wtorek , 14 stycznia 2025
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
Fot. ZDiZ Gdańsk

Historia gdańskich parkometrów od Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni

Fot. ZDiZ Gdańsk
Fot. ZDiZ Gdańsk

Pamiętacie sprężynowe parkometry z pokrętłem? Pyta na swojej stronie internetowej Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Od czasu kiedy można było je spotkać na ulicach Gdańska minęło blisko 20 lat. Po nich funkcjonowało kilka innych rodzajów parkometrów. – Początki historii gdańskich parkometrów sięgają połowy lat 70-tych kiedy na ul. Rajskiej na próbę postawiono pierwsze urządzenia. Na dobre jednak zaczęły funkcjonować w latach 90-tych. Ich liczba zwiększała się wraz z rozszerzaniem Strefy Płatnego Parkowania.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni pobieraniem opłat w SPP zajmuje się od 2000 r. Wtedy na gdańskich ulicach stały parkometry firmy DUNKAN w większości wyposażone w sprężynowe mechanizmy ze wskaźnikami czasu oraz MERA BŁONIE I SCHLUMBERGER wydające jako pierwsze bilety parkingowe.

Fot. ZDiZ Gdańsk
Fot. ZDiZ Gdańsk

Przez rok wymieniliśmy je na nowe elektroniczne urządzenia wydające papierowe bilety, model MERA BŁONIE X-3/2001, które w Gdańsku służyły rekordowe 16 lat. W trakcie ich funkcjonowania pojawiły się również urządzenia MBS Z1 i MBS Z3 – ten ostatni jako pierwszy wyposażony był w panel zasilany energią słoneczną. Od 2016 roku Strefa Płatnego Parkowania w Gdańsku obsługiwana jest przez parkometry typu Z3/0 polskiej firmy MBS Comutergraphik. Te są proste w obsłudze, a zasila je energia słoneczna. Alfanumeryczna klawiatura umożliwia kierowcy elektroniczną opłatę. W związku z tym nie ma konieczności umieszczania papierowego biletu za szybą samochodu. Wystarczy wnieść opłatę wprowadzając numer rejestracyjny pojazdu. W każdym momencie można przedłużyć ważność biletu elektronicznego w parkometrze bądź za pomocą aplikacji w telefonie komórkowym. W parkometrze możemy również wnieść opłatę dodatkową za brak ważnego biletu – czytamy w opublikowanej informacji gdańskiego ZDiZ

Fot. ZDiZ Gdańsk
Fot. ZDiZ Gdańsk

Strefa Płatnego Parkowania jest nieodłącznym elementem każdego dużego miasta, które boryka się z deficytem miejsc postojowych. Wprowadzenie opłat za postój zwiększa bowiem rotację parkujących pojazdów. Gdańska SPP obejmuje dziś 7 sektorów: Główne Miasto, Stare Miasto, Wrzeszcz, Aniołki, Oliwa, Przymorze. Siódmy sektor Jelitkowo obowiązuje w miesiącach lipiec i sierpień. Ponad 5 i pół tysiąca płatnych miejsc postojowych obsługiwanych jest przez 350 parkometrów.

Źródło: Gdański Zarząd Dróg i Zieleni 

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Pomorska Policja podsumowuje 2024 rok. Wypadków coraz więcej, pijanych trochę mniej

Kontrole drogowe, akcje grupy SPEED, wykorzystanie nowoczesnych narzędzi, projekty edukacyjne, współpraca z mediami oraz społeczeństwem …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *