Strona główna / Wiadomości / Salony i serwisy / Aktualności / Kolejny, potężny SUV na rynku – Audi RS Q8 w Audi Centrum Gdańsk

Kolejny, potężny SUV na rynku – Audi RS Q8 w Audi Centrum Gdańsk

600 koni mechanicznych, szalone 800 Nm momentu obrotowego i 3.8 sekundy od 0 do 100 km/h w SUV’ie o masie blisko 2,5 tony. To zaczyna być obłędem motoryzacyjnej branży – osiągi, które jeszcze do niedawna były cechą samochodów wybitnie sportowych, teraz oferują auta nawet 2-krotnie cięższe od nich. Audi RS Q8 dołącza do grona piekielnie mocnych samochodów, które z zasady maja tyle wspólnego z torem wyścigowym co łazienka z gotowaniem. 

Podczas gdy coraz więcej mówi się o ograniczeniu emisji CO2 i ogólnym zmniejszaniu zużycia paliwa, część producentów serwuje nam niedorzeczne jak na dzisiejsze standardy samochody… I całe szczęście, bo dzięki temu motoryzacja wciąż fascynuje.

Audi zaoferowało swoją odpowiedź na Lamborghini Urus’a, ale w niemal dwukrotnie niższej cenie. RS Q8 to rasowy sportowiec.

Turbodoładowany silnik benzynowy 4.0 TFSI z bezpośrednim wtryskiem rozpędza dużego SUV’a coupé przygotowanego przez Audi Sport od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,8 sekundy, a do 200 km/h w 13,7 sekundy. Jego ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna to 250 km/h. Natomiast z opcjonalnym pakietem „dynamic” wzrasta ona do 305 km/h. Sekwencja zapłonu 1-3-7-2-6-5-4-8 daje jednostce charakterystyczny, sportowy i głośny dźwięk. Potęguje go jeszcze podwójny układ wydechowy z owalnymi rurami wydechowymi – o typowym dla modeli RS rozmieszczeniu.

Siła napędowa rozdzielna jest na przednią i tylną oś w stosunku 40:60. W przypadku poślizgu więcej momentu napędowego przesyłane jest na oś z lepszą przyczepnością. Może to być nawet do 70 procent momentu na przód i do 85 procent momentu na tylną oś.

Aby jednak to wszystko było legalne i uzyskało europejską homologację, niezbędne było zastosowanie rozwiązań, które czynią RS Q8 w oczach urzędników, odrobinę bardziej przyjaznym dla środowiska.

Największe w historii koła w seryjnym Audi – 23 cale

Jest tutaj więc ostatni krzyk mody – tak zwana miękka hybryda. System mild-hybrid (MHEV) bazuje na 48-voltowej głównej sieci elektrycznej. Sercem systemu mild-hybrid jest alternator-rozrusznik RSG połączony ze skrzynią korbową. Podczas zwalniania i hamowania pojazdu system może odzyskać nawet 12 kW energii i przesłać je do kompaktowego akumulatora litowo-jonowego. Gdy przy prędkości pomiędzy 55 a 160 km/h kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, zarządzanie napędem – w zależności od sytuacji drogowej i bieżących ustawień systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select – wybiera jedno z dwóch rozwiązań. W jednym z nich nowe Audi RS Q8 może rekuperować energię, a w drugim żeglować z wyłączonym silnikiem nawet przez 40 sekund. Gdy tylko kierowca ponownie przyciśnie pedał gazu, alternator-rozrusznik w ułamkach sekund ponownie włącza silnik. Technika MHEV umożliwia również włączenie się systemu start/stop już przy prędkości 22 km/h. Dla osiągnięcia jeszcze lepszej wydajności, system mild-hybrid połączony jest z kamerą. Jeśli kamera podczas postoju, np. w korku, zarejestruje, że pojazd przed nami ruszył, to nawet gdy kierowca wciąż wciska pedał hamulca, system ponownie uruchamia silnik. System, według Audi, ma potencjał do redukcji zużycia paliwa w codziennym użytkowaniu nawet o 0,8 litra na 100 km.

Kolejnym rozwiązaniem wpływającym na wydajność jest system cylindrów odłączanych na żądanie. Przy niskich i średnich obciążeniach oraz niskich i średnich obrotach na wyższych biegach, system dezaktywuje drugi, trzeci, piąty i ósmy cylinder odcinając od nich wtrysk paliwa i zapłon oraz zamykając zawory ssące i wydechowe.

Prezentowany egzemplarz jest pierwszym, jaki trafił do sprzedaży w Polsce. Dwa pozostałe egzemplarze są aktualnie do wyłącznej dyspozycji importera, a kolejne sztuki dla dealerów w całej Polsce pojawią się najwcześniej w lutym – dowiedzieliśmy się w Audi Centrum Gdańsk, gdzie eksponowany jest ten model.

Cena tego konkretnego egzemplarza to 895 950 zł.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

[Moto3m TV] Użytkowa nowość w gamie Toyoty: nowa ProAce City Verso w Toyota Walder Chwaszczyno

W gamie marki Toyota debiutuje nowy, użytkowy model ProAce. Konstrukcyjnie samochód jest bliźniakiem Citroen’a Berlingo, ...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *