Samochody hybrydowe typu plug-in to półelektryczne auta, które posiadają baterie ładowalną zarówno z ogólnodostępnych stacji ładowania, jak i za pośrednictwem zwykłego gniazdka z domowej sieci elektrycznej. Oprócz tego wyposażono je w klasyczny silnik spalinowy. Na jakiej zasadzie działa ich napęd i które modele pojazdów cieszą się dużym zainteresowaniem? Wyjaśniamy.
Jak działa napęd typu Hybryda Plug-in?
Zanim przyjrzymy się temu jak działa Hybryda Plug-in należy wcześniej wspomnieć o klasycznym systemie hybrydowym. Nie jest skomplikowany w budowie i jest praktycznie bezobsługowy. Samochód z klasycznym napędem hybrydowym posiada niewielki akumulator elektryczny, który jest ładowany w trakcie jazdy, a szczególnie w trakcie przykładowo hamowania. Energia jest odzyskiwana i w ten sposób bateria o niewielkiej pojemności uzyskuje po pewnym czasie dość energii, aby zasilić przejazd przez około kilkaset metrów. Po rozładowaniu do działania wraca silnik spalinowy i proces się powtarza. Główną zaletą jest oczywiście oszczędność paliwa, która przy spokojnej jeździe może w pewnym stopniu obniżyć częstotliwość wizyt na stacji benzynowej.
W związku z potrzebami związanymi z ekologią, a więc z ograniczeniami CO2 wydanymi przez Unię Europejską, coraz większą wagę przywiązuje się do napędów elektrycznych. Mają one jednak swoje wady i zalety, podobnie jak silniki spalinowe. Ciekawym rozwiązaniem, który łączy walory obu tych rozwiązań jest Hybryda Plug-in. Auto z takim napędem posiada znacznie większy akumulator i jak sama nazwa wskazuje, można go po prostu podłączyć do zwykłego gniazdka 230 V w domu lub specjalnej ładowarki przeznaczonej dla aut elektrycznych. Jest to bardzo efektywne rozwiązanie, które pozwala na realne oszczędności na paliwie. Po pełnym naładowaniu możliwe jest pokonywanie dystansów w granicach około 50 kilometrów z wykorzystaniem samego napędu elektrycznego. Pojemność baterii nie jest duża, ale optymalnie dopasowana do przeciętnych potrzeb kierowców. Wystarczy w zupełności do tego, aby dostać się do pracy i wrócić, a także wybrać się do sklepu na zakupy. Wieczorem podłączamy auto do gniazdka elektrycznego i po około 6 godzinach mamy w pełni załadowaną baterię. Czas ładowania jest szybszy o połowę w przypadku korzystania ze stacji ładowania. Nic też nie stoi też na przeszkodzie, aby zamontować w domu specjalną ładowarkę typu WallBox. Oferuje ją między innymi firma Ford. Skraca ona czas ładowania do około 4 godzin.
Napęd hybrydowy typu plug-in działa zgodnie z wymaganiami kierowcy. Może on swobodnie wybierać pomiędzy poszczególnymi opcjami. Za przykład niech posłuży Ford Kuga, który może działać w czterech różnych trybach. EV Auto to domyślne ustawienie. System w trakcie jazdy korzysta inteligentnie z obu dostępnych napędów, ale priorytetem jest zawsze napęd elektryczny, więc silnik spalinowy jest wykorzystywany tylko w razie konieczności. EV Charge to po prostu tryb maksymalnego wytwarzania prądu dla baterii podczas jazdy. Silnik spalinowy w takim przypadku wykorzystywany jest do naładowania akumulatora do maksymalnych 80%. EV Now to tryb wymuszający korzystanie z napędu elektrycznego przez cały czas, gdy jest to możliwe. Ostatnim jest EV Later. Służy on do oszczędzania energii elektrycznej, aby wykorzystać ją później.
Ford Kuga Hybrid Plug-in
Ford Kuga stanowi świetne połączenie najlepszych cech miejskich aut z zaletami dużych SUV-ów. Dzięki niewielkim gabarytom można nim bez trudu manewrować w wąskich uliczkach i parkować na małych parkingach. Auto wyróżnia niebanalny wygląd, zachwyt wzbudza zwłaszcza szeroki grill chłodnicy oraz eleganckie, wąskie światła przednie. Muskularna sylwetka karoserii w ciekawy sposób kontrastuje z dynamiczną linią podwozia.
Ford Kuga w wersji Hybrid Plug-in bazuje na dwóch źródłach napędów. Pierwszym jest silnik o pojemności 2,5 litra, a drugim silnik elektryczny. Sumaryczna moc to aż 225 KM. Według zapewnień producenta na napędzie elektrycznym można pokonać dystans do 56 km przy pełnym naładowaniu baterii. Dystans ten może wzrosnąć nawet do 69 km jeśli podróżujemy w mieście.
Ford Explorer Plug-in Hybrid
Siedmioosobowy Ford Explorer w wydaniu Plug-in Hybrid to samochód o imponującej mocy aż 457 KM. W trybie elektrycznym może pokonać dystans 48 kilometrów. Jednostką napędową jest 3-litrowy silnik benzynowy EcoBoost V6 oraz silnik elektryczny z generatorem wraz z akumulatorem o pojemności 13,6 kWh. Wyposażony jest w napęd na cztery koła, system Terrain Management dostosowujący dynamikę jazdy do trudności w terenie oraz siedem różnych trybów jazdy dla lepszego komfortu i oszczędności.
Ogromne wrażenie przy pierwszym kontakcie budzi ponad pięciometrowa sylwetka pojazdu. Amerykański SUV wzbudza podziw nie tylko swoim wyglądem, ale również za sprawą komfortowego wyposażenia, które dostępne jest w standardzie. Wszystkie 7 foteli skórzanych, zaawansowany system multimedialny składający się z 14 głośników, elektroniczna trzystrefowa regulacja temperatury oraz panoramiczny dach sprawią, że można poczuć się jak w wysokiej klasy limuzynie.