnią część miasta. Znają je niemal wszyscy rowerzyści, piesi i kierowcy poruszający się po Gdyni.

– Zmiana geometrii skrzyżowania sprawi, że jazda samochodem stanie się wygodniejsza i przede wszystkim bezpieczniejsza, a w połączeniu z przebudowaną sygnalizacją spowoduje także, że równe szansę zyskają wszyscy uczestnicy ruchu — mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju i dodaje: – Bardzo dużo zyskają też rowerzyści.

fot. Jan Ziarnicki (gdynia.pl)
fot. Jan Ziarnicki (gdynia.pl)

Rowerzyści od teraz mogą bezkolizyjnie pokonać całe skrzyżowanie dzięki kładce biegnącej wzdłuż torów kolejowych, od ulicy Dworcowej do alei 17 Grudnia. Specjalistyczna konstrukcja ze względu na gabaryty była montowana podczas jednej z lipcowych nocy – ma ponad 28 metrów długości, a szerokość całkowita w jej najszerszym punkcie wynosi 6,37 metra. Maksymalne obciążenie kładki to 400 kilogramów na metr kwadratowy.

 Aleja 17 Grudnia ma w sobie wielki potencjał, ponieważ dociągniecie do niej drogi rowerowej spowoduję, że będzie można szybciej dostać się na czterech kółkach z Redłowa czy Wzgórza Św. Maksymiliana do centrum Gdyni. Przebudowa skrzyżowania to także szereg nowości np. parking dla rowerów czy śmietnik rowerowy, który jest wyprofilowany tak, aby rowerzysta mógł łatwo trafić odpadkiem do kubła. Takie ułatwienia pojawią się też przy nowo budowanych drogach jeszcze w tym roku – mówi Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta miasta ds. komunikacji rowerowej.

W ramach inwestycji w rejonie ulic 10 Lutego, Podjazd i Dworcowej została wykonana nie tylko przebudowa geometrii skrzyżowania i nowa nawierzchnia. Zbudowano także uzbrojenie występujące w tym rejonie, czyli sieć wodociągową, gazową, telefoniczną, trolejbusową, kanalizację deszczową i sanitarną oraz kanalizacje techniczne.

fot. Jan Ziarnicki (gdynia.pl)
fot. Jan Ziarnicki (gdynia.pl)

Oto lista najważniejszych prac:

  • przebudowa nawierzchni ulic 10 Lutego, Dworcowej i Podjazd,
  • budowa kładki pieszo-rowerowej wraz z oświetleniem i odwodnieniem,
  • budowa ronda rowerowego przy budynku dworca kolejowego oraz ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Podjazd i Morskiej (wraz z podcięciem przyczółku wiaduktu kolejowego),
  • budowa zatoki taxi i wjazdów na posesje przy ul. Morskiej,
  • przebudowa sygnalizacji świetlnej,
  • przebudowa skarpy nasypu kolejowego,
  • zmiana lokalizacji słupów trakcji trolejbusowej,
  • rozszerzenie i korekta oświetlenia ulicznego i ścieżki rowerowej,
  • zintegrowanie sygnalizacji skrzyżowania z systemem TRISTAR,
  • zmiany w elementach małej architektury,
  • nowe rozwiązania w zakresie zieleni.

Przypomnijmy, zakończenie przebudowy skrzyżowania było planowane na czerwiec 2018 r., jednak poważna i trudna do usunięcia awaria przebiegającego w nasypie kolejowym wodociągu, mająca miejsce w listopadzie 2017 r. spowodowała wydłużenie prac. Wykonawcą robót była Firma Budowlano-Drogowa MTM, która udzieliła gwarancji na wykonane prace na okres 61 miesięcy od daty odbioru końcowego. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 20 290 095,93zł. brutto.

Źródło: Gdynia.pl (autor: Jan Ziarnicki)

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Był najnowocześniejszym salonem Kia w Europie. Wkrótce zmieni właściciela!

Gdański salon Kia JD Kulej w Letnicy, który w momencie otwarcia był pierwszym tak nowoczesnym …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *