piątek , 22 października 2021
_750x200_ dni otwarte
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner_Porsche_Centrum_Sopot_wrzesień2021_Taycan
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
previous arrow
next arrow
_750x200_ dni otwarte
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner_Porsche_Centrum_Sopot_wrzesień2021_Taycan
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
previous arrow
next arrow
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
previous arrow
next arrow

Lexus CT200h – najmniejszy w rodzinie

Lexus CT200h - test Moto3m-1994CT200h kilka lat temu wprowadził Lexus’a do segmentu samochodów kompaktowych. Po 7 latach rynkowej służby producent zafundował mu drobną kurację odmładzającą… i wkrótce ten model odejdzie na zasłużoną emeryturę. Dzięki Lexus Trójmiasto mieliśmy okazję przekonać się jak jeździ pożegnalna edycja najmniejszego w historii „Lex’a”. 

CT zadebiutował na rynku w 2010 roku jako pierwszy kompaktowy hatchback Premium z napędem hybrydowym. 3 lata później samochód przeszedł swój pierwszy lifting. Prezentowany egzemplarz to najnowsza seria tego modelu, zaprezentowana w połowie 2017 roku. Od 2011 roku firma sprzedała na całym świecie ponad 300 000 sztuk CT, z czego około 75 tys. w Europie, która wciąż pozostaje jednym z największych rynków zbytu dla tego modelu.

Od samego początku kompaktowy Lexus bazował na hybrydowych rozwiązaniach modelu Prius od siostrzanej Toyoty. Jednak jak przystało na przedstawiciela segmentu Premium, CT zaoferował „coś” więcej.

W swojej najnowsze odsłonie mały Lexus zmienił się nieznacznie i aby dostrzec różnice, najlepiej byłoby postawić oba modele obok siebie. Zmiany zaszły przede wszystkim w stylistyce przodu, w kabinie pojawił się większy wyświetlacz systemu Lexus Navigation System, a na liście wyposażenia przybyły nowe pakiety bezpieczeństwa Lexus Safety System i funkcje wspomagające kierowcę. Wśród nich są: system antykolizyjny (PCS), adaptacyjny tempomat (ACC), system ostrzegania o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu (LDA) z funkcją automatycznej korekty toru jazdy, reflektory przednie z funkcją automatycznych świateł drogowych (AHB) oraz układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA).

F Sport, ale z seryjnym silnikiem

Prezentowany na zdjęciach egzemplarz doposażony jest w pakiet F Sport. Niech Was jednak nie myli literka „F” wskazująca na najbardziej sportowe modele w gamie Lexusa. CT, nawet w wersji F Sport posiada standardowy napęd, a wersja ta cechuje się jedynie bardziej usportowionym wyglądem.

Lexus CT200h - test Moto3m-2039

CT200h napędza benzynowy silnik 1.8 o mocy 136 koni mechanicznych, który wspomagany jest jednostką elektryczną. Osiągi są zadowalające jak na samochód o miejskim charakterze, ale w zamyślę konstruktorów mały Lexus miał być przede wszystkim oszczędny i jak najmniej emisyjny. I te założenia udało się spełnić. Przy płynnej i spokojnej jeździe po mieście, CT200h potrafi zadowolić się niespełna 5 litrami benzyny na każde 100 kilometrów i osiągnąć wiodącą w tej klasie emisję CO2 na poziomie 82 g/km.

Lexus CT200h - test Moto3m-1985Przy mocniejszym wciśnięciu gazu silnik zaczyna wyć, ale przyrost prędkości jest bardziej zauważalny na prędkościomierzu, niż odczuwalny. Wynika to z dość niskiego momentu obrotowego wynoszącego raptem 142 Nm. Katalogowo, przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa nieco ponad 10 sekund.

Napęd elektryczny włącza się kiedy tylko jest to możliwe, ale należy pamiętać, że nie jest to hybryda typu plug-in – czyli doładowywanie akumulatorów następuje tylko w czasie jazdy.

Deklarowany przebieg na w pełni naładowanych akumulatorach wynosi około 34 kilometrów.

Do wyboru kierowcy są 3 tryby jazdy: EV, ECO i SPORT. W zależności od wybranego trybu priorytetem staje się ekonomiczność jazdy oraz małe zużycie paliwa i niskie emisje albo osiągi i dynamika jazdy.

Lexus CT200h - test Moto3m-2013W trybach EV i ECO nacisk położony jest na płynność jazdy, a przy prędkościach poniżej 45 km/h CT 200h automatycznie przełącza się w tryb elektryczny i tak długo, jak to możliwe, porusza się niemal bezgłośnie i bez emitowania jakichkolwiek substancji.

Przestronnie z przodu, z tyłu ciaśniej 

Kabina Lexusa CT200h rozpieszcza pasażerów z przodu, ale z tyłu trzeba się liczyć z pewnymi ograniczeniami. Ze względu na umieszczenie akumulatorów w tylnej części karoserii, ucierpiała przestrzeń na tylnej kanapie, ale także mały może się wydawać bagażnik z dość wysoko umieszczonym progiem załadunku.

W rzeczywistości ma on 375 litrów – czyli jak na klasę kompakt całkiem nieźle. Dodatkowo, pod podłogą, znajduje się spory schowek.

Patrząc na nadwozie Lexus’a CT z profilu, łatwo dostrzec dużą różnicę w wielkości drzwi przednich i tylnych. Obrazuje to idealnie obszerność kabiny w każdej ze stref.

Lexus CT200h - test Moto3m-1945

Kokpit CT200h wydaje się znacznie bardziej rozbudowany niż ma to miejsce u konkurencji. Mnogość przycisków i oryginalny design przypadł mi do gustu. Chociaż miłośnicy multimediów, mogą zarzucić inżynierom Lexus’a, że ich projekt pochodzi sprzed co najmniej kilku lat.

Konstrukcja, powiększonego w poliftingowym modelu o blisko 3 cale, centralnego wyświetlacza wygląda tak, jakby ekran miał funkcję chowania się w kokpicie – ale to tylko takie wrażenie. Funkcjami steruję się za pomocą kontrolera, który osobiście bardzo przypadł mi do gustu.

Oryginalnie obsługuje się również podgrzewanie foteli – przycisk najpierw należy wcisnąć, a następnie użyć go jako pokrętła, regulując siłę grzania.

Jazda?

Na drodze Lexus CT200h jest bardzo poprawny i przewidywalny. Napęd na przednie koła, zaawansowana elektronika dbająca o bezpieczeństwo i stosunkowo mała moc, sprawiają, że trudno jest tym samochodem zrobić coś głupiego.

CT nastawiony jest na komfort, ekonomię i poręczność w codziennym użytkowaniu.

Tabela danych technicznych

NAPĘD
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – benz./1798/R4/16
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 136/5200
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 142/2800-4400
Skrzynia biegów/napęd – E-CVT/przedni

+

Silnik: typ – elektryczny
Moc maksymalna (KM) – 82
Maks. mom. obr. (Nm) – 207

Łączna moc systemowa KM/maks. mom. obr. Nm: 320/560

Zasięg pojazdu w trybie napędu elektrycznego: 34 kilometry

OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 10.3
Prędkość maksymalna (km/h) – 180

WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 4355/1765/1445
Masa własna/ładowność (kg) – 1465/380

Cena – od 118 800 zł (testowany F Sport od 146 600 zł

Naszym zdaniem

Lexus CT200h - test Moto3m-1991Lexus CT200h ma niepodważalny atut nad swoją konkurencją w postaci hybrydowego napędu. Mimo wieloletniego stażu na rynku, wciąż nie doczekał się odpowiednika z palety BMW czy Mercedesa. Na rynku konkuruje tylko z Audi A3 e-tron.

Dla kogo jest Lexus CT200h? Przede wszystkim dla tych, którzy oczekują wyższej jakości niż ta oferowana przez Prius’a. Samochód najlepiej czuje się w ruchu miejskim i tutaj ujawnia swoje zalety. Ekonomia, komfort i rozsądna cena.

W podstawowej wersji, samochód został wyceniony na 118 800 zł. Prezentowany wariant F Sport to wydatek 146 600 zł. W ofercie wyprzedażowej, modele z roku 2017 można było nabyć już za 99 900 zł.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Jeep Gladiator – czyli Wrangler w wersji pick-up

Jeep to ugruntowana marka wśród producentów samochodów terenowych. Jednoznacznie kojarzy się z legendarnym Warnglerem, czyli …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *