czwartek , 18 kwietnia 2024
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
Fot. zdiz.gdynia.pl

Kontrapas autobusowy na Chwarznieńskiej w Gdyni – skorzystają podróżujący komunikacją miejską

ZDiZ wspólnie ze służbami miejskimi pomyślnie przeprowadził testy pionierskiego rozwiązania na ulicy Chwarznieńskiej. Mowa o kontrapasie dla autobusów, który w czasie porannego zatoru pozwoli zyskać pasażerom podróżującym do centrum nawet 10 minut.

Kontrapas autobusowy na 1100 metrowym odcinku ulicy Chwarznieńskiej ma za zadanie ominąć poranny korek. Ale beneficjentami tego rozwiązania będą jedynie ci gdynianie, którzy zdecydują się na jazdę komunikacją miejską. Z kontrapasa skorzystają pasażerowie linii autobusowych 103, 121, 140, 147, 160, które kursują ulicą Chwarznieńską do centrum w godzinach porannego szczytu.

Fot. zdiz.gdynia.pl

– W Gdyni konsekwentnie stawiamy na komunikację zbiorową. Inwestujemy w ekologiczny tabor autobusowy i trolejbusowy, wydłużamy sieć buspasów, w pełni korzystamy z możliwości systemu TRISTAR i wdrażamy nowoczesne rozwiązania w zakresie transportu publicznego. Taką innowacją jest właśnie kontrapas na ulicy Chwarznieńskiej, który będzie dużym udogodnieniem dla mieszkańców Chwarzna- Wiczlina,  korzystających z transportu miejskiego. Liczymy, że to rozwiązanie przekona gdynian do zamiany auta na rzecz autobusu – podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Aby w pełni bezpiecznie wdrożyć działanie kontrapasa zespół TRISTAR musiał nie tylko nadzorować jego prawidłowe wytyczenie w pasie drogowym, ale instalację nowej infrastruktury teletechnicznej, w ramach której zamontowano:
– pętle indukcyjne w nawierzchni jezdni,
– maszty sygnalizacyjne,
– latarnie,
– osprzęt sygnalizacyjny
– dwie szafy zasilająco-telekomunikacyjne
– nowy sterownik sygnalizacji świetlnej oraz rozbudowano istniejącego sterownik na skrzyżowaniu ul. Chwarznieńskiej z ul. Okrężną
– trzy kamery,
– moduły pomiaru czasu przejazdu pojazdów,
– znaki zmiennej treści, które będą informować kierowców o ruchu autobusów po kontrapasie.

Po odpowiednim dostosowaniu systemu teletechnicznego inżynierowie zespołu TRISTAR mogli rozpocząć kolejny ważny etap tej inwestycji, czyli testy z udziałem autobusu.

– Przejazd testowy z udziałem autobusu był bardzo istotny, bo potwierdził poprawność wykonania wszystkich elementów technicznych. Test ten polegał na trzykrotnym przejeździe autobusu do czego niezbędna była asysta Policji, która zapewniała bezpieczeństwo tego nietypowego, jak na nasze drogi rozwiązania – podkreśla inż. Karol Żarski z gdyńskiego zespołu TRISTAR.

Jak będzie działać kontrapas?

Autobus będzie mógł wjechać na kontrapas tylko w przypadku, gdy na jego początku znak pryzmatyczny będzie ustawiony na „Zakaz Wjazdu” z dopiskiem „Nie dotyczy ZKM”.  W każdym innym przypadku znak będzie wskazywał tylko „Zakaz Wjazdu”. Zezwolenie na wjazd autobusu będzie możliwe dopiero po wyłączeniu lewego pasa ruchu na jezdni w kierunku Chwarzna- Wiczlina dla pozostałych uczestników ruchu. Zostanie ono poprzedzone wyświetleniem specjalnie przygotowanej sekwencji, trwającej kilka minut, na znakach i sygnalizatorach. Chodzi o to, aby z wyprzedzeniem przygotować kierowców jadących w kierunku Chwarzna – Wiczlina na zmianę organizacji ruchu. Co ważne sekwencja wyłączająca kontrapas autobusowy również nie nastąpi natychmiast, będzie trwała kilka minut, aby zapewnić bezpieczny zjazd ostatniego autobusu.

– Naszym priorytetem jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa kierowcom. Dlatego też  przypominamy, że gdy sygnalizatory umieszczone nad pasami ruchu na jezdni w kierunku Chwarzna-Wiczlina wyświetlają czerwony symbol X, to kierowcy bezwzględnie nie będą mogli poruszać się takim pasem – tłumaczy Karol Żarski.

Dlatego też jeszcze po konsultacjach z Wydziałem Ruchu Drogowego przez kolejny tydzień w godzinach 7-9 rano będą trwały testy kontrapasa bez udziału autobusu. Funkcjonariusze Policji będą edukować kierowców, którzy jadąc „na pamięć” nie zastosują się do zmienionej organizacji ruchu.

Kontrapas ma zostać uruchomiony w grudniu br., ale będzie to uzależnione od warunków pogodowych.

Źródło: Zdiz.gdynia.pl

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Był najnowocześniejszym salonem Kia w Europie. Wkrótce zmieni właściciela!

Gdański salon Kia JD Kulej w Letnicy, który w momencie otwarcia był pierwszym tak nowoczesnym …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *