niedziela , 17 października 2021
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner_Porsche_Centrum_Sopot_wrzesień2021_Taycan
previous arrow
next arrow
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner_Porsche_Centrum_Sopot_wrzesień2021_Taycan
previous arrow
next arrow
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
previous arrow
next arrow
Mat.prasowe

Kiedy dalej nie pojedziesz? Awaria wentylatora chłodnicy na drodze

Wentylator chłodnicy to element układu chłodzenia. Jego awaria w trasie może być przyczyną problemów z przegrzewaniem się silnika. Odpowiada za prawidłowe chłodzenie jednostki napędowej samochodu.

Zadanie wentylatora chłodnicy jest zasadniczo bardzo proste. Służy do wymiany ciepła, poprzez zwiększenie prędkości przepływu powietrza przez chłodnicę. Zazwyczaj montowany jest osiowo względem pojazdu. Pozwala to na przepływ powietrza zgodnie z osią wzdłużną ruchu samochodu. W praktyce rozróżnia się wentylatory pchające i ciągnące, różnie mocowane względem chłodnicy. Pchające mocowane są przed chłodnicą, między wlotem powietrza a chłodnicą. Ich działanie polega na pchaniu powietrza przez chłodnicę w kierunku silnika. Wentylatory ciągnące są bardziej popularne, umieszcza się je za chłodnicą, między silnikiem a chłodnicą. Ciągną powietrze sprzed chłodnicy w kierunku silnika. Każdy z tych rodzajów wentylatorów ma odpowiednio ukształtowane łopatki oraz inaczej działające silniki.

Co to jest wentylator?

Sam wentylator jest głównym elementem zespołu wentylatora. Na zespół składa się napęd wentylatora, obejma czyli osłona, ukierunkowuje przepływ i zapobiegająca rozpraszaniu powietrza rozpędzonego przez wentylator. Zespół umocowany jest do chłodnicy lub do nadwozia w jej pobliżu.  Wentylatory różnią się między sobą. Zarówno budową, to jest kształtem, wielkością oraz materiałem, z jakiego są wykonane łopatki, jak i rodzajem napędu. Przede wszystkim dzieli się je ze względu na rodzaj napędu: elektryczny i mechaniczny. Mechaniczny umocowany jest na jednym z kół pasowych, często na napędzie pompy wodnej. Jest to zawsze wentylator ciągnący, umieszczony między chłodnicą a silnikiem. Wentylator elektryczny działa niezależnie od pracy motoru samochodu, a jego praca wymuszona jest przez silnik elektryczny. To najpopularniejsze dziś rozwiązanie.

Wentylatory o napędzie mechanicznym

Napędy mechaniczne wentylatorów różnią się systemami włączania wentylatora, który włącza się wówczas, gdy zachodzi konieczność jego pracy. Aby włączyć wentylator stosuje się sprzęgła, elastyczne sprzęgło mechaniczne, sprzęgło elektromechaniczne oraz wiskotyczne. Ostatnie połączone jest z wałkiem wirnika pompy wody, a jego łopatki są wprawiane w ruch przez pracujący silnik. Skutkiem poślizgu sprzęgła jest spowolnienie ich ruchu i luźna praca, która nabiera mocy wraz ze wzrostem temperatury powietrza opływającego sprzęgło. Zwiększa się wówczas temperatura lepkościowego oleju silnikowego wewnątrz obudowy sprzęgła, rośnie prędkość obrotowa oraz moment obrotowy na sprzęgle. W innych rodzajach napędów zwiększa się ilość cieczy w sprzęgle. Przepływ cieczy reguluje sprężyna bimetalowa, działająca na skutek wzrostu temperatury. Zwiększająca się ilość cieczy powoduje stopniowe załączanie się sprzęgła oraz wzrost momentu obrotowego wentylatora.

Wentylatory o napędzie elektrycznym

Dziś najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest napęd elektryczny wentylatora. Jest on całkowicie niezależny od pracy silnika samochodu, co pozwala na pracę wentylatora nawet wówczas, gdy silnik jest unieruchomiony. Za uruchomienie wentylatora odpowiada termowłącznik, który też najczęściej odpowiada za niewłaściwą pracę wentylatora. Termowłącznik to prosty czujnik, który pod wpływem określonej temperatury zamyka obwód elektryczny. Umieszczony jest w chłodnicy lub w jednym z przewodów układu chłodzenia. Pod wpływem temperatury cieczy w układzie chłodzenia, termowłącznik włącza napęd wentylatora. Silniki elektryczne często mają kilka biegów, czyli im wyższa temperatura cieczy chłodzącej, tym wentylator prędzej się obraca. Jeśli wentylator działa nieprawidłowo, to prosty układ wentylatora napędzanego silnikiem elektrycznym pozwala na szybką i najczęściej trafną diagnozę. Jeśli po zmostkowaniu dwóch przewodów z termowłącznika niedziałający wcześniej wentylator zaczyna pracować, to oznacza, że mamy do czynienia z awarią termowłącznika, jeśli się nie włączy, to oznacza, że przyczyn awarii należy szukać w silniku lub obwodzie elektrycznym.

Kiedy możesz przypuszczać, że twoje auto ma problem z wentylatorem?

Kiedy wzrasta znacząco temperatura cieczy chłodzącej, podczas jazdy z niską prędkością lub podczas postoju. Lub kiedy wentylator włącza się wówczas, gdy temperatura cieczy jest krytycznie wysoka. W napędach mechanicznych najczęściej psuje się sprzęgło. Zdecydowanie rzadziej psują mechanicznie łopatki wentylatora. Najczęściej przytrafia się to samochodom terenowym. Zużywają się też łożyska osi wentylatora. Duży hałas podczas pracy wentylatora, nie włączanie się wentylatora lub obracanie się z prędkością równą prędkości silnika świadczy o uszkodzeniu sprzęgła wiskotycznego. Można to sprawdzić, obracając wentylator przy wyłącznym, zimnym silniku. Jeśli sprzęgło jest sprawne to wentylator obraca się bez żadnego oporu, natomiast przy silniku gorącym będzie obracał się z wyraźnym oporem.

Nagły wzrost temperatury silnika może sugerować awarię wentylatora chłodnicy. Nie powinieneś tej awarii lekceważyć, gdyż zamiast prostej naprawy prostego elementu możesz być zmuszony do naprawy silnika, a to już bardziej kosztowne. Zamiast próbować za wszelką cenę zjechać do warsztatu, lepiej zadzwoń po pomoc drogową. Niech problemem zajmą się profesjonaliści.

Autor artykułu:
Artykuł został przygotowany przez firmę POA-BOJAN z Łodzi zajmującą się holowaniem i transportem pojazdów.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Czy można zmienić numer VIN?

Zmiana numeru VIN jest możliwa, ale tylko w niektórych przypadkach. Jak przebiega i z jakimi …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *