wtorek , 14 stycznia 2025
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
Fot. PKA Gdynia

Kolejne testy autobusów na ulicach Gdyni. PKA sprawdza Volvo i Mercedesa

Fot. PKA Gdynia
Fot. PKA Gdynia

Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej z Gdyni testuje dwa nowe autobusy, który być może w przyszłości zasilą flotę komunikacji miejskiej w Gdyni. Jest to Volvo 7900E o napędzie elektrycznym oraz hybrydowy Mercedes-Benz 628 03 Citaro G Hybrid. Testy potrwają do 30 września tego roku w przypadku Volvo i do 23 września w przypadku Mercedesa. 

Volvo 7900E to model zaprezentowany w 2015 roku. Autobus ma 12 metrów długości i mieści 85 pasażerów (w tym 28 miejsc siedzących). Napęd elektryczny osiąga ekwiwalent 217 koni mechanicznych i 400 Nm momentu obrotowego. Autobus może być ładowany przy użyciu szybkich ładowarek, zlokalizowanych np. na końcowych przystankach. Pełne ładowanie trwa 4 h, natomiast “szybkie” o mocy do 300 kW – zaledwie kilka minut, co wystarcza na pokonanie trasy o długości około 10 km. 1 minuta ładowania dodaje 5-10 minut jazdy.

Drugi z autobusów to Mercedes-Benz 628 03 Citaro G Hybrid. Jest to znacznie większy model – przegubowy, przeznaczony dla aż 135 pasażerów. Napędza go silnik spalinowy OM936 o pojemności skokowej niespełna 7,7 l. Ma 220 kW mocy oraz osiąga 1200 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Fot. PKA Gdynia
Fot. PKA Gdynia

Jednostka zblokowana jest z automatyczną sześciobiegową skrzynią ZF Ecolife z modułem rekuperacyjnym, który zapewnić ma między innymi niższe spalanie oraz większą żywotnością akumulatorów. Ponadto posiada on także wspomagający moduł hybrydowy.

Elektryczny silnik w kształcie dysku jest umieszczony między silnikiem spalinowym a automatyczną skrzynią biegów. Po przekroczeniu pewnej prędkości lub gdy autobus hamuje, w trakcie odzyskiwania energii kinematycznej, silnik działa jak generator wytwarzający energię elektryczną. Gdy autobus ponownie przyspiesza, silnik elektryczny wykorzystuje zgromadzoną energię do wspomagania silnika wysokoprężnego lub gazowego, dodatkowo zwiększając łączny moment obrotowy. Silnik elektryczny ma moc maksymalną 14 kW i maksymalny moment obrotowy 220 Nm.

Testy różnego rodzaju autobusów – nie tylko elektrycznych i hybrydowych, odbywają się w Trójmieście regularnie. Jednym z ciekawszych był pierwszy elektryczny autobus na polskim lotnisku, który pracuje na terenie Portu Lotniczego w Gdańsku.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Zamknięcie mostu Siennickiego w Gdańsku. Jaka organizacja ruchu samochodów?

Most Siennicki w Gdańsku musi zostać całkowicie zamknięty. Badania ekspertów z Politechniki Gdańskiej wykazały, że …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *