Prestiżowy Pokaz Zabytkowych Aut V.S.O.P.O.T to sztandarowa impreza sopockiego stowarzyszenia Classic Moto Story, która już po raz 9-ty odbyła się przy sopockim molo. Tradycyjnie we wrześniu, jak zawsze przy pięknej pogodzie i z jak zwykle tłumem widzów. Jest to zdecydowanie jedna z najlepszych imprez związanych z klasycznymi samochodami w Trójmieście, o bardzo wysokiej jakości ekspozycji.
Niestety, ze względu na lokalizację i porę dnia, jest ona adresowana głównie do turystów, a prawdziwi miłośnicy tej tematyki nie będą zachwyceni warunkami w jakich przyjdzie im podziwiać klasyczne samochody. Tłumy odwiedzających wystawę, wśród nich rowerzyści, nie sprzyjali spokojnemu delektowaniu się widokiem tych motoryzacyjnych dzieł sztuki.
Tegoroczna edycja zgromadziła blisko 50 samochodów, które tradycyjnie można podzielić na dwie kategorie. Pierwsza to egzemplarze znane już na trójmiejskiej arenie zabytkowej motoryzacji. Druga – to zachwycające nowości, które dotąd nie brały udziału w dużych zlotach na terenie Trójmiasta i są – najprościej mówiąc – nie znane zainteresowanym tym tematem.
Wśród takich niespodzianek zapewne był olśniewający Rolls-Royce 25/30 HP Sports Saloon z 1938 roku. To bardzo rzadki wariant modelu, który ogółem został wyprodukowany w liczbie 1201 sztuk, ale pokazanego w Sopocie modelu Sports Saloon powstało zaledwie 11 egzemplarzy. Nadwozia te budowała firma Thrupp & Maberly. Samochód napędzany jest 6-cylindrowym silnikiem o pojemności 4257 ccm i mocy 110 KM.
Kolejną „perełką” pokazu było BMW Z1. To klasyczny roadster z przełomu lat 80-tych i 90-tych, który wyprodukowany został w łącznej liczbie 8000 egzemplarzy. Jego wyróżnikiem jest mechanizm otwierania drzwi. Aby umożliwić wejście do środka, opuszczają się one elektrycznie w próg, na podobnej zasadzie jak szyba. Z1 napędzane jest silnikiem 2.5 R6 o mocy 170 KM. Ceny tego modelu wynoszą obecnie średnio około 200 000 zł.
Ponadto – tradycyjnie, wiele Mercedesów, „amerykanów”, Citroen’y 2CV, VW Garbusy, ale także między innymi Porsche 914, Renault 10, Puma 1600GT, Ford T oraz BMW 2000CS i Isetta.
Kolejny, już jubileuszowy – dziesiąty Prestiżowy Pokaz Zabytkowych Aut czeka nas w przyszłym roku!