MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
Mat. prasowe

Jaką rolę pełni tarcza sprzęgła w samochodzie osobowym?

W Europie wciąż lubujemy się w samochodach, które posiadają manualne skrzynie biegów. Inaczej niż choćby w USA, chętnie sami zmieniamy biegi drążkiem, odrzucając komfort podróżowania, jaki daje tak zwany „automat”. Każda skrzynia ręczna współpracuje z suchym, ciernym sprzęgłem, które również obsługujemy samodzielnie, za pomocą pedału w kabinie. Jego koronnym elementem jest tarcza, której rolę postaramy się dzisiaj przybliżyć.

Budowa tarczy sprzęgła

Żeby zrozumieć zadanie tarczy w działaniu całego mechanizmu załączania i wyłączania napędu, warto zacząć od poznania jej budowy. Składa się ona z trzech zasadniczych części: Pierwszą jest wewnętrzny korpus, który pośrodku ma otwór z nacięciami. Te nakładane są na wielowypust wałka skrzyni biegów, stąd tarcza przekazuje napęd bezpośrednio do niej i dalej na koła. Zewnętrza część jest natomiast szczególnie ważna, ponieważ znajduje się tam okładzina cierna. Ma ona za zadanie odebrać napęd z silnika, a konkretnie z koła zamachowego po jednej stronie i powierzchni docisku po drugiej. To właśnie ona z czasem ulega zużyciu. Warto zaznaczyć również obecność sprężyn tłumiących, dzięki którym załączanie i rozłączanie napędu nie jest tak gwałtowne, co pomaga eliminować szarpnięcia.

Co powoduje zużycie?

Niestety żadne sprzęgło nie jest wieczne. Nie oznacza to bynajmniej, że nie może pokonać bezawaryjnie przebiegu nawet 200 tysięcy kilometrów. Wystarczy tylko, że będziemy o nie dbać – o tym jednak szerzej za chwilę. Teraz dowiedzmy się co powoduje zużycie tarczy sprzęgłowej, ponieważ to starcie jej okładzin ciernych jest najczęstszą przyczyną wymiany sprzęgła. Przede wszystkim to normalna eksploatacja, a więc ruszanie z miejsca i zmiana biegów. Podobnie jak klocki hamulcowe, które zużywają się przy hamowaniu, tarcza zużywa się podczas wyrównywania obrotów wału napędowego silnika z wałkiem wejściowym skrzyni i kołami auta, co generuje tarcie. Jednak to nie wszystko, ponieważ ogromną rolę gra również temperatura. Jeśli materiał cierny zostanie nadmiernie rozgrzany, ulega on skruszeniu, co lawinowo przyspiesza zużycie.

Jak zadbać o sprzęgło?

Wymiana sprzęgła jest dość drogą operacją. Zależnie od auta dużo kosztować może sam zestaw części, ale niemal zawsze wysoka jest cena robocizny. Jest więc w naszym interesie, by zapewnić temu mechanizmowi jak najdłuższy czas życia i ilość przejechanych kilometrów. Jeżdżąc codziennie samochodem powinniśmy więc stosować się do poniższych rad:
– zawsze ruszajmy z pierwszego biegu
– porzućmy całkowicie rajdowy styl jazdy
– ruszajmy łagodnie, nigdy z piskiem opon
– zmieniając biegi wyrównujmy prędkość obrotową silnika
– nie przytrzymujmy auta na wzniesieniu na tzw. „półsprzęgle”
– nigdy nie opierajmy stopy na pedale sprzęgła w czasie jazdy
– regularnie sprawdzajmy poziom płynu hydraulicznego w zbiorniczku

Znajdź tarczę sprzęgła dopasowaną do Twojego samochodu na sprzegla24.pl

Wymiana samej tarczy sprzęgła?

Jak już wspomnieliśmy, wymiana sprzęgła jest operacją dość kosztowną. Wielu kierowców próbuje więc obniżyć jej cenę, między innymi poprzez wymianę samej tarczy, która zużywa się najczęściej. Niemniej trzeba wiedzieć, że takie działanie jest bardzo niewskazane. Przede wszystkim dlatego, że i tak nie zmieni to ceny robocizny, natomiast w najbliższej przyszłości może wystąpić kolejna awaria. Spowoduje to, że całą operację trzeba będzie przeprowadzić ponownie, ponosząc raz jeszcze wysokie koszty pracy mechaników. Dlatego bardzo poleca się, by zawsze wymieniać kompletne sprzęgło, czyli oprócz tarczy zakładać również nowy docisk, łożysko oporowe, wysprzęglik, a także koło zamachowe lub dwumasowe.

Jeśli na wymianie chcemy nieco oszczędzić, to o wiele lepiej zakupić części przez Internet, po czym zawieźć je do warsztatu celem dokonania pełnej wymiany. Dzięki temu dostaniemy je sporo taniej, niż gdybyśmy kupowali w sklepie stacjonarnym, bądź gdyby zamawiał je dla nas sam serwis samochodowy. Tej ostatniej opcji należy się szczególnie wystrzegać, ponieważ jest ona zdecydowanie najdroższa.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Wynajem auta na kilka dni lub tygodni – o czym pamiętać, ile to kosztuje?

Wynajem samochodu na kilka dni lub tygodni to wygodna opcja dla osób, które potrzebują transportu …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *