czwartek , 7 listopada 2024
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

Jedno z trzech w Polsce i 250 na świecie – Audi RS 4 Avant edition 25 years w Audi Gdańsk Stadion

W roku 25 rocznicy powstania pierwszego RS 4, Audi wprowadziło do oferty limitowaną do 250 sztuk serię “edition 25 years”. Pierwsza sztuka w naszym kraju właśnie zaparkowała w salonie Audi Gdańsk Stadion. Ogółem, do oficjalnej sieci sprzedaży w Polsce trafią tylko trzy sztuki. Prezentowany egzemplarz w kolorze szary Nardo dostępny jest za 648 292 zł. 

Prezentując w latach 90. Avant RS2 oraz S6 plus, Audi stworzyło koncepcję sportowego kombi. Jednak pierwszym modelem RS firmy quattro GmbH, obecnie: Audi Sport GmbH, było RS4 Avant generacji B5 z 1999 roku. W porównaniu do Audi S4 wyróżniało się poszerzonym nadwoziem i opracowanym we współpracy z Cosworthem 6-cylindrowym silnikiem biturbo o pojemności 2,7 litra, który osiągał imponującą w tamtym czasie moc 280 kW (380 KM). Najbardziej sportowa wersja pierwszej generacji RS 4 trafiła na rynek w 2001 roku – to RS4 Sport. Do jej znaków szczególnych należały: dodatkowo obniżone zawieszenie, kubełkowe fotele, sportowy układ wydechowy i zamszowa kierownica. Nowe RS 4 Avant edition 25 years nawiązuje do pamiętnego designu tego samochodu jako najbardziej sportowe wydanie obecnej serii B9.

Silnik: przyrost mocy o 20 KM

Zmiany jakie zaszły w RS 4 Avant edition 25 years skupione zostały wokół udoskonalenia w konstrukcji jednostki napędowej i zawieszenia oraz zastosowano w nim nowe koła. Silnik V6 biturbo generuje moc 470 KM oraz maksymalny moment obrotowy 600 Nm. W porównaniu z RS 4 Avant oznacza to przyrost o 20 KM.

Nowy szczytowy model tej serii przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,7 sekundy, czyli o 0,4 sekundy szybciej niż RS 4 Avant. Samochód rozwija prędkość maksymalną 300 km/h, a standardowy ceramiczny układ hamulcowy RS dba o znakomite opóźnienia. Do tego sportowy układ wydechowy RS plus z końcówkami wykończonymi w matowej czerni.

Audi RS 4 Avant edition 25 years jest standardowo wyposażone w zawieszenie sportowe RS pro – ręcznie regulowane gwintowane zawieszenie. Dzięki temu jubileuszowy model ma o 10 milimetrów niższy prześwit niż RS 4 Avant. Co więcej, klienci mogą ręcznie zmniejszyć go o dodatkowe 10 milimetrów; w rezultacie finalny prześwit może być nawet o 20 milimetrów niższy niż w modelu seryjnym. Samochód jest również wyposażony w sportowy mechanizm różnicowy quattro, który kieruje więcej momentu obrotowego na tylne koła. Zaktualizowane oprogramowanie jednostki sterującej skrzyni biegów skutkuje krótszymi czasami zmiany przełożeń i zauważalnie szerszą rozpiętością charakterystyki pomiędzy różnymi trybami jazdy.

Audi RS 4 Avant edition 25 years wyróżnia się również zwiększeniem ujemnego pochylenia kół przedniej osi (tzw. negatywem) do 2 stopni. Ponadto zastosowano tu sztywniejsze wahacze. Rezultat to dodatkowa przyczepność i lepsze prowadzenie przy wyższych prędkościach w zakrętach. Solidnie zamocowana rama pomocnicza tylnej osi zapewnia precyzyjniejsze sprzężenie zwrotne zawieszenia. Efekt ten dodatkowo wzmacnia udoskonalony mechanizm różnicowy Torsen.

Aby przenieść całą tę siłę napędową na drogę, RS 4 Avant edition 25 years jest standardowo zaopatrzone w opony o wysokich osiągach Pirelli P Zero Corsa przeznaczone do użytku na otwartych drogach i na torze wyścigowym. Opony są zamontowane na maszynowo wykończonych 20-calowych obręczach z lekkiego stopu w matowym kolorze Palladium. Kute felgi znane z RS 4 Avant wyposażonego w pakiet competition zostały zoptymalizowane pod względem masy, a ich wzornictwo dodatkowo akcentuje intensywne frezowanie. Ponadto, aby podkreślić sportowy charakter, zmodyfikowane ich odsadzenie (ET) – z 22 na 18.

Klienci otrzymują również drugi zestaw kół z felgami oraz wyposażonymi w czujniki oponami Pirelli P Zero Trofeo RS typu semislick i systemem Pirelli Track Adrenaline od partnera Audi. Ogumienie to zostało zaprojektowane specjalnie na tor wyścigowy i jest dostępne na ekskluzywnych 20-calowych obręczach z lekkiego stopu w kolorze matowej czerni.

Jeszcze jedna atrakcja: oprócz opon semislick Pirelli P Zero Trofeo RS i systemu Pirelli Track Adrenaline nabywcy otrzymują parę rękawiczek Alpinestars do użytku torowego. Zaprojektowane na potrzeby specjalnej edycji, rękawiczki nawiązują do jej wzornictwa żółtymi akcentami.

Trzy kolory do wyboru

Aby upamiętnić lakier RS4 Sport, również nowa edycja jest dostępna w żółtym odcieniu Imola. Nabywcy mają do wyboru także lakiery czarny Mythos i szary Nardo. To w tym ostatnim kolorze zostało dostarczone Audi RS4 do gdańskiego salonu.

Czym jeszcze wyróżnia się limitowana seria? Na przykład listwy wokół bocznych szyb wykończono w kolorze błyszczącej czerni. Właśnie w tej edycji po raz pierwszy zastosowano czarne wstawki w tylnych lampach. Również pierścienie Audi oraz napisy mają czarny kolor i lśniące wykończenie, a reflektory Matrix LED otrzymały przyciemnione ramki, charakterystyczne dla rodziny RS. Relingi dachowe zostały usunięte, aby nadać autu jeszcze bardziej spłaszczoną, sportową sylwetkę. Standardowe wyposażenie obejmuje przyciemniane tylne szyby.

Unikalny akcent: na szybach pomiędzy słupkami C i D wygrawerowano napis „RS 4 edition 25 years”. Specjalnie dla tej edycji zaprojektowano pakiet stylistyczny Carbon matte, obejmujący przednie prowadnice powietrza, boczne klapy i poszerzenia osłon progów, a także element dyfuzora oraz obudowy lusterek bocznych wykończone matowym włóknem węglowym.

Wnętrze z żółtymi przeszyciami ozdobnymi przywodzi na myśl kombinację czarnej skóry i żółtej Alcantary z RS4 Sport z 2001 roku. Po raz pierwszy na dywanikach umieszczono logo RS 4, a tradycyjnie czerwony romb Audi Sport i czarny napis RS w nowej edycji również mają kolor żółty. Obręcz kierownicy, wykończone skórą podłokietniki na drzwiach, konsola środkowa obszyta czarną Alcantarą oraz mieszek dźwigni zmiany przełożeń otrzymały przeszycia w tym samym odcieniu. Fotele kubełkowe RS z przeszyciami tworzącymi strukturę plastra miodu i oparciami z włókna węglowego pokrywa tapicerka łącząca czarną skórę z mikrofibrą Dinamica oraz kontrastową żółtą nicią. Bezpośrednio pod zagłówkami znajdują się napisy „RS 4” w tym samym kolorze. Z kole oznaczenia na listwach progowych i LED-owa projekcja logo RS widoczna na nawierzchni po otwarciu drzwi są białe.

Numer danego egzemplarza, od 1 do 250, wskazuje matowy napis na konsoli środkowej. Klienci, którzy zakupią RS 4 Avant edition 25 years, za pośrednictwem MMI mogą wybrać białe tło obrotomierza i prędkościomierza – to hołd dla Audi Avant RS2 z 1994 roku, gdzie analogowe tarcze początkowo były w kolorze białym. Funkcja Launch Control, która pozwala w pełni wykorzystać potencjał przyspieszenia RS 4 Avant edition 25 years, sygnalizuje idealny moment ruszenia z miejsca za pomocą ikon sygnalizacji świetlnej.

Zgodnie z koncepcją dziedzictwa marki, klienci mogą wybrać ekskluzywną opcję zamówienia u swojego partnera Audi zamszowej, spłaszczonej u dołu kierownicy Audi z oznaczeniem na godzinie 12. Wyróżniają ją żółte przeszycia ozdobne. Także górna sekcja dźwigni zmiany przełożeń jest wykończona czarnym zamszem. Cena wynosi 2270 euro. Audi zaleca używanie tej kierownicy w rękawiczkach.

Prezentowany egzemplarz numer 084/250 eksponowany jest w salonie Audi Gdańsk Stadion. Egzemplarz dostępny jest do zakupu w cenie 648 292 zł.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

GDDKiA informuje o swojej gotowości do zimowego utrzymania dróg w sezonie 2024/2025

Kilka tysięcy osób będzie pracować w trakcie sezonu zimowego przy zwalczaniu śliskości i odśnieżaniu dróg krajowych, …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *