poniedziałek , 13 maja 2024
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

Mazda MX-5 RF – frajda przez cały rok!

Mazda MX-5 RF - test Moto3m BMG Goworowski-01867Kojarzycie talie kart do gry ze zdjęciami różnych samochodów? Albo legendarne gumy do żucia “Turbo” z obrazkami emocjonujących aut? Głowę daję, że znajdziecie wśród nich takie, które przedstawiać będą Mazdę MX-5. To jeden z tych kultowych samochodów, który na zawsze wpisał się w historię motoryzacji. I to historię całkiem nowoczesną, bo zapoczątkowaną w 1989 roku. Jest to też typowy przykład na to, jak “uczeń przerósł mistrza”. Mały roadster z Japonii, wzorowany był na klasycznych “Brytyjczykach”, ale pod względem popularności, przebił je dziesiątki, jak nie setki razy! Oto najnowsza, IV generacja Mazdy MX-5, tutaj w wersji RF – ze składanym, sztywnym dachem.

“Em iks piątka” to najlepiej sprzedający się roadster w historii. Z tego powodu, Mazda została nawet wyróżniona w Księdze Rekordów Guinessa. Łącznie wyprodukowano już ponad milion egzemplarzy tego samochodu.

Jego historia rozpoczęła się w 1976 roku, kiedy to Bob Hall, dziennikarz gazety Motor Trend i zarazem ekspert od samochodów japońskich, spotkał się z Kenichi Yamamoto i Gai Arai, szefami Research and Development Mazdy. Yamamoto i Gai Arai zapytali Halla, jaki rodzaj samochodu Mazda powinna skonstruować w przyszłości, ten zasugerował stworzenie małego i taniego samochodu, który pozwoliłby poczuć wiatr we włosach.

Projekt został wdrożony w życie w 1982 roku, kiedy Yamamoto został prezesem Mazdy. Prace projektowe trwały do 1989 roku i wtedy oficjalnie zaprezentowano nowy model, podczas wystawy samochodowej w Chicago.

Aktualna, prezentowana tutaj, IV generacja zadebiutowała w 2014 roku. Najpierw w wersji z miękkim dachem, a w 2016 do oferty dołączyła odmiana RF. Skrót ten, oznacza „Retractable Fastback” (samochód z nadwoziem typu fastback i składanym dachem), co można przełożyć na bardziej pospolite określenie Targa. Nowy dach zamyka się i otwiera przyciskiem na konsoli centralnej i jest to możliwe również w czasie jazdy, z prędkością do 10 km/h. Czas całej operacji to zaledwie 13 sekund – jeden z najlepszych wyników wśród aut z otwieranym dachem.

Mazda MX-5 RF - mechanizm dachu

Patrząc na MX-5, nie da się jej pomylić ani z innym modelem, ani producentem. Samochód jest marką sam dla siebie – charakterystyczny i charyzmatyczny, ze stylistyką, którą Mazda nazywa KODO – dusza ruchu.

W przypadku MX-5 to jednak coś innego jest w moim odczuciu najważniejsze. Chodzi o prowadzenie i sposób w jaki ten samochód zachowuje się na drodze. Sportowa Mazda jest w tej dziedzinie absolutnie doskonała.

Silnik w mocniejszej odmianie 2.0 generuje tylko i aż 160 koni mechanicznych mocy. “Tylko”, bo znacznie mocniejsze okazują się nawet rodzinne kombi, ale równocześnie “aż”, bo Mazda waży zaledwie 1040 kilogramów. Do tego dochodzi tylny napęd, w przypadku testowanego egzemplarza – manulana, 6-biegowa skrzynia (automat w tym modelu to bezsensowny wydatek!), doskonałe wyważenie 50:50 i szpera! Efektem tego jest spektakularnie poprawne zachowanie samochodu, a prawdziwa zabawa zaczyna się po wyłączeniu kontroli trakcji. Mazda chętnie zarzuca wówczas tylną osią, a poślizg w banalny sposób daje się regulować sprawnie operując gazem.

Takim zabawom sprzyja również niska pozycja za kierownicą i fotele (tu opcjonalne Recaro) z doskonałym trzymaniem bocznym. Trzeba tylko dodać, że kierowcy powyżej 185 cm wzrostu mogą mieć problem ze zmieszczeniem się w kabinie i ten stan rzeczy pogarsza się z każdym dodatkowym centymetrem wzrostu…

Mazda MX-5 RF dostępna jest od 100 900 zł w przypadku wersji 1.5 131 KM i od 107 900 zł za podstawowy model 2.0 160 KM. Samochód zamawiać można w jednej z trzech wersji wyposażenia: SkyENERGY, SkyPASSION i SkyFREEDOM oraz w 7 wariantach kolorystycznych: lakierze trójwarstwowym Machine Gray i Soul Red, metalicznych Jet Black, Blue Reflex, Ceramic Metallic I Crystal White oraz bazowym Arctic White.

Tabela danych technicznych

NAPĘD
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – benz./1998/R4/16
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 160/6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 210/4000
Skrzynia biegów/napęd – man.6/tylny

OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 7.4
Prędkość maksymalna (km/h) – 215

WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 3915/1735/1236
Masa własna/ładowność (kg) – 1045/250

Cena – od 107 900 zł (testowany od 123 900 zł)

Naszym zdaniem

Mazda MX-5 RF - test Moto3m BMG Goworowski-01914Mazda MX-5 to doskonały “trzeci” samochód w rodzinie. Zabawka do letnich wojaży, albo zabaw na torze wyścigowym. W odmianie RF przeistacza się w “drugi” samochód w rodzinie, którego uzupełnieniem może być jakiś bardziej pojemny model.

Dzięki sztywnemu dachowi zyskuje miano samochodu całorocznego, który od biedy służyć może na co dzień oferując przyzwoity komfort jazdy, dobre osiągi i zadowalające spalanie (ok. 7-8 litrów na 100 km).

Najwięcej swoich zalet ujawnia jednak podczas zabawy. Wystarczy chwilę pojeździć tym samochodem po zakrętach, by zapomnieć o ciasnej kabinie, miejscami tandetnych plastikach i symbolicznym bagażniku o pojemności 130 litrów.

MX-5 ma sprawiać radość z jazdy i jest w tym piekielnie dobra!

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

SsangYong Tivoli – lifting ośmiolatka

Tivoli to nie duże włoskie miasteczko, położne na wschód od Rzymu. Z kolei czytane od …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *