BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – japoński indywidualista z gniazdkiem

Jeśli nazwa Eclipse kojarzy się Wam ze sportowym coupe z lat 80/90-tych… to słusznie. Wówczas było to typowe Coupe. Współczesny Eclipse Cross natomiast przeistoczył się w SUV’a, ale czerpie z poprzednika nie tylko nazwę, lecz również sportowe zacięcie. Nie jest to samochód terenowy, a uniwersalny i funkcjonalny pojazd, który z powodzeniem może pełnić funkcję rodzinną. Dzięki napędowi hybrydowemu plug-in jest też wydajny, nowoczesny i oferuje szereg profitów. Nie tylko związanych z dodatkowym zastrzykiem mocy! 

Odświeżony wygląd i unowocześnione wnętrze

Prezentowany model to egzemplarz po liftingu. Zmienił się nie tylko napęd – teraz zelektryfikowany, ale również wygląd.

Chociaż trudno to dostrzec na pierwszy rzut oka, Eclipse Cross PHEV jest aż o 14 cm dłuższy od swojego poprzednika. Z przodu wyróżnia się nowoczesną stylistyką. Ponieważ samochody te nie są częstym widokiem, auto szybko przyciąga uwagę. Z przodu dominują skośne, wąskie reflektory i niemała ilość chromu wokół dużego grilla. Z boku ma charakterystyczne linie odcięcia na drzwiach oraz wznoszącą się, dynamiczną linię okien. Z tyłu natomiast widać całkowicie przeprojektowaną tylną szybę i pokrywę bagażnika. Nowością jest także wzór 18-calowych aluminiowych obręczy kół.

Należy też podkreślić, że Eclipse Cross PHEV to nie jest adaptowana wersja auta spalinowego, ale model zaprojektowany jako samochód elektryczno – hybrydowy.

Taki projekt sprawił, że akumulator trakcyjny od razu umieszczono w podłodze, aby nie ograniczał on funkcjonalności samochodu i jego przestrzeni. Bagażnik jest większy – urósł do 359 l. a jego głębokość zwiększyła się o 8 cm.

Kokpit zdominowany jest przez duży 8-calowy, ekran systemu multimedialnego. Jest on wyposażeniem standardowym i oferuje między innymi takie udogodnienia jak interfejs CarPlay i Android Auto. Menu jest duże, czytelne i nie przeładowane, co jak na dzisiejsze standardy może dla wielu być atutem. Komfortu dopełnia elektryczna regulacja foteli kierowcy i pasażera, a także ich podgrzewanie (również tylnej kanapy), kierownicy oraz przedniej szyby. Gadżetem jest wysuwany wyświetlacz przezierny Head-Up Display. Mitsubishi Eclipse Cross PHEV oferuje ciekawą funkcję grzania i chłodzenia postojowego, dzięki czemu ładując samochód możemy ustawić pożądaną temperaturę wnętrza. Ustawień takich można dokonać na ekranie SDA lub w aplikacji na smartfony.

Nowoczesny napęd hybrydowy napędzający wszystkie 4 koła 

Napęd modelu Eclipse Cross PHEV to system hybrydowy z możliwością ładowania z zewnętrznego źródła zasilania, czyli Plug-In. Do napędu służą 2 silniki elektryczne umieszczone przy przedniej i tylnej osi. Silnik spalinowy, generuje niewielką moc 98 koni mechanicznych, ale jego zadaniem jest przede wszystkim ładowanie baterii oraz wsparcie napędu elektrycznego, gdy wymagana jest większa moc.

Eclipse Cross PHEV ma możliwość jazdy w 3 trybach: elektrycznym, hybrydowym szeregowym oraz hybrydowym równoległym. Samochód dysponuje baterią o pojemności 13,8 kW.

W trybie całkowicie elektrycznym deklarowany zasięg na pełnym akumulatorze wynosi do 55 kilometrów w mieście według normy WLTP. Maksymalna prędkość w tym trybie wynosi do 135 km/h. W trybie szeregowym samochód napędzają 2 silniki elektryczne, a silnik spalinowy napędza generator, a nie koła, doładowując baterię. W trybie hybrydowym równoległym napęd realizują oba silniki elektryczne oraz silnik spalinowy. Napędza on przednią oś przez 1-biegową przekładnię. Silnik spalinowy ładuje też akumulator napędowy przez generator. Przedni silnik elektryczny wspomaga pracę silnika spalinowego, a tylny napędza tylną oś. Tryb ten aktywowany jest przy spokojnej stałej jeździe od ok. 70 km/h oraz podczas jazdy autostradowej.

Rozwiązanie to dostosowuje się w ułamku sekundy do aktualnej sytuacji na drodze, nie wiąże się więc z żadnym dyskomfortem dla kierowcy i pasażerów. Przełączanie przebiega niezauważalnie i można je obserwować na wyświetlaczu ekranu SDA.

System napędu na 4 koła S-AWC

Mitsubishi Eclipse Cross Plug-In posiada seryjnie napęd na wszystkie koła S-AWC. Jest to konstrukcja systemowa opracowana przez inżynierów na bazie doświadczeń w rajdach – rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednie i tylne koła za pośrednictwem dwóch silników elektrycznych.

Ładowanie baterii – z gniazdka, albo w czasie jazdy

Aby użytkować Mitsubishi Eclipse Cross PHEV w trybie bezemisyjnym, musi być ono ładowane z zewnętrznego źródła. Do tego służy standardowa ładowarka dodawana do auta, którą podłączyć można do zwykłego gniazdka 230V. Takie ładowanie do pełna trwa około 6-7 godzin.

Zużycie energii elektrycznej można też częściowo „odzyskać” podczas procesu hamowania w procesie rekuperacji. Natomiast ładując baterię podczas jazdy, korzystając z silnika spalinowego, można uzyskać proporcje 2:1, czyli 20 km pokonane podczas jazdy przy użyciu silnika spalinowego, zaowocuje naładowaniem baterii na około 10 km. Inaczej mówiąc, aby naładować na 100% rozładowaną baterię, należy przejechać około 110-120 kilometrów korzystając z silnika zasilanego benzyną. W takim trybie, zużycie paliwa na 100 km wynosi około 11-12 litrów. Zbiornik ma pojemność 45 litrów.

Parkowanie za darmo w Gdańsku? Tą hybrydą Plug-In to możliwe!

Na koniec jeszcze przysłowiowa wisienka na torcie. Samochody elektryczne mają specjalne przywileje – to legalna jazda po BUS-pasie oraz darmowe parkowanie w przestrzeni publicznej.

Mitsubishi Eclipse Cross jako hybryda Plug-In nie może skorzystać z tego pierwszego uprawnienia, ale z drugiego, na terenie Gdańska już tak!

W tym mieście, posiadacze pojazdów PHEV mogą uzyskać kartę zerowej stawki opłat, upoważniającą do bezpłatnego postoju takich samochodów na płatnych miejscach w Strefie Płatnego Parkowania i Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania. Wynika to z zapisów Ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zgodnie z ustawą za pojazd PHEV zwolniony z opłat za postój uznawany jest pojazd posiadający możliwość ładowania ze źródła zewnętrznego za pomocą przewodu podłączonego do pojazdu i stacji ładowania.

Uzyskanie takiego przywileju wymaga złożenia wniosku do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni i otrzymaniem specjalnej karty, którą należy umieścić w widocznym miejscu, wewnątrz samochodu. Prezentowany egzemplarz posiadał taki dokument z czego osobiście skorzystaliśmy.

Tabela danych technicznych

NAPĘD
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – hybryda plug-in/2360/R4/16
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 98/4000, systemowo 188 KM
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 193/2500
Skrzynia biegów/napęd – aut. 1/4×4

OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 10.9
Prędkość maksymalna (km/h) – 162

WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 4545/1805/1685
Masa własna/ładowność (kg) – 1900/525

Cena – od 178 990

Naszym zdaniem

Mitsubishi Eclipse Cross, w „tłumie” innych samochodów wyróżnