Do końca 2021 roku Gdynia planuje wprowadzenie strefy „Tempo 30” przy większości placówek edukacyjnych, do których uczęszczają najmłodsi mieszkańcy. Na terenie miasta funkcjonuje 97 szkół i przedszkoli, do których drogę pokonuje przez dziesięć miesięcy w roku prawie 35 tysięcy dzieci. Wprowadzenie stref Tempo 30 ma na celu uspokojenie ruchu i zapewnienie bezpieczeństwa najsłabiej chronionym uczestnikom ruchu drogowego.
Projekt ten jest efektem pracy grupy powołanej przez Prezydenta Gdyni Wojciecha Szczurka w ubiegłym roku. Grupa specjalistów składająca się z inżynierów ruchu, policjantów, urzędników odpowiedzialnych za inwestycje, edukację i politykę rodzinną na bieżąco monitoruje bezpieczeństwo najmłodszych pieszych i rowerzystów w okolicach szkół i przedszkoli, wypracowując rozwiązania mające na celu zwiększenia bezpieczeństwa w czasie drogi do i ze szkoły.
– Bezpieczeństwo mieszkańców, zwłaszcza najmłodszych uczestników ruchu drogowego jest dla Gdyni priorytetem. Wdrażamy szereg działań, mających na celu uspokojenie newralgicznych punktów na mapie Gdyni i zapewnienie spokojnej drogi uczniów do domu – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju – Grupa specjalistów od kilku miesięcy monitoruje i diagnozuje bezpieczeństwo młodych pieszych i rowerzystów w okolicach szkół i przedszkoli, wprowadzenie Tempa 30 jest rozwiązaniem wypracowanym na podstawie wnikliwej analizy – podkreśla.
W Gdyni Tempo 30 zostało wprowadzone w wydzielonych strefach dzielnic m.in. Śródmieścia, Wielkiego Kacka, Karwin, Małego Kacka, Dąbrowy, Działek Leśnych, Grabówka czy Chwarzna-Wiczlina. Rozszerzenie strefy ograniczonej prędkości do 30 km/h ujednoliciło zasady poruszania się w całym tym obszarze i zwiększyło bezpieczeństwo mieszkańców. Po kilku miesiącach pracy specjalistów i diagnozach przyszedł czas na poszerzenie stref, objętych ograniczoną prędkością.
– Bardzo mnie cieszy tak kompleksowe podejście w kwestii bezpieczeństwa przy placówkach przedszkolnych i szkolnych. Pilotażowe rozwiązania uzyskały niezwykle pozytywne oceny od korzystających z nich codziennie uczniów, a także ich rodziców. W już wdrożonych lokalizacjach obserwujemy dodatkowo większą liczbę młodych gdynian korzystających m.in. z rowerów – dodaje Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.
Prędkość pojazdu vs. wypadek komunikacyjny z uczestnikami pieszego ruchu drogowego:
- Pojazd jadący 30 km/h – 90% szans na przeżycie w przypadku najsłabszych uczestników ruchu
- Pojazd jadący 50 km/h – 30% szans na przeżycie w przypadku najsłabszych uczestników ruchu
- Pojazd jadący 70km/h – mniej niż 5% szans na przeżycie w przypadku najsłabszych uczestników ruchu
Źródło: Facts Road Safety – Speed, WHO 2004 r.
W Gdyni systematycznie wprowadzane są działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa najmłodszych gdynian. Od września 2019 r. na mapie miasta zainstalowano pięć wyświetlaczy prędkości w sąsiedztwie szkół na Grabówku, Działkach Leśnych, Dąbrowie i Obłużu, dodatkowo w kilku lokalizacjach zamontowano wyniesione przejścia dla pieszych lub progi zwalniające oraz już wprowadzono ograniczenie prędkości do 30 km/h. Rozwiązania uspokoiły ruch drogowy i zyskały aprobatę służb mundurowych, a także uczniów oraz rodziców.