Sopot ma już przynajmniej kilkuletnią tradycję w organizacji pokazów zabytkowych samochodów. W tym roku, stowarzyszenie Classic Moto Story prowadzone przez Państwa Annę i Marka Gut, kilkukrotnie gościło na Skwerze Kuracyjnym, tuż przy wejściu na słynne molo ze swoimi wystawami. 10 września odbył się IV Prestiżowy Pokaz Zabytkowych Aut – topowa impreza motoryzacyjna w kalendarzu sopockiego stowarzyszenia.
Tegoroczna edycja połączona była z obchodami 70-lecia szwedzkiej marki Saab. Przypomnijmy, że firma ta należąca od 1990 do 2010 roku do General Motors została zlikwidowana w 2011 roku, po przejęciu jej przez holenderską markę Spyker Cars, produkującą limitowane, luksusowe pojazdy sportowe. Markę tę reaktywowano ponownie w 2012 roku i od grudnia 2013 roku produkowała ona w krótkich seriach zmodyfikowany model 9-3. We wrześniu 2014 roku koncern zbrojeniowy SAAB AB, do którego do 1990 roku należała marka Saab Automobile wycofał zgodę na używanie nazwy Saab w stosunku do samochodów produkowanych przez jej obecnego właściciela.
W Sopocie, podczas tegorocznej wystawy, pokazano kilka generacji Saab’ów – od klasycznego 95 poprzez 900, 9-3, aż po całkiem współczesny i zarazem jeden z ostatnich modeli 9-5.
Ponadto w najbardziej charakterystycznym miejscu Sopotu zaparkowały klasyczne polskie samochody z wczesnych lat produkcji, między innymi Fiat 126p (1976 r.) i 125p (1983 r.). Kolekcje “popularnych” klasyków dopełniało kilka egzemplarzy kultowego Citroen’a 2CV, Fiat 600 z 1957 roku oraz często spotykane na tego typu wystawach Mercedesy, m.in. serii W123 i W124 (A124 – Cabrio oraz C124 – czyli coupe),W110, W126 oraz C107.
Sporą reprezentację miała również motoryzacja zza wielkiej wody. Wśród tradycyjnych “kanciaków” wyróżniał się Buick Riviera z 1972 roku oraz Cadillac’i Eldorado, Sedan de’Ville i luksusowa, 6-osobowa limuzyna typu “salonka”.
Ciekawostką była również prezentacja klasycznego, brytyjskiego roadstera MG B, którego właścicielem jest Krzysztof Jaryczewski z zespołu Oddział Zamknięty.
Cieszy również trend pojawiania się na tego typu wystawach pięknych YoungTimer’ów, czyli samochodów, które pretendują do miana aut klasycznych czy też zabytkowych. Wśród nich znalazły się piękne egzemplarze Porsche 911 serii 930 oraz 964, a także BMW 635 CSI.
Część aut to dobrze znane z trójmiejskich ulic klasyki – między innymi Rolls-Royce Silver Shadow z 1976 roku, Volvo P1800 oraz VW Karman Ghia.
Niespodzianką był natomiast brytyjski arystokrata – Bentley Continental GT Speed. Kiedyś niezwykle drogi i ekskluzywny pojazd, który był jednym z pionierów ultra-ekskluzywnej motoryzacji w Polsce z cenami często zbliżającymi się do 1 miliona złotych, dzisiaj jest przystępnym cenowo samochodem, który posiada cechy zwiastujące jego wejście do grona “klasyków” w przyszłości.
Jeden komentarz
Pingback: IV V.S.O.P.o.t. 2017- Prestiżowy Pokaz Zabytkowych Aut | Stowarzyszenie Classic Moto Story