Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
Mat. prasowe

Jak sprawić, by opony starczały na dłużej?

Celem wielu kierowców jest ograniczenie zużycia opon do tego stopnia, by mogły nam one, w dodatku bezpiecznie, służyć nawet znacznie dłużej, niż standardowo. W tym wypadku wiele zależy od stylu jazdy i od opon, jakie wybieramy, jednak istnieje wiele innych sposobów na to, by wydłużyć żywotność ogumienia.

Właściwa eksploatacja opon

Kluczem do tego, by opony służyły nam jak najdłużej, jest zapewnienie im optymalnych warunków funkcjonowania. Pierwszym z nich będzie ciśnienie opon – należy stosować się do wytycznych danego producenta. Informacje o optymalnym ciśnieniu opon znajdziemy nie tylko w instrukcji dołączonej do pojazdu czy w sieci, ale również pod klapą wlewu paliwa. Wartości tam podane będą w formie „od… do”, przy czym należy pamiętać, że im bardziej naładowany i obciążony będzie nasz samochodu, tym bardziej powinniśmy zbliżać się do górnej, maksymalnej wartości ciśnienia w oponach.

Równomierne zużycie

Każde nierównomierne zużywające się opony nadają się jedynie do utylizacji. Dlatego tak kluczowe jest to, by dbać, by zużycie było równomierne na jednej osi pojazdu. Jeżeli jest inaczej, problemy tego typu wskazują na problematyczną geometrię pojazdu, którą trzeba będzie zweryfikować. Bez tego, kolejne opony również szybko będą nadawać się do utylizacji.

Wyważenie opon

Na wyważanie opon powinniśmy decydować się nie rzadziej, niż co 10 tys. kilometrów, jednak w praktyce najbardziej polecanym rozwiązaniem jest wyważanie opon przy każdej ich zmianie, z zimowych na letnie, oraz z letnich na zimowe.

Problemy z wyważaniem opon najczęściej objawia się wibracjami, które odczuwamy jako kierowcy przy dużych prędkościach, jednak problemem w tym przypadku będzie również nadmierne zużywanie się ogumienia.

Przechowywanie opon

Jeżeli chcemy, by opony służyły nam jak najdłużej, warto przechowywać je we właściwych warunkach. Podstawa to przechowywanie opon w miejscu suchym oraz takim, które nie jest podatne na zbytnie działanie promieni słonczych. Dodatkowo opony powinny być przechowywane jedynie w pozycji pionowej. Wskazane jest również regularne ich przekładanie i odwracanie, ponieważ opony mogą się odkształcać w momencie, gdy będą cały czas przechowywane w jednej pozycji.

Styl jazdy a zużycie opon

Kolejnym kluczem do długowieczności naszych opon będzie właściwy styl jazdy. Powszechnie mówi się, że jazda dynamiczna nie sprzyja oponom, czy to jednak prawda? Nie do końca, kluczowa nie jest prędkość, a tak naprawdę wszelakie nagłe zmiany. Gwałtowne przyśpieszanie, zwłaszcza z miejsca, gwałtowne hamowanie czy gwałtowne ruchy kierownicą – to one będą odpowiadać za większe zużycie opon. Jeżeli więc chcemy o nie zadbać, definicją naszego stylu jazdy powinna być jego płynność.

Jeżeli nasz styl jazdy jest szarpany, warto walczyć o jego poprawę – zwiększy to nie tylko komfort przemieszczania się, ale również wpłynie na dłuższą sprawność nie tylko samych opon, ale również innych elementów pojazdu.

Opony zimowe tylko w zimie

Jeżeli chcemy, by nasze opony zimowe jak najdłużej nadawały się do bezpiecznej jazdy, kluczowa jest ich wymiana na czas. Chodzi o to, że opony zimowe wykonywane są z mieszanki bardzo miękkiej, po to, by podczas niskich temperatur zachowywała ona swoje właściwości. Jeżeli jednak temperatura rośnie, przekracza 7 stopni Celsjusza, nie są to już warunki do poruszania się na oponach zimowych.

Warto pamiętać, że poruszanie się wtedy oponami zimowymi jest jak najbardziej bezpieczne, a w kwestii bezpieczeństwa bardziej kluczowa jest wymiana opon z letnich na zimowe, nie odwrotnie. W praktyce jednak poruszanie się na zimowych oponach wiosną czy latem jest proszeniem się o ich bardzo szybkie zużycie.

Podobnie będzie w momencie, gdy zdecydujemy się na opony całoroczne. Oczywiste jest, że będą one wykonane z bardziej miękkiej mieszanki, niż standardowe opony letnie, będą więc zużywały się szybciej.

Również przy samych oponach letnich możemy zdecydować się na opony wykonane z mniej lub bardziej miękkiej mieszanki. Dodatkowo, przed zakupem warto sprawdzić, na ile km może wystarczyć nam konkretny komplet opon danej marki – informacje takie dostarczana są m.in. przez testy ADAC, którym jak najbardziej można ufać.

Materiał powstał we współpracy ze specjalistami z firmy Oponyprofi.pl

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Wynajem auta na kilka dni lub tygodni – o czym pamiętać, ile to kosztuje?

Wynajem samochodu na kilka dni lub tygodni to wygodna opcja dla osób, które potrzebują transportu …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *