poniedziałek , 26 lipca 2021
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
porsche_700x200-baner-2021
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
porsche_700x200-baner-2021
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
Volv Car Plichta Gdynia - baner 2 czerwiec
previous arrow
next arrow

Gdynia popiera zeroemisyjne dostawy elektrycznymi furgonetkami

Europejskie miasta postulują do Komisji Europejskiej, aby już w 2030 roku połowa nowych samochodów dostawczych była pojazdami elektrycznymi. Pod listem, który poparło kilkudziesięciu przedstawicieli samorządów z różnych państw, podpisał się także prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Liderzy europejskich miast mówią jednym głosem – objęte mało rygorystycznymi normami środowiskowymi samochody dostawcze są szkodliwe dla klimatu i należy to zmienić. W tym celu do wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej, Fransa Timmermansa i unijnych komisarzy skierowano list otwarty. Główny postulat to położenie nacisku na elektryfikację pojazdów dostawczych. Ma być ona możliwa przez wprowadzenie ściślejszych norm dotyczących emisji spalin.

Gdynia wśród 27 europejskich miast

Pod treścią listu podpisało się 27 przedstawicieli samorządów z całej Europy, w tym m.in. Amsterdamu, Porto, Lizbony, Rotterdamu, Turynu, Paryża czy Walencji. Apel poparł także prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Gdynia jest jednym z zaledwie pięciu polskich miast, które w ten sposób opowiedziały się za rozwojem zeroemisyjnej floty pojazdów dostawczych w perspektywie najbliższych kilkunastu lat – na taki ruch zdecydowały się też Łódź, Warszawa, Wrocław i Wałbrzych.

Popieramy w ten sposób rozwój idei elektromobilności, która zagościła już w Gdyni i przynosi pozytywne efekty dla całego otoczenia. Dziś, kiedy wszyscy chcemy oddychać czystym powietrzem i zwracamy większą uwagę na potencjalne zagrożenia klimatyczne, nadeszła pora na skuteczne systemowe rozwiązania, które ograniczą także szkodliwy wpływ pojazdów dostawczych. Jako samorząd podejmowaliśmy już działania związane między innymi z uregulowaniem dostaw w centrum miasta, ograniczyliśmy też tonaż w Śródmieściu, chcąc chronić mieszkańców przed nadmiernym hałasem i spalinami. Zeroemisyjna flota takich pojazdów to kolejny krok – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Do 2035 tylko zeroemisyjne furgonetki

Jak sprawić, żeby z europejskich miast zniknęły spaliny emitowane z aut dostawczych? W liście do Komisji Europejskiej pojawiają się propozycje konkretnych zmian – najpóźniej do 2030 roku połowa nowych pojazdów dostawczych powinna posiadać napęd elektryczny, a do 2035 roku „elektrykami” powinny być już wszystkie samochody, które opuszczają fabryki.

Miasta chcą też wprowadzać ograniczenia dla silników spalinowych, które przyspieszą wdrażanie zeroemisyjnych „dostawczaków” . Konieczny jest także szybki rozwój sieci ładowarek w miastach i centrach dystrybucyjnych, które ułatwią codzienną eksploatację aut. Proponowane są zmiany w treści unijnego rozporządzenia w sprawie norm CO2 i dyrektywy w sprawie alternatywnej infrastruktury paliwowej (AFID).

Możemy na co dzień nie zdawać sobie sprawy ze skali problemu, ale dane wskazują jasno, że w ostatnich latach sprzedaż aut dostawczych wzrosła o ponad połowę i nie zamierza wyhamowywać. Biorąc pod uwagę to, że akurat ten segment pojazdów nie jest objęty rygorystycznymi normami emisji CO2, jest to szczególnie duże zagrożenie, które wymaga stanowczego działania. Dziś zeroemisyjna komunikacja miejska czy napędzane energią elektryczną samochody osobowe nikogo nie dziwią, dlatego pora na zmiany także w kwestii mniejszych aut dostawczych – podkreśla Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Z danych unijnych państw członkowskich składających sprawozdania UNFCCC wynika jednoznacznie, że samochody dostawcze są najszybciej rosnącym źródłem emisji dwutlenku węgla w transporcie drogowym. Od 1990 roku jego emisje z samochodów dostawczych wzrosły aż o 58%, podczas gdy emisje z samochodów i ciężarówek – o około 20%. Jednocześnie w 2020 roku zaledwie 1,7% nowo rejestrowanych w Unii Europejskiej „dostawczaków” posiadało napęd elektryczny, co dodatkowo pogłębia to zjawisko. Ponadto operatorzy dużych flot samochodowych są zmuszeni zamawiać elektryczne furgonetki poza głównymi producentami aut, którzy nie są zainteresowani zaspokojeniem popytu.

Samochody dostawcze to pięta achillesowa europejskiej polityki transportu drogowego. Tworzą najszybciej rozwijający się sektor transportu drogowego w UE, jednocześnie będąc źródłem zanieczyszczenia powietrza i klimatu, zwłaszcza na obszarach miejskich” – czytamy w liście skierowanym do Komisji Europejskiej. Właśnie dlatego kilkadziesiąt europejskich miast, w tym tak duże metropolie, jak wspomniane wcześniej Lizbona, Amsterdam czy Paryż, postanowiły zwrócić się o wprowadzenie odpowiednich zmian legislacyjnych.

Proponowane rozwiązania na rzecz zwiększenia udziału pojazdów elektrycznych wśród aut dostawczych mają pomóc w osiągnięciu zakładanej neutralności klimatycznej do 2050 roku oraz poprawie stanu powietrza.

Źródło: Gdynia.pl (autor Kamil Złoch)

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Przedpremierowy pokaz nowego, elektrycznego Mercedesa EQS z Mercedes-Benz Witman

Mercedes mocno stawia na swoją submarkę EQ i sukcesywnie rozszerza jej ofertę. Na szczycie gamy …

Jeden komentarz

  1. Po co Gdyni elektryczne furgonetki zeroemisyjne, skoro nie posiada ona własnej infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych?

    Większość należy do zewnętrznych firm, a samych ładowarek jest raptem kilka (i nie liczny tych, które znajdują się za czyimś ogrodzeniem, jak np przy hotelu Mercure.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *