czwartek , 12 grudnia 2024
Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

Jaki olej silnikowy wybrać?

Odpowiednie oleje silnikowe są używane do smarowania silników samochodowych. Wybierając konkretne oleje należy pamiętać, że niestety zakup nieodpowiedniego produktu może skrócić żywotność silnika, a nawet doprowadzić do jej awarii. Jak tego uniknąć? Jakie produkty tego typu warto kupić, aby zapewnić silnikowi właściwą ochronę? Czym się kierować?

Jak wybrać odpowiedni olej?

Aby dokonać wyboru najlepszego silnikowego najpierw należy zajrzeć do książki obsługi pojazdu. W dziale dotyczącym konserwacji silnika można znaleźć zalecenia producenta co do norm lepkościowych oraz jakościowych, które powinien spełniać olej. Warto wspomnieć, że priorytetem oleju silnikowego nie zawsze jest maksymalizacja ochrony przed tarciem w wysokich temperaturach. Niejednokrotnie liczy się również lekkobieżność oleju, a więc jego potencjał ograniczania emisji spalin i zużycia paliwa. Bardzo istotna jest również zawartość popiołów, które wpływają na tempo zużycia stosowanych układów oczyszczania spalin. Olej o odpowiedniej zawartości popiołów pozwala na utrzymanie systemów filtrujących we właściwej kondycji, co istotnie redukuje ryzyko ich zapychania się i zmniejsza koszty eksploatacji samochodu.

Rodzaje olejów silnikowych

Olej silnikowy to bardzo istotny płyn eksploatacyjny we wszelkich rodzajach pojazdów spalinowych. Niezwykle istotnym zadaniem oleju silnikowego jest właściwe smarowanie elementów ruchomych oraz odprowadzanie od nich ciepła. Jego jakość, np. oleju 5W40, wpływa na trwałość i pracę silnika. Wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje olejów silnikowych: mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Różnią się one między sobą zawartością baz olejowych. Oleje mineralne opierają się przede wszystkim o destylaty ropy naftowej poddawane prostym procesom destylacji. Bardziej zaawansowane, półsyntetyczne oleje – oprócz wspomnianych destylatów – zawierają także bazy wyższe, które są bardziej odporne na utlenianie. Najbardziej zaawansowane technologicznie produkty to oleje syntetyczne, które posiadają zdolność do najskuteczniejszej obecnie ochrony silnika przed tarciem.

Zawsze ten sam olej?

Najczęściej kierowcy stosują oleje rekomendowane przez producenta w książce obsługi samochodu. Kupując olej lub decydując się na jego zmianę na inny (np. olej syntetyczny zamiast półsyntetycznego), warto wiedzieć, jaki jego rodzaj był wcześniej stosowany. Problem wcale nie polega na zastąpieniu oleju wyższej klasy gorszym produktem, ale na odwrotnym postępowaniu. Oleje mineralne i półsyntetyczne zawierają mniej dodatków czyszczących w porównaniu z olejami syntetycznymi, więc powodują intensywniejsze odkładanie się zanieczyszczeń. Użycie nowocześniejszego technologicznie oleju syntetycznego może skutkować wypłukiwaniem nagarów, co z kolei może doprowadzić do zablokowania kanalików doprowadzających ciecz smarującą. W konsekwencji, istnieje ryzyko, że silnik się przegrzeje i zatrze.

Przykładowe oleje silnikowe

Lepkość oleju informuje o przystosowaniu go do pracy w danym zakresie temperaturowym. Ma więc istotne znaczenie jeśli chodzi o zapewnienie silnikowi optymalnych warunków pracy. Informację o klasie lepkości według klasyfikacji SAE można odnaleźć na etykiecie opakowania, np. może być to olej 5W40 czy olej silnikowy 10W40. Olej silnikowy 10W40 o nowoczesnym, zaawansowanym składzie, sprzyja długiemu utrzymaniu wysokiej mocy silnika, a jednocześnie wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa. Wysoka wartość klasy letniej sprawia, że olej jest bardziej lepki i tworzy wytrzymalszy filtr, a więc grubszą warstwę redukującą negatywne skutki tarcia. Jest to istotne szczególnie w nowoczesnych samochodach, które są wyposażone w zaawansowaną technologię. Można więc powiedzieć, że olej silnikowy 10W40 gwarantuje pełną ochronę od zapłonu aż do maksymalnej eksploatacji silnika.

Przykładem oleju o innej lepkości jest olej silnikowy 5W30. Najmocniejszą stroną oleju 5W30 w benzynowych silnikach jest idealne smarowanie elementów ruchomych oraz odprowadzanie od nich ciepła. Olej silnikowy 5W30, który posiada zaawansowany technologicznie skład, na długi czas zapewnia utrzymanie maksymalnej mocy silnika, a przy tym redukuje zużycie paliwa. Co ważne, znacząco zmniejsza zużycie paliwa również podczas rozruchu oraz rozgrzewania się silnika, dlatego olej 5W30 w benzynowych silnikach sprawdza się zwłaszcza we wzmożonym ruchu ulicznym, zapewniając większą ochronę jednostki napędowej przed zużyciem ściernym.

Nowoczesne technologie

Różnice jakościowe i cenowe wśród dostępnych na rynku olejów silnikowych mogą być bardzo duże. Parametry eksploatacyjne, które posiadają oleje syntetyczne, są najlepsze i stąd też są one najdroższe. Dodatkowo, liczy się nie tylko jakość składników oleju, ale również ich formulacja, czyli wzajemna kompatybilność i proporcje. Światowe koncerny, które opracowują formulacje olejowe i produkują oleje, nieprzerwanie realizują proces ich doskonalenia, którego celem jest oferowanie najlepszych rozwiązań na rynku. Oleje powstają w bardzo zaawansowanych technologicznie laboratoriach, w których baza olejowa łączona jest z odpowiednimi dodatkami uszlachetniającymi. Dzięki dobrze dobranemu olejowi, cechującemu się wysoką jakością, który możesz kupić np. w sklepie internetowym Metler, silnik ma szansę funkcjonować w dobrym stanie przez wiele lat, a wizyty w serwisie staną się czystą formalnością.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Szczypce do opasek: małe narzędzie, wielka moc! Jak ułatwić sobie pracę w warsztacie?

W warsztacie mechanicznym często to najbardziej niepozorny sprzęt rozwiązuje poważne problemy. Jednym z takich przydatnych …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *