czwartek , 12 czerwca 2025
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
Mat. prasowe

Jakie są najpopularniejsze rodzaje tarcz hamulcowych montowanych w samochodach?

Hamulce tarczowe ze względu na swoją wydajność, a jednocześnie prostą konstrukcję cieszą się coraz większą popularnością wśród producentów samochodów. W nowoczesnych konstrukcjach coraz śmielej wypierają hamulce bębnowe, które są znacznie starszą konstrukcją posiadającą więcej niedoskonałości.

Prawidłowo dobrane oraz eksploatowane tarcze hamulcowe są w stanie wytrzymać kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, nie tracąc przy tym swoich właściwości i nie pogarszając jakości naszych hamulców.

Jakie są popularne rodzaje tarcz hamulcowych?

Tarcze hamulcowe możemy klasyfikować według materiału z którego zostały wykonane oraz według ich budowy. W tym pierwszym przypadku najczęściej spotykane są dwie opcje:

  • Tarcze żeliwne – wykonane są ze specjalnego stopu żeliwa oraz węgla. Są odporne na odkształcanie wynikające z nagrzewania się tarczy oraz nie zmieniają swojej struktury podczas eksploatacji. Tarcze hamulcowe z żeliwa pozwalają na wydajną pracę przy temperaturach rzędu 500 stopni Celsjusza. Są one jednak podatne na zdeformowanie wynikające z nagłych zmian temperatury. Możliwe jest również ich przegrzanie, szczególnie w przypadku montażu w samochodach sportowych lub o wysokich osiągach.
  • Tarcze ceramiczne – ich historia ma początek w 2002 i pierwszy samochodem do którego trafiły było Ferrari Enzo. Zachowują skuteczność hamowania po wielu użyciach przy czym są odporne na tzw. „fading” czyli spadek skuteczności. Dodatkowo nie zużywają się tak szybko jak ich żeliwne odpowiedniki, a pył który powstaje w wyniku hamowania znacznie szybciej się ulatnia. Do wad tego rozwiązania możemy z pewnością zaliczyć niską odporność na uszkodzenia mechaniczne oraz koszt zakupu, który potrafi być bardzo wysoki.
Mat. prasowe

Tarcze hamulcowe dzielimy również według ich budowy. Wyróżniamy tutaj kilka rodzajów:

  • Tarcze monolityczne – tarcze te nie są w żaden sposób wentylowane. Wykonane są z jednego kawałka żeliwa, przez co sprawiają wrażenie mniejszych. Tarcze tego typu są podatne na przegrzanie i odkształcanie. Najczęściej montowane są na tylnej osi pojazdu, ponieważ tam moc hamowania jest nieco mniejsza niż z przodu.
  • Tarcze wentylowane – tarcze złożone z dwóch powierzchni ciernych. Pomiędzy nimi znajduje się przestrzeń, dzięki której może być odprowadzane ciepło powstające w wyniku tarcia. Tarcze hamulcowe tego typu są znacznie mniej podatne na „fading” niż tarcze monolityczne.
  • Tarcze nacinane lub nawiercane – posiadają na swojej powierzchni szereg otworów lub kanałów, dzięki którym jeszcze lepiej odprowadzane jest ciepło powstające w wyniku hamowania wraz z pyłem z klocków hamulcowych. Tego typu tarcze są odpowiednie do samochodów i kierowców ceniących bardziej dynamiczną jazdę co mogłoby prowadzić do przegrzewania się tarcz.

Podsumowując, każdy kierowca podczas wyboru odpowiednich tarcz do swojego samochodu powinien kierować się nie tylko zaleceniami producenta, ale również dopasować je do własnego stylu jazdy.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Producent jedno, a serwisanci drugie. Jak często zmieniać olej? Radzi ekspert Skoda Plichta

Interwały olejowe to skomplikowany temat. Z jednej strony są jasne wytyczne ze strony producentów, a …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *