poniedziałek , 4 grudnia 2023
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
Volvobanergrudzie2022750x200
moto3m_KIA_750x200
previous arrow
next arrow

Kultowy off-road’er: historia Jeep’a Wrangler’a

Civilian Jeep to określenie rzadziej używane niż samo Jeep, a właśnie taki był pomysł konstruktorów pierwszej serii CJ. Protoplastą dla tego modelu był Willys. Według obiegowej opinii to właśnie Jeep Willys jest pierwszym samochodem na podstawie którego później skonstruowano model Wrangler. Wrangler bardzo długo nie był dokładnie tym, czym miał być. A miał być cywilnym Jeepem.

Pierwszy z tej linii model to CJ-2A. Zaprezentowano go po wojnie w 1945 roku, jako cywilna wariacja klasycznego wojskowego pojazdu. Jego “cywilność” polegała na tym, że nie był zarezerwowany wyłącznie dla wojska. Przede wszystkim używały go służby, rolnicy oraz stosowano go w przemyśle jako pojazd użytkowy. Kolejne generacje Jeepa CJ wciąż znajdywały zastosowanie w armii, m.in. CJ-3 i CJ-5. Dopiero model CJ-7 stał się samochodem, który można nazwać tym, od którego wywodzi się Wrangler.

Mat. prasowe

Produkowany w latach 1976-1986 CJ-7 posiadał szereg udogodnień dla użytku codziennego. Warto wspomnieć tutaj o bardziej komfortowym zawieszeniu, łatwiejszym w obsłudze napędzie na cztery koła lub automatycznej skrzyni biegów. Warto podkreślić, że na eksport przygotowano nawet auta z silnikiem Diesla od Isuzu.

Wrangler miał być nowym otwarciem dla marki Jeep i jak komunikowało przedsiębiorstwo AMC – zupełnie innym samochodem niż Jeep CJ. Symbolem odróżnienia Wrangler od CJ były prostokątne reflektory, zrywające z tradycją. Miał zostać równocześnie uzupełnieniem oferty, którą stanowił już dużo wcześniej pokazany model Cherokee XJ.

Ma.t prasowe

Pokazany w 1986 roku Wrangler YJ miał niższy prześwit oraz bardziej komfortowe i bezpieczniejsze zawieszenie niż CJ. Koncepcja YJ zakładała, że pojazd miał być bardziej cywilizowany od CJ i bardziej “rozrywkowy” niż Cherokee. Z tego drugiego powodu, zachowano kilka cech charakterystycznych dla poprzedników, m.in. ceniona przez Klientów kładziona szyba czy demontowane drzwi i dach z miękkiego materiału. Już w CJ-5 pojawił się pałąk bezpieczeństwa za przednimi fotelami, ale dopiero Wrangler przystosowany do amerykańskich norm bezpieczeństwa, otrzymał pełną klatkę z pałąkami wzdłużnymi.

Mat. prasowe

Oczywiście Wrangler wciąż był prostą konstrukcją terenową, opartą na ramie, z zawieszeniem na mostach sztywnych i resorach. Było to auto sportowo-użytkowe lub w ogólnym rozumieniu rekreacyjne.

Druga generacja Wranglera o symbolu TJ była jeszcze mniej robocza od poprzednika. W przypadku tego modelu postawiono nacisk na większą przyjemność z jazdy, wyższy komfort oraz bezpieczeństwo połączone z lepszym wyposażeniem. Jeep zmodyfikował zawieszenie, opierając sztywne mosty na sprężynach śrubowych i wahaczach. Efektem takiego zabiegu stała się znacznie lepsza praca zawieszenia w terenie. Nad tą generacją pracowano aż 6 lat. Od poprzednika różni się w 80 procentach. Fani marki uważają tą generację za najlepszą.

