niedziela , 28 listopada 2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
previous arrow
next arrow
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
previous arrow
next arrow
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
moto3m_Peugeot_750x200
moto3m_KIA_750x200
moto3m_Citroen_750x200
previous arrow
next arrow

Mercedes A200 Limousine – limuzyna Klasy A

Mercedes Klasy A Limuzyna - test Moto3m-04398Klasa A była dla jego producenta swego rodzaju przełomem. To dzięki temu modelowi Mercedes wstąpił do klubu samochodów kompaktowych. Trzeba było jednak długo czekać, aby na rynku zadebiutowały inne wersje nadwoziowe tego wariantu. Poprzednik teoretycznie miał swój odpowiednik z nadwoziem limuzyny i kombi, ale występował on pod inną nazwą – CLA. Obecna, IV generacja, ma jeszcze bardziej rozbudowaną gamę nadwoziową. Poza standardowym nadwoziem hatchback, klienci mogą zakupić CLA w wersji sedan oraz kombi, zwanym Shooting Brake. Ponadto, po raz pierwszy w historii, mamy również Klasę A Limousine. 

Samochód jest bezpośrednią odpowiedzią na model A3 Limousine od Audi. To mały, elegancki sedan, który trafia w gust ludzi młodych, albo koneserów Mercedesa, których portfel nie pozwalał dotychczas interesować się limuzynami z gwiazdą z wyższej ligi.

Klasa A Limousine wygląda zgrabnie i atrakcyjnie, a bryła bagażnika nie robi wrażenia „doklejonej” na siłę. Zabieg budowy limuzyny w oparciu o hatchback’a stosowało wielu producentów, ale zazwyczaj kończył się on dość pokracznie, w rodzaju Renault Thalia, które powstało na bazie Clio.

Mercedes Klasy A Limuzyna - test Moto3m-04413

Mercedes wyciągnął wnioski i zaproponował całkiem interesujący kształt. Klasa A w 3-bryłowej wersji mierzy 4549 mm długości i „tylko” 1446 mm wysokości. To właśnie dzięki temu nie wygląda „klocowato”, lecz dość dynamicznie. W założeniach producenta, to właśnie rodzina modeli Klasy A ma przyciągnąć do Mercedesa młodszych klientów, a ci raczej nie gustują w nudnych, opatrzonych limuzynach i przedkładają efektowny wygląd ponad ewentualną praktyczność.

Mercedes znalazł jednak złoty środek, bo Klasa A Limousine okazuje się dobrym kompanem na co dzień, a nawet w podróży. Bagażnik ma całkiem sporą pojemność 420 litrów, miejsca nie brakuje także w kabinie. Z przodu, co już naturalne, jest bardzo dobrze. Z tyłu również przestrzeni jest sporo, chociaż osoby mające ponad 185 cm wzrostu mogę ocierać czubkiem głowy o podsufitkę.

Mercedes Klasy A Limuzyna - test Moto3m-04482

Klasa A to także pokaz technologii Mercedesa. Sztandarowym produktem jest tutaj system „Hej Mercedes”, czyli głosowe wywoływanie funkcji samochodu. Problemem jest tu jednak głównie marketing, bowiem producent naobiecywał i naopowiadał o inteligencji tego systemu i umiejętności jego uczenia się oraz dostosowywania do użytkownika. Jednak w praktyce, redakcyjne testy kilku egzemplarzy z tym rozwiązaniem ujawniły, że wcale nie działa to tak sprawnie i czasami wywołuje wręcz irytację. Rozwiązaniem byłoby tu wskazanie w instrukcji komend, które system faktycznie rozumie, niż sugerować, że po czasie się ich nauczy.

Jazda Klasą A sprawia dużo radości, ale nie z silnikiem 1.3 z turbodoładowaniem. Ta benzynowa jednostka, to globalny motor konstrukcji Renault, który pracuje także pod maską Daci, Nissana i Mitsubishi. Opracowany został on jako następca silnika 1.2 TCe, czyli mamy tu do czynienia z odwróceniem trendu downsize’ingu. Najpierw, aby spełnić normy emisji spalin, pojemności silników były obniżane. Kiedy jednak zmieniono model pomiaru zużycia paliwa z warunków laboratoryjnych, na rzeczywiste – drogowe, okazało się, że wysilone małe jednostki podczas rzeczywistej jazdy spalają więcej.

Mercedes Klasy A Limuzyna - test Moto3m-04381

Silnik w Klasie A ma aż 163 koni mechanicznych, co wydaje się bardzo dużą mocą jak na tak mały i lekki samochód. I prawdopodobnie właśnie waga jest tu problemem, bowiem stosunkowo lekki samochód, z napędem na przednie koła i sporym zapasem mocy oraz momentu obrotowego przy niskich obrotach powoduje częste zrywanie przyczepności kół podczas gwałtownego (i nieumiejętnego) ruszania z miejsca.

Mercedes Klasy A Limuzyna - test Moto3m-04357Niestety ta werwa silnika zanika od około 100 km/h i samochód nie jest już wówczas tak dynamiczny. Niepodważalna jest natomiast ekonomika jazdy – ale tylko przy płynnej jeździe. Jadąc krajowymi drogami, zgodnie z przepisami w zakresie prędkości 70-90 km/h realne spalanie może wynieść nawet 5 litrów na 100 km. Im mocniej i częściej wciska się jednak gaz, tym spalanie jest coraz wyższe. Rekordziści w mieście osiągają nawet ponad 11 litrów (!)…

Podstawowy cennik Klasy A Limousine (A180, 136 KM) zaczyna się od nieco ponad 113 000 zł, co jak na limuzynę od Mercedesa wygląda dość rozsądnie. W praktyce jednak takich samochodów praktycznie nikt nie kupuje. Prezentowany egzemplarz A200 doposażony został miedzy innymi w automatyczną skrzynię biegów (dopłata 7317 zł), pakiet stylizacyjny AMG (7870 zł), przyciemnione szyby (1196 zł), wyposażenie Premium Plus (m.in. Keyless Go, elektryczne fotele, wyświetlacz IC 10,25″, dach panoramiczny – razem ponad 18 000 zł), co podniosło jego cenę do blisko 180 000 zł.

Mercedes Klasy A Limuzyna - test Moto3m-04393

Tabela danych technicznych

NAPĘD
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – benz./1332/R4/16
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 163/5500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 250/1620
Skrzynia biegów/napęd – aut. 7/przedni

OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 8.1
Prędkość maksymalna (km/h) – 230

WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 4549/1796/1446
Masa własna/ładowność (kg) – 1385/530

Cena – od 126 200 zł (testowana wersja od 178 994 zł)

Naszym zdaniem

Klasa A w wersji sedan to atrakcyjny samochód, który dla wielu może być wstępem do posiadania limuzyny Mercedesa. Warto jednak dokładnie przeanalizować swoje potrzeby i starannie podejść do wyboru wersji silnikowej. A200 z 163 konnym motorem 1.3 to bardzo oszczędna jednostka, ale dla kierowców o delikatnym i spokojnym stylu jazdy. Staje się on wtedy solidną alternatywą wobec diesla.

Mercedes Klasy A Limuzyna - test Moto3m-2

Dla bardziej wymagających pozostaje odmiana A220 (190 KM), albo jeszcze mocniejsza A250 4Matic (224 KM), które oferują więcej mocy, a z napędem na 4 koła także doskonałą trakcję.

Dla koneserów pozostaje jeszcze ponad 300-konna wersja A35 AMG.

Samochód do testu udostępnił dealer Mercedes-Benz BMG Goworowski

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

[Wideo] Z Gdyni do Kołobrzegu i z powrotem – test zasięgu Forda Mustanga Mach-E z FordStore Euro-Car Gdynia

Największa obecnie bolączka samochodów elektrycznych – czyli zasięg na naładowanych bateriach i czas ładowania. Narosło …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *