MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

Mazda CX-9 – mocno niedoceniana

Duży SUV od Mazdy nie jest ani popularny, ani rozpoznawalny, ani szczególnie pożądany. W czym tkwi jego problem? Dlaczego klienci chcący kupić duży, uterenowiony samochód dla 7 pasażerów kierują się w stronę Toyoty, Land Rover’a czy nawet Audi albo BMW?
Okazuje się, że prawdopodobnie największym problemem CX-9 jest marketing, a dokładniej brak znajomości tego modelu przez klientów i świadomości jego zalet.
W naszym redakcyjnym teście sprawdziliśmy czy Mazda CX-9 zasługuje na uwagę.

Rodzina modeli oznaczona symbolami CX to w palecie modelowej marki Mazda pojazdy  o uterenowionym charakterze. Największy z nich, oznaczony cyfrą 9, zadebiutował w 2007 roku. W 2012 przeszedł lifting zgodny ze stylistyczną filozofią Mazdy zwaną KODO. W takiej formie oferowany jest do dzisiaj.

Mazda CX-9 BMG Goworowski test-1040621

Do Polski trafiła limitowana seria 415 egzemplarzy. Wcześniej, modele CX-9 były oferowane także jako serie limitowane w 2009 i 2010 roku. Takie działania mają swoje uzasadnienie w przepisach celnych, które z racji limitu pozwoliły zaoszczędzić na akcyzie spowodowanej dużym silnikiem o pojemności 3.7 litra. Dzięki temu cena Mazdy CX-9 wynosi 178 900 zł.

Jest to jeden z największych SUV-ów w sprzedaży w Europie. Powstał głównie z myślą o rynku amerykańskim, australijskim i bliskowschodnim, co z pewnością tłumaczy jego duże rozmiary.

Mazda CX-9 BMG Goworowski test-1040612

Opakowanie

Ponad 5 metrów długości i niemal 2 metry szerokości. To znacznie więcej niż u wielu konkurentów. „Dziewiątki” nie da się nie zauważyć – ale równocześnie sylwetka jest na tyle subtelna, że samochód nie narzuca się ze swoją obecnością na parkingu. Wymiarowo większe od CX-9 są w zasadzie tylko Audi Q7 i Mercedes GL, jednak należy pamiętać, że reprezentują one inną klasę.

Mazda niestara się być luksusowa, ale też trudno odmówić jej elegancji. Projektanci skupili się przede wszystkim na stworzeniu samochodu wygodnego, bezpiecznego i niezwykle pojemnego, a także zdolnego do poruszania się poza utartymi szlakami.

Prześwit nadwozia wynosi trochę ponad 20 cm, jednak ze względu na masę własną około 2000 kilogramów trudno liczyć, że stanie się on pogromcą bezdroży. Pomyślano jednak o lekkim off-roadzie dlatego ranty błotników i progi zabezpieczono plastikowymi osłonami, dzięki czemu na kamienistej drodze uchronione zostaną blaszane elementy karoserii.

Mazda CX-9 BMG Goworowski test-07617

Sylwetka  samochodu jest harmonijna i dynamiczna. Nie jest niczym przeładowana, można powiedzieć, że jest prosta, ale w tym pozytywnym znaczeniu.

Uwagę przykuwają ładnie i dynamicznie stylizowane reflektory oraz wielkie, 20 calowe alufelgi.

Mazda CX-9 BMG Goworowski test-07694

Zawartość

Mazda CX-9 to 7-osobowy samochód w pełnym tego słowa znaczeniu. 3 rzędy foteli w układzie 2+3+2 są na stałe zamontowane w samochodzie. Ostatnie dwa można składać, powiększając tym samym przestrzeń bagażową. Ta w zależności od układu siedzeń wynosi od 267 litrów w przypadku wersji 7-osobowej do 1911 litrów w wersji 2-osobowej.

W każdym rzędzie foteli ilość przestrzeni jest więcej niż wystarczająca. Z przodu i z tyłu nawet wysocy pasażerowie mogą liczyć na wygodną podróż, natomiast w trzecim rzędzie dorosła osoba o wzroście do 170-180 cm bez problemu wytrzyma nawet kilkugodzinną jazdę.

A ukształtowanie foteli i kanapy sprzyja dalekim podróżom. Przednie regulowane są elektrycznie, tylną kanapę można mechanicznie przesuwać.

Mazda CX-9 BMG Goworowski test-07698

Przejrzysty pulpit zdobią elementy chromowane i połyskujące listwy dekoracyjne. Materiały wykończeniowe są przyjemne w dotyku i dobrze spasowane, ale nie należy spodziewać się tutaj jakości znanej z BMW czy Mercedesa.

Mazda CX-9 BMG Goworowski test-07571

Napęd i technologia

Przeciwnicy „downsizingu” i zarazem miłośnicy dawnej szkoły budowy silników będą zachwyceni jednostką napędową Mazdy. CX-9-tkę napędza wolnossący, 24-zaworowy silnik V6 o pojemności 3.7 litra o mocy 277 koni mechanicznych. Pracuje on bardzo dobrze, kultura pracy jednostki jest bardzo wysoka, silnik ma dobre brzmienie i nie jest głośny w normalnym zakresie obrotów.

Stety lub niestety, odstaje on od aktualnych standardów. O ile w Stanach Zjednoczonych lub Arabii Saudyjskiej nikt nie zaprząta sobie tym głowy, o tyle w Europie zużycie paliwa, a także stawki podatkowe uzależnione od pojemności, mogą być problemem.

Mazda CX-9 BMG Goworowski test-07659

W trasie, przy płynnej jeździe Mazda CX-9 spala około 12 litrów benzyny Pb95 na 100 km i trudno osiągnąć niższy wynik. W mieście oraz przy dynamicznej jeździe wzrasta ono do 17, a nawet 20 litrów. Na szczęście duży, 76 litrowy zbiornik paliwa zapewnia mu przyzwoity zasięg, szczególnie w trasie, gdzie sprawdza się ten samochód najlepiej.

Mazda CX-9 BMG Goworowski test-07656

Skrzynia biegów o 6 przełożeniach także nienależy do najnowocześniejszych rozwiązań, ale umożliwia ręczną zmianę przełożeń. Jej praca jest trochę ospała, ale akurat w samochodzie o takim charakterze nie jest to szczególnie uciążliwe. Z całą pewnością jej konstrukcja jest trwalsza i bardziej niezawodna niż skomplikowane, nowoczesne skrzynie bezstopniowe.

Napęd przekazywany jest na wszystkie koła z układem aktywnego rozdziału momentu obrotowego.

Mazda CX-9 BMG Goworowski test-07626

Finał

Mówi się, aby nie oceniać książki po okładce. Podobnie jest w przypadku Mazdy CX-9. Skojarzenie z tą marką są zwykle obojętne i nijakie. Renoma producenta jest dobra, ale dopiero od kilku lat Mazda produkuje naprawdę atrakcyjne samochody. CX-9 trudno tak naprawdę coś zarzucić. Jej najsłabszą stroną wydaje się duże zużycie paliwa, jednak z drugiej strony zastosowanie takiego silnika niesie za sobą korzyść w postaci trwałości i niewysilenia.

Mazda CX-9 BMG Goworowski test-1040596

Samochód jest niezwykle wygodny i obszerny. Ma solidne i komfortowe podwozie, które odpowiada za dobre prowadzenie i wygodę podróży.

W seryjnym wyposażeniu znaleźć można wszystko to, czym powinien dysponować bezpieczny, rodzinny samochód.

Co najważniejsze, atutem Mazdy jest także jej cena. 178 900 zł za dużego, 7-osobowego SUV’a z napędem na 4 koła brzmi jak okazja.

Mazda CX-9 BMG Goworowski test-3

Mój komentarz

Mazda CX-9 to na swój sposób samochód bezkonkurencyjny. Jako 7-osobowy SUV może być porównany z Audi Q7, Mercedesem GL’em, BMW X5, ale nie jest on tak luksusowy i dobrze wykończony jak one. Z drugiej strony jest ponad 100 000 zł tańszy.

Mazda CX-9 BMG Goworowski test-1040627

Z kolei porównanie go np. z nowym Land Roverem Discovery, mija się z celem ze względu na znacznie większe wymiary Mazdy.

Nawet konkurent z Japonii – Mitsubishi Pajero, chociaż konstrukcyjnie i wielkościowo podobny, to jednak po spojrzeniu w cennik (209 900 zł) traci sens.

Krótko mówiąc jeśli szukasz rodzinnego samochodu, którym wygodnie i bezpiecznie możesz zabrać 7 osób, zjechać z utartych szlaków, wykorzystać napęd na 4 koła w zimie lub do ciągnięcia przyczepy itp. itd. i dodatkowo chcesz zmieścić się w budżecie do 200 000 zł, Twój wybór ogranicza się tylko do… Mazdy CX-9 i Toyoty Land Cruiser 150 za 189 000 zł.

Mnie ten samochód bardzo zaskoczył. Z ubolewaniem przyznaje, że go niedoceniałem. Ale tym samym rozumiem wszystkich tych, którzy szukając podobnego samochodu zapomnieli odwiedzić salon Mazdy.

Mazda CX-9 BMG Goworowski test-07597

Co musisz wiedzieć

– Mazda CX-9 powstała na płycie podłogowej Forda nazwanej CD3.

– W 2008 roku CX-9 zdobyła tytuł North American Truck of the Year

– w seryjnym wyposażeniu jest system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa oraz możliwej kolizji z poprzedzającym autem, a także asystent tzw. martwego pola

– Mazda CX-9 produkowana jest w Hiroszimie w Japonii

– Jej poprzednikiem w gamie modelowej był Van o nazwie MPV

– Spełnia normę emisji spalin EURO 5

– Nie posiada w wyposażeniu “pro-ekologicznego” wyposażenia czyli na przykład systemu start&stop albo wskazówek ekonomicznej jazdy w komputerze pokładowym

Tabela danych technicznych

NAPĘD
Silnik: typ/cylindry/zawory – benz./V6/24
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 277/6250
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 367/4250
Skrzynia biegów/napęd – aut. 6/4×4

OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 10,1
Prędkość maksymalna (km/h) – 192

WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 5105/1936/1728
Masa własna/ładowność (kg) – 2065/647

Cena – 178 900 zł

Marcin Wiła

 

Dziękujemy firmie BMG Goworowski za udostępnienie samochodu do testu

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Ford Tourneo Courier Active 1.0 ECOBOOST – do biznesu i dla rodziny?

Ford Tourneo Courier reprezentuje rzadki segment rynkowy. Kiedyś, samochody wywodzące się z aut dostawczych, ale …

2 komentarze

  1. Nie prawda, auto oficjalnie przyspiesza 0-60 mph w 7.5 sekundy….To sa te bledy marketingu i nieznajomosci Mazdy CX9….

    • Zgadza się, są filmiki na youtube, które udowadniają że można zejść do 7 sekund w trybie manualnym skrzyni biegów. 7.5 s do 100 km/h do osiągnięcia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *