niedziela , 12 stycznia 2025
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

Minęło 47 lat od otwarcia trójmiejskiej obwodnicy

15 grudnia 1977 r. oddano do ruchu Obwodnicę Trójmiasta. Pierwszą nitkę drogi ekspresowej o długości ok. 39 km otwarto z Pruszcza Gdańskiego do Gdyni. Pomysł na budowę obwodnicy pojawił się już jednak w 1948 r.

Historia obwodnicy Trójmiasta

Budowę obwodnicy Trójmiasta rozpoczęto w latach 70. ubiegłego stulecia, ale pierwsze pomysły na budowę ekspresówki pojawiły się już 30 lat wcześniej.

– Trójmiejska obwodnica przekazana do eksploatacji – taki artykuł ukazał się w „Dzienniku Bałtyckim” 16 grudnia 1977 r. Kierowcy mogli się cieszyć pierwszym odcinkiem, tj. jezdnią wschodnią od Łęgowa (miejscowość położna na południe od Pruszcza Gdańskiego) do Gdyni. Budowa pochłonęła wówczas 740 mln zł. Trasę budowało Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych, z kolei za obiekty odpowiedzialny był gdański oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych.

Jak pisał wówczas „Dziennik Bałtycki” w trakcie robót budowlanych wydobyto i wywieziono ok. 400 tys. metrów sześciennych ziemi. Następnie w latach 1978 – 1984 powstała jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni. Później przebudowywano węzeł Kowale (1987-1989) oraz węzeł Osowa (1994-1996). Kolejny okres to między innymi gruntowna modernizacja w 2002 r., ale także przedłużenie drogi o odcinek zachodni Straszyn – Juszkowo.  W 2007 r., za pośrednictwem węzła Straszyn, trasa została połączona z nową autostradą A1.Rok później oddano do użytku odgałęzienie trójmiejskiej obwodnicy w Gdyni umożliwiające połączenie z Trasą im. Eugeniusza Kwiatkowskiego, prowadzącą do Portu Promowego i Kontenerowego, stoczni oraz bazy Marynarki Wojennej.

Aleja Kazimierza Jagiellończyka

Ostatnim punktem na mapie historii obwodnicy Trójmiasta jest powstanie w latach 2006-2008 węzła Gdynia Port. Jeszcze w 2007 r. zdecydowano, że gdański odcinek obwodnicy trójmiejskiej będzie nosił nazwę Alei Kazimierza Jagiellończyka.

Rekordowy ruch

W sezonie turystycznym 2023/2024 obwodnica Trójmiasta odnotowała rekordowy ruch. W tym okresie zarejestrowano, że w ciągu jednej doby popularną trasą przejechało ponad 114 tys. pojazdów. Choć jej przepustowość jest już na granicy, trudno dzisiaj wyobrazić sobie funkcjonowanie aglomeracji trójmiejskiej bez tej trasy.

Obok mostu gen. Stefana Grota-Roweckiego w Warszawie trójmiejska obwodnica jest drogą o największym natężeniu ruchu w Polsce, gdzie średnio notuje się ruch w granicach 35-98 tys. pojazdów na dobę z wyraźną tendencją wzrostową.

Priorytetem Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej

W ramach budowy S7 powstaje bardzo ważna z perspektywy mieszkańców Trójmiasta – Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja została podzielona na dwa zadania: Chwaszczyno – Żukowo i Żukowo – Gdańsk Południe. Nową, dwujezdniową drogą ekspresową o długości ok. 32 km, a także ponad 6-kilometrową obwodnicą Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 pojedziemy w 2025 r.

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy S7 Południową Obwodnicę Gdańska i S6 Trasę Kaszubską, tworząc zewnętrzną obwodnicę w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta S6. Odcinek od Chwaszczyna do Żukowa realizuje Budimex, a Żukowo – Gdańsk Południe konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. Koszt robót na pierwszym z ww. odcinków wynosi 716 mln zł, z kolei na drugim – 777 mln zł.

Trasa Kaszubska pod ruchem

Pod koniec 2022 r. GDDKiA oddała do użytkowania trzy odcinki S6 między Bożepolem Wielkim a Gdynią, o łącznej długości ok. 42 km. Inwestycja była podzielona na trzy odcinki realizacyjne: Bożepole Wielkie – Luzino, Luzino – Szemud i Szemud – Gdynia. Dzięki Trasie Kaszubskiej kierowcy jadący między Bożepolem Wielkim a Gdynią pokonają ten odcinek w ok. 25 zamiast dotychczasowych 75 minut.

Koszt inwestycji, na który składają się projektowanie, wykup gruntów, nadzór i prace budowlano-montażowe, wyniósł przeszło 2,1 mld zł. Budowa drogi ekspresowej S6 Bożepole Wielkie – Gdynia została dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej – Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko kwotą przeszło 984 mln zł.

Źródło: GDDKiA

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Nowe SUV-y w atrakcyjnej racie

SUV-y to jedne z najchętniej wybieranych modeli samochodów na rynku, zarówno przez klientów indywidualnych, jak …

Jeden komentarz

  1. W tekście powinno być “Gdynia Port” a nie “Gdańsk Port”, bo chodzi o węzeł z lat 2006-08 z Trasą Kwiatkowskiego – ten na północ od Chwarzna.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *