BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

Mazda 3 ENSO Skyactive-X 2.0 M Hybrid – nowy kompakt klasy Premium?

Ma atrakcyjną stylistykę, świetne wykończenie i bogate wyposażenie. Nie brakuje w niej także nowinek technologicznych. Nowe wcielenie kompaktowej Mazdy 3 nie zbliża się do segmentu Premium – ono właściwie już tam jest! Świadczyć może też o tym cena, która w bogatych wersjach stawia tego “Japończyka” w tej samej klasie co Audi, BMW i Mercedes. Czyżby zbliżało się przełamanie hegemoni Niemców wśród kompaktów z najwyższej półki? Czy księgowi z kraju kwitnącej wiśni przesadzili z wyceną? 

Mazda już od kilku lat komunikuje, że z producenta normalnych i przystępnych modeli staje się marką Premium, porównywalną z rodzimym Lexusem i Infiniti. Wraz z nowym modelem 3, ta komunikacja przeszła w czyny i wprowadza tego producenta do najwyższej ligi w segmencie C. Dodatkowo, testowany przez nas egzemplarz od dealera BMG Goworowski, wyposażony jest w rewolucyjny silnik jakiego nikt wcześniej nie stworzył!

“Trójka” gra w tej samej orkiestrze co Opel Astra, Ford Focus albo VW Golf, ale zdecydowanie nie chce być jednym z wielu, a już na pewno nie jednym z nich. Aby wyróżnić się w tym mocno wypełnionym segmencie, Mazda wyposażyła ją w wiele rozwiązań, których konkurencja nie oferuje wcale, albo wymaga sowitej dopłaty. Przyłożono się również do konstrukcji podwozia, zespołu napędowego, a także stylistyki nadwozia jak i wnętrza.

Z zewnątrz Mazdę 3 wyróżnia niska sylwetka, ze stosunkowo małą powierzchnią szyb i smukłe przednie reflektory. Karoseria mimo swojej prostoty, bez wymyślnych przetłoczeń i dodatków sprawia wrażenie “dynamicznej elegancji”. “Trójka” nie ma być postrzegana jako model o sportowym charakterze, ale stylistyka sugeruje pewną agresywność i typowo japoński styl.

Wnętrze to zupełnie inna “bajka”. Odnosi się wrażenie, że cały jego projekt podyktowany był zrobieniu jak najlepszego wrażenia. Nie chodzi tylko o jego wygląd, ale także wykończenie. Nie ma co ukrywać, że prezentowany egzemplarz to wersja najbogatsza i też z tego tytułu zaopatrzona w materiały najwyższej jakości – nie zmienia to jednak faktu, że prezentuje to się dobrze! Stylistycznie wszystko jest spójne i nowoczesne, a wrażenia dotykowe, a nawet zapachowe, są więcej niż pozytywne. Nie przeładowany kokpit, intuicyjna obsługa, miękkie wykończenia, a do tego bardzo bogate wyposażenie standardowe – jest wyświetlacz przezierny (Head-up display), dotykowy ekran i rozbudowany system multimedialny, cyfrowe zegary oraz światła w technologii LED.

Jazda nową Mazdą 3 może ucieszyć. Samochód jest faktycznie nowy – bo cały jego projekt opracowano od podstaw. Co ciekawe, ogromny nacisk położono na komfort akustyczny. Jest to jeden z najlepiej wyciszonych samochodów w tej klasie. Dobrej akustyce sprzyja także praca silnika – a to dlatego, że nowa “Trójka” występuje tylko i wyłącznie z silnikami benzynowymi.

Ten zamontowany w testowanym egzemplarzu to zupełnie nowa konstrukcja. Jednostka ta łączyć ma w sobie zalety zarówno benzyniaka jak i diesla. Nowatorski jest przede wszystkim układ zapłonowy (SCCI Spark-Controlled Compression Ignition), który jest samoczynny – czyli taki, jak w dieslach. Zapłon następuje pod wpływem wtrysku sprężonej mieszanki we współpracy z tłoczącym powietrze mechanicznym kompresorem. Inicjowany jest on iskrą ze świecy zapłonowej, wokół której unosi się kula bogatszej mieszanki, po czym podnosi się ciśnienie i samoczynnie dopala się uboga mieszanka, zgromadzona w pozostałej przestrzeni cylindra.

Jakie ma to znaczenie dla użytkownika? Przede wszystkim silnik zużywa mniej paliwa, bo często pracuje na ubogiej mieszance. Kierowca aktualny stan może śledzić “na żywo” na głównym ekranie. Ponadto silnik szybciej reaguje na dodanie gazu i ciszej pracuje.

2-litrowy silnik Skyactive-X generuje moc 180 koni mechanicznych i 224 Nm momentu obrotowego. Chociaż liczby te mogą wskazywać na charakter samochodu typu “GTI” to nie należy tego tak traktować. Mazda nabiera prędkości dość sprawnie, ale z racji charakteru silnika, bez “eksplozji” momentu obrotowego, jak ma to miejsce w jednostkach z turbodoładowaniem. Realne spalanie podczas mieszanej jazdy wynosi około 7 litrów benzyny na 100 kilometrów.

Zachowanie w czasie jazdy jest komfortowe. Mimo kilku cech, które mogłyby prowokować do szybkiej jazdy – jak np. niskie zawieszenie i tym samym środek ciężkości oraz sprawnie działający automat z “prawidłową” możliwości ręcznej zmiany przy użyciu dźwigni (“-” do przodu, “+” do tyłu), Mazda 3 najlepiej czuje się podczas płynnej jazdy. Rewanżuje się za to przyjemnym spalaniem, które w takich warunkach może zejść nawet do 5 litrów.

Sprzyja temu także układ miękkiej hybrydy M-Hybrid. Czym jest to rozwiązanie? Agregatem, który wspiera silnik spalinowy. Nie napędza on samochodu, ale gromadzi energię elektryczną – np. podczas hamowania i jazdy bezwładnościowej, a następnie wykorzystuje ja do zasilania pokładowych urządzeń. Dzieje się tak na przykład podczas postoju na światłach, kiedy system start-stop gasi silnik.

Tabela danych technicznych

NAPĘD
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – benz./1998/R4/16
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 180/6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 224/3000
Skrzynia biegów/napęd – aut. 6/przedni

OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 8.2
Prędkość maksymalna (km/h) – 216

WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 4460/1795/1435
Masa własna/ładowność (kg) – 1320/609

Cena – od 94 900 zł (testowany – 140 900 zł)

Naszym zdaniem

Mazda 3 to naprawdę interesujący samochód. Nie wyróżnia się żadnymi “fajerwerkami”, ale jest po prostu dobrym i dopracowanym autem z bardzo solidną i skuteczną inżynierią na pokładzie.

Jakością wykończenia dorównuje najlepszym w swoim segmencie i niestety robi to samo z ceną. Producent życzyłby sobie, aby Mazda 3 była alternatywą dla Mercedesa Klasy A, Audi A3, albo BMW Serii 1. W Polskich realiach na to się jednak nie zanosi. Prestiż marki wciąż jest stawiany bardzo wysoko wśród kryteriów wyboru, co zapewne będzie rzutować na sprzedaż nowego modelu.

W kwestii wyboru napędu należy liczyć się z tym, że w ofercie nie ma silników wysokoprężnych. Jednak jak pokazuje prezentowany test, 2-litrowy benzyniak Skyactive-X może być całkiem rozsądną alternatywą, łączącą osiągi i ekonomikę.

Samochód do testu udostępnił dealer Mazda BMG Goworowski 

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Toyota C-HR – nowa odsłona popularnego crossover’a

Po kilku przedpremierowych pokazach i prezentacjach, do salonów marki Toyota wjechała na stałe nowa C-HR. …

Jeden komentarz

  1. Ten silnik skyactiv x to bubel za duże pieniądze brakuje mu dynamiki nie przyspiesza 11 sekund do 100 km/h przy mocy 180 km to porażka spalanie na poziomie 11 litrów to też są osiągi z przed 30 lat Mazda klientów oszukuje każe sobie dopłacić 20000 tys za nic za silnik który nie ma dynamiki jest wyjątkowo ospały i paliwożerny

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *