BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
Fot. Greenway Infrastructure Poland

Greenway: startuje budowa największej w Polsce sieci ładowania aut elektrycznych

Fot. Greenway Infrastructure Poland
Fot. Greenway Infrastructure Poland

Pierwsze stacje ładowania samochodów elektrycznych sieci Greenway Infrastructure Poland zostały już zainstalowane w Bielsku-Białej, Rzeszowie oraz Poznaniu. Greenway Infrastructure Poland – operator powstającej sieci już podpisał umowy na dostawę ładowarek dla wszystkich 75 punktów realizowanych w ramach obecnej fazy projektu.

– Pierwsze instalacje zrealizowaliśmy w Gemini Park w Bielsku-Białej, Millenium Hall w Rzeszowie oraz we Franowo Park w Poznaniu – mówi Rafał Czyżewski, prezes Greenway Infrastructure Poland. – Zarządcy i właściciele tych lokalizacji uznali, że nasz program jest znakomitą okazją do otwarcia się na elektromobilność. Ich klienci mogą teraz zasilać auta z naszej sieci, co jest wygodne zarówno pod względem samego procesu ładowania, jak i z uwagi na prosty sposób rejestracji.

Fot. Greenway Infrastructure Poland
Fot. Greenway Infrastructure Poland

Stacje Greenway powstają w sąsiedztwie centrów handlowych, stacji benzynowych czy restauracji  oraz przy głównych drogach. Według tego klucza zostały wybrane lokalizacje wszystkich stacji. Właściwa lokalizacja powinna znajdować się w takiej odległości, aby nawet samochód o niedużej baterii mógł przemieszczać się na długim dystansie. Lokalizacja musi też zapewniać kierowcy minimum komfortu podczas ładowania (kierowcy elektryków spędzają na ładowaniu min. 20 – 30 min.). Chodzi też o kwestie bezpieczeństwa, dostęp do internetu (ładowarki podłączone są do sieci) i, oczywiście, do sieci energetycznej.

Jak wygląda proces instalacyjny ładowarki?

Fot. Greenway Infrastructure Poland
Fot. Greenway Infrastructure Poland

O ile sama budowa przyłącza i instalacja ładowarki to kilka dni, to proces dokumentacyjny wymaga sporo cierpliwości.

– Po podpisaniu umowy z właścicielem obiektu, analizujemy możliwości przyłączenia do sieci energetycznej – tłumaczy Damian Gadzialski, dyrektor zarządzający Greenway Infrastructure Poland. – W dużej liczbie przypadków przyłączenia takie są realizowane do sieci wewnętrznej danego obiektu. Kiedy nie mamy tej możliwości, występujemy o przyłącze do sieci zewnętrznej, zarządzanej przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej.  Może to potrwać nawet 14 miesięcy.

Po określeniu sposobu przyłączenia przygotowywany jest projekt, określający gdzie dokładnie będzie posadowiona stacja i jaki będzie przebieg przyłącza. Po przejściu odpowiedniej procedury administracyjnej kolejne działania następują już szybko. Położenie kabla w wykopie lub instalacja w obiekcie zajmuje 1-2 dni, zależnie od skomplikowania terenu. Na koniec – posadowienie ładowarki, konfiguracja oraz testy. I gotowe!

Do końca października powstanie w sumie 16 stacji. Greenway Infrastructure Poland już podpisał  umowy na dostawę 75 stacji ładowania. Do 2020 roku powstanie blisko 200 ładowarek.

Warto nadmienić, że z zainstalowanej w grudniu ub. r. stacji testowej w Galerii Mokotów do tej pory korzystano ponad 2.100 razy.

Sieć jest realizowana przy wsparciu unijnym w ramach instrumentu Łącząc Europę. Dofinansowanie projektu to kwota ponad 3 milionów euro.

Źródło: Greenway Infrastructure Poland

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Nowy Ford Capri EV debiutuje w FordStore Euro-Car

Na ekspozycję gdyńskiego salonu FordStore Euro-Car trafił najnowszy, elektryczny model Capri. To właśnie swojej nazwie …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *