Ceed to jeden z najpopularniejszych kompaktów oferowanych na polskim rynku. Rywalizuje przede wszystkim z niemieckimi konkurentami – Golfem, Astrą i Focusem. Nie ma tak długiej historii jak rywale i stoją za nią tylko 2 poprzednie generacje, ale w najnowszej odsłonie udowadnia, że pod względem progresu w projektowaniu samochodów, Kia aspiruje do lidera rynku!
III generacja Ceed’a umacnia pozycję tej firmy w Europie. To z myślą o „Starym kontynencie” pierwotnie powstał ten model. W najnowszym wydaniu zmieniono niemal wszystko, z nazwą włącznie (Ceed zamiast Cee’d), ale zrobiono to bardzo rozsądnie, bez rewolucji, za to z uważnym wsłuchaniem się w opinie o poprzedniej generacji.
Kia jest w naprawdę dobrej formie i z każdym kolejnym modelem uciera nosa konkurencji, dodatkowo rozpychając się w segmentach, w których dotychczas nie istniała. Inżynierowie i projektanci najprawdopodobniej bardzo starannie obserwowali przez ostatnie lata swoją konkurencję i podpatrzyli u niej wiele dobrego. Co jeszcze ważniejsze, ucząc się na błędach innych – poprawili w swoich modelach to, na co narzekali nabywcy konkurentów. Dzięki temu powstał bardzo dobry samochód i dojrzały samochód, a jego producent (jeszcze) nie zahłysnął się sukcesem i oferuje na niego wciąż atrakcyjną ceną.
Nazwa Ceed to skrót od „Community Europe & European Design” – czyli samochód zaprojektowany w Europie z myślą o tutejszym kliencie.
Od swojego poprzednika ,nowy Ceed jest niższy, szerszy i ma krótszy przedni zwis. Rozstaw osi pozostał taki sam, ale dzięki ich przesunięciu wygospodarowano więcej miejsca w kabinie oraz bagażniku. Wygląd zewnętrzny Ceed’a to mieszanka dotychczasowego stylu Kii – z grillem w kształcie tygrysiego nosa, motywem tak zwanych „czterech kostek lodu” w przednich światłach i stylistyką, które została bardzo pozytywnie przyjęta w modelu Stinger. Zmieniły się natomiast proporcje nadwozia w stosunku do poprzednika. W najnowszym wydaniu, kabinę przesunięto bardziej do tyłu, dzięki czemu uzyskano inny profil samochodu.
Nowy Ceed wygląda nowocześnie i elegancko, ale przy tym – co obecnie jest w modzie – trochę agresywnie i zadziornie.
Wnętrze jest obszerne i wygodne. Szczególnie przednie fotele dają pewne podparcie na długich trasach, a przy dynamicznych skrętach, także pewne trzymanie boczne.
Deska rozdzielcza, skierowana w stronę kierującego, obszyta jest miękkim, dobrej jakości materiałem. Spasowanie elementów nie budzi żadnych zastrzeżeń, podobnie jak bardzo prosta, intuicyjna obsługa. Zgodnie ze współczesnymi standardami, kokpit zdobi duży, w tym przypadku 8-calowy ekran nawigacji. Na pokładzie jest nawet system głosowego sterowania – trzeba jednak nauczyć się rozpoznawalnych przez niego komend.
Dzięki zmianie proporcji nadwozia, nowy Ceed zyskał także jeden z największych bagażników w segmencie C. 395 litrów w ustawnej przestrzeni pozwoli zapakować się na rodzinne wakacje.
Ceed już w poprzedniej generacji zasłynął z dobrych właściwości jezdnych i to się nie zmieniło w najnowszym wydaniu. Jak na swoją klasę, kompaktowa Kia jeździ doskonale i można wręcz ocenić, że to silnik nie nadąża za możliwościami samochodu. Pełnie swoich możliwości pokażą zapewne dopiero usportowione modele z mocnymi motorami.
Testowany przez nas egzemplarz wyposażony był w nowy silnik 1.4 T-GDi, który w ofercie zastąpił wersję 1.6 GDI. Mimo zmniejszenia pojemności, nowy motor z rodziny „Kappa” dysponuje mocą 140 KM, tj. o 4% większą niż silnik 1,6-litrowy. Zastosowanie turbosprężarki spowodowało wzrost maksymalnego momentu obrotowego i większą dynamikę, ale również zmniejszyło emisję szkodliwych substancji.
Tabela danych technicznych
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – benz./1353/R4/16
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 140/6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 242/1500-3200
Skrzynia biegów/napęd – aut.7/przedni
OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 9.2
Prędkość maksymalna (km/h) – 206
WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 4310/1800/1447
Masa własna/ładowność (kg) – 1270/580
Cena – od 61 990 zł (testowany od 87 490 zł)
Naszym zdaniem
Kia jest bardzo lubianą marką w Polsce. Samochody te przyjęły się na naszym rynku ze względu na dobrą jakość i racjonalną cenę. Nowy Ceed nie tylko wciąż kontynuuje tę tradycje, ale także podnosi ją na jeszcze wyższy poziom. Z ceną bazową rozpoczynająca się od 61 990 zł jest dobrą ofertą, a wraz ze wzrostem ceny – i co za tym idzie poziomem wyposażenia i mocy silników- jest coraz lepiej!
Ceed jest dobrze wykonany, bardzo dobrze jeździ, jest wygodny i przestronny. Nieoceniona jest również 7-letnia gwarancja do 150 000 kilometrów.
Sam jak wypożyczałem niedawno w Panek samochód to zdecydowałem się na ich nowy model, nie żałowałem wyboru
azjatyckie samochody porządne i mają to coś, jeżdżę Avensisem 2014 i jak dotąd nie narzekam. Udało się okazję z pierwszej ręki znaleźć.