Kolor potrafi wydobywać subtelne szczegóły nadwozia, które mogłyby zostać przeoczone. Mazda, w myśl swojej filozofii zwanej Kodo, redukuje zbędne detale i koncentruje się na „pięknej prostocie”. W salonie Mazda BMG Goworowski w Gdyni spotkaliśmy topowy model gamy, czyli CX-60 w białym lakierze Rhodium White i wersji Takumi z równie jasnym wykończeniem wnętrza.
Dzięki swojemu wyjątkowemu, metalicznemu połyskowi (red.: lakier Rhodium White) „podkreśla solidność całej formy samochodu oraz uwydatnia piękne szczegóły w odbiciu – nawet w przypadku gamy modelowej SUV, gdzie ekspresja odcieni jest trudna do wyrażenia” – opisywał nowy lakier Keiichi Okamoto, Starszy Ekspert ds. Kreacji w Dziale Projektowania Mazdy.
Bogata głębia, blask i drobne ziarno lakieru podkreślają cienie, które zostały artystycznie wkomponowane w nadwozie dzięki stylistyce projektowania Mazdy – Kodo. Rhodium White wykorzystuje płatki aluminium do stworzenia jednolitej warstwy odbijającej światło, która w tym przypadku ma grubość zaledwie 0,5 mikrona. W połączeniu z jedwabiście gładką, drobnoziarnistą bielą i dodatkową przezroczystą warstwą powłoki otrzymujemy „delikatną biel, która jednocześnie daje wrażenie metaliczności w sposobie odbijania światła na swojej powierzchni” – mówi Okamoto. „W pogodny dzień, gdy słońce świeci pod kątem, odbicie daje efekt najbardziej zbliżony do metalicznego połysku”.
Unikatowa dla Mazdy technika Takuminuri jest wykorzystywana do perfekcyjnego nakładania warstw lakieru, przy czym roboty w fabryce naśladują wiernie ruchy rąk rzemieślnika i nakładają każdą warstwę z absolutną precyzją. Dopiero od czasu opracowania tej techniki możliwe jest tworzenie powłok lakierniczych, które w tak niesamowity sposób odbijają światło, że współgrają z subtelnymi konturami tworzonymi przez projektantów Mazdy.
Biel jest szczególnie ważnym kolorem dla Mazdy, a także dla Japończyków jako narodu. To kolor czystości i prawdy, kolor śniegu, kolor pustej kartki.
„Inspiracja dla Rhodium White pochodzi z japońskiej estetyki, eliminowania zbędnych detali zgodnie z filozofią Zen – jeśli barwa jest pozbawiona pigmentu, zostajesz z bielą”- dodaje Okamoto. Ponadto, biel w połączeniu z czerwienią tworzy kouhaku, będące integralną częścią japońskiej kultury, zwłaszcza na fladze narodowej. To znaczenie zmotywowało zespół stojący za opracowaniem Rhodium White do dostarczenia nieskazitelnego wykończenia. „Największym wyzwaniem było wyeliminowanie niejednorodności” – mówi Okamoto. „Wszystkie kolory uzyskane techniką Takuminuri mają tę tendencję, ale Rhodium White był ostatecznym wyzwaniem od udoskonalenia prototypu na etapie konceptualizacji projektu, aż do masowej produkcji”.
„Aby uzyskać równomierne rozproszenie płatków aluminium, opracowaliśmy technikę operowania grubością lakieru na poziomie nanometrów. Pozwoliło nam to na masową produkcję lakieru, która jak dotąd była możliwa do osiągnięcia tylko rękami naszych rzemieślników Takumi” – mówi Koji Teramoto z działu Lakierowania, Wykończenia i Inżynierii Końcowego Montażu.
Po Soul Red Crystal i Machine Grey, Rhodium White staje się trzecim, autorskim kolorem Mazdy.
Egzemplarz ze zdjęć prezentowany jest w gdyńskim salonie Mazda BMG Goworowski. Cena samochodu to 309 500 zł. Jest to hybrydowa wersja PHEV z silnikiem spalinowym 2.5 i jednostką elektryczną o sumarycznej mocy 327 KM.
Samochód cieszy się zainteresowanie klientów. Polscy dealerzy zebrali już zamówienia na 453 egzemplarze nowej Mazdy.