Jeep Wrangler TJ

Rok 2003 to debiut Rubicona. Przygotowany dla fanów “offroadu”, którzy uprawiali rock crawling czyli pełzanie po skałach na amerykańskich pustyniach. Nazwa wywodzi się od Rubicon Trail w górach Sierra Nevada, jednej z najsłynniejszych i najbardziej wymagających tras offroadowych na świecie, z 12-milowym odcinkiem, do którego pokonania potrzeba około dwóch-trzech dni. Aby sprostać tak trudnym warunkom, Wrangler Rubicon mocno różni się od innych wersji.

Ma mocniejsze mosty Dana 44 z pneumatycznie uruchamianymi blokadami mechanizmów różnicowych. Natomiast reduktor NV-241 Rock-Trac ma dwukrotnie większe przełożenie terenowe o wartości 4:1. Oznacza to, że na najniższym biegu koła ledwie się obracają, gdy silnik pracuje na wolnych obrotach. Dzięki temu można uzyskać ekstremalnie niską prędkość, co pozwala precyzyjnie manewrować po skałach i podjeżdżać pod duże wzniesienia.

Z kolei w 2004 zadebiutowała wersja Unlimited. Było to przedłużone nadwozie oraz rama, co w efekcie dało o 250 mm większy rozstaw osi. Jednocześnie można było doszukać się odwołania do dawnych modeli CJ-6 i CJ-8 Scrambler z podobnymi zmianami. Zabieg miał na celu stworzenie pełnowartościowego pojazdu dla czterech pasażerów, ponieważ w klasycznym Wranglerze siedzący z tyłu mają bardzo mało miejsca.

Wrangler JK

Trzecia generacja o symbolu JK to dwie nowości – silnik wysokoprężny oraz nadwozie pięciodrzwiowe o nazwie Unlimited. Prezentacja odbyła się w 2007 roku i bez wątpienia była to największa rewolucja w historii tego modelu. Plastikowe zderzaki stały się standardem. Samochód miał bowiem do spełnienia zarówno normy bezpieczeństwa jak i emisji spalin, dlatego po raz pierwszy dość sporo pracy włożono w aerodynamikę. Wrangler JK jest bardziej cyfrowy niż TJ, a jego silniki nie są już tak odporne na działanie wilgoci. O ile już w TJ był system ABS czy poduszki powietrzne, o tyle w JK wiele mechanizmów jest podłączonych do komputera pokładowego. Układ ESP też stał się standardem wyposażenia. Lifting w 2009 roku dodał takie akcesoria jak asystent podjazdu czy system kontroli stabilizacji przyczepy.

W 2013 roku marka została przejęta przez koncern FIAT. Zabieg ten miał na celu zbliżenie modelu Wrangler do klasy SUV. Nowa generacja JL to czwarty krok w kierunku samochodów wszechstronnych i rekreacyjnych. Warto jednak zauważyć, że marka robi wszystko aby utrzymać model na szczycie pod kątem właściwości terenowych. Mocna cyfryzacja samochodu, jeszcze więcej systemów bezpieczeństwa, ekskluzywny charakter. To tylko niektóre z elementów, które unowocześniły obecną generację Jeepa Wrangler. Stały napęd na obie osie to ukłon w kierunku osób, które rzadziej zjeżdżają z dróg utwardzonych, a chciałyby korzystać z tego rozwiązania cały czas. Oczywiście pozostawiono reduktor.

Marka stara się także nadążać za elektryfikacją i już teraz oferuje napęd Plug-in Hybrid w modelu Wrangler Unlimited. Tutaj silnik benzynowy 2.0 272 KM jest wspierany przez jednostkę elektryczną P2 o mocy 145 KM. Łączna moc całego zespołu napędowego to 380 KM i 637 Nm momentu obrotowego. Jazda w trybie bezemisyjnym pozwala na przejechanie ok. 50 km.

Tekst i zdjęcia: Krzysztof Szczęsnowicz-Boniecki, Jeep Euro-Car

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Droga ekspresowa S6 – stan realizacji

S6, to ekspresowe połączenie Szczecina z Trójmiastem i łatwiejszy dojazd do nadmorskich miejscowości. Przyjrzyjmy się …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *