Slider

MINI Cooper S – kultowy, miejski gokart

Małe miejskie samochody kupuje się ze względów ekonomicznych i dla poręczności w mieście. MINI Cooper S jest inne! Tutaj liczą się osiągi, doznania w czasie jazdy i blichtr. To bez wątpienia jeden z tych legendarnych samochodów, który przez wiele lat zachował swój indywidualny styl i nie uległ chwilowym modom. To także wciąż najlepiej jeżdżący mały samochód na rynku. 

Porsche ma swoją 911’tkę, Jeep ma Wranglera, a MINI ma Hatch’a. To najbardziej właściwy dla tej marki model, który kultywuje legendę swojego poprzednika.

Chociaż postęp technologiczny wobec charakterystycznego, zielonego Mini, którym jeździł Jaś Fasola jest druzgocący, to współczesny odpowiednik wciąż ma tamten charakter.

MINI Cooper S w wersji z trzydrzwiowym nadwoziem chwyta za serce już od pierwszych chwil za kierownicą i składa się na to w zasadzie wszystko. Wygląd, jakość wykończenia, dźwięk silnika i oczywiście jazda. Wersja Cooper S, napędzana doładowanym, 2-litrowym silnikiem generującym 192 konie mechaniczne, zapewnia bardzo przyjemne doznania z jazdy. „Setka” w mniej niż 7 sekund, rasowy dźwięk, a do tego tryby jazdy, które jeszcze bardziej potrafią uwidocznić możliwości tego samochodu.

Wnętrze jest pięknie wykończone – czuć tutaj klasę. Trzeba się tylko przyzwyczaić, że za sprawą mocno pionowej przedniej szyby, aby zobaczyć górny sygnalizator świetlny, trzeba pochylić się do przodu i zadrzeć wzrok do góry.

Tylna kanapa, podobnie jak bagażnik, są symboliczne. To zdecydowanie samochód dla dwójki pasażerów, a z tyłu od biedy można posadzić dziecko lub psa.

Za to kiedy ruszy się z miejsca, od razu pojawia się uśmiech. Samochód jest sztywny i zwarty. Mimo przedniego napędu zapewnia przyjemne doznania trakcyjne. MINI Cooper S prowokuje do tego, aby „przycisnąć”. Dzięki niskiej masie własnej i stosunkowo niskiemu środkowi ciężkości, samochód pewnie pokonuje zakręty i zapewnia dużą stabilność na prostych odcinkach. Kto ma ochotę na więcej szaleństw, niech zwróci uwagę na tradycyjny hamulec ręczny.

Dynamiczna jazda okupiona jest wysokim spalaniem, które potrafi przekroczyć nawet 12 litrów. Biorąc pod uwagę zbiornik paliwa o pojemności tylko 40 litrów, zasięg porównywalny jest z autami zasilanymi LPG.

Podstawowa cena MINI Cooper S wynosi niespełna 110 000 zł, co wygląda dość optymistycznie. Jednak mnogość (kuszących) opcji potrafi tę wartość nawet podwoić.

W testowanym egzemplarzu na końcową cenę wpływ miały przede wszystkim takie elementy jak sportowa, automatyczna skrzynia biegów za ponad 8600 zł, Pakiet Chili (obejmujący m.in LED’owe reflektory i 17-calowe felgi – 12 tys. zł), nawigacja Connected Plus (8700 zł), dach panoramiczny (4411 zł), zestaw HiFi Harman Kardon (3,5 tys. zł) czy przednie i tylne czujniki parkingowe wraz z kamerą cofania za ponad 5000 zł.

Tabela danych technicznych

NAPĘD
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – t.benz./1998/R4/16
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 192/4700
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 280/1250
Skrzynia biegów/napęd – aut. 6/przedni

OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 6.7
Prędkość maksymalna (km/h) – 235

WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 3850/1727/1414
Masa własna/ładowność (kg) – 1250/405

Cena – od 109 300 zł (testowany 179 100 zł)

Naszym zdaniem

Aby przekonać się do tego samochodu wystarczy się nim przejechać. MINI Cooper S jest w tym fenomenalny! To samochód, który zainteresuje przede wszystkim ludzi młodych i kobiety.

Komfort resorowania zawieszenia jest co najwyżej dostateczny. Cooper S ma się dobrze trzymac nawierzchni, a nie filtrować nierówności. Eksploatacyjnie przeszkadzać może mały bagaznik i wysokie zużycei paliwa, które wraz z małym zbiornikiem paliwa wpływa na mały zasięg samochodu.Zakup jest oczywiście drogi. Szczególnie biorąc pod uwagę to, że za wiele elementów, mimo klasy Premium, trzeba tu dopłacać.

Koniec końców dochodzi się jednak do wniosku, że wydając te pieniądze, nabywa się legendę motoryzacji w nowym wydaniu, która za kilkanaście lat, wciąż będzie tak samo cieszyć.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

MINI Clubman John Cooper Works – mocny i stylowy!

MINI Clubman to jeden z najoryginalniejszych samochodów na rynku. Jego wyjątkowość polega przede wszystkim na …

Jeden komentarz

  1. Na miejskie aut idealny wybór. Szczególnie, że zadbaną używkę można wyrwać w naprawdę dobrej cenie. Małe, fajne, zwinne. Nawet zakupy się zmieszczą 🙂 Choć płytek i paneli raczej nie da się tym wozić 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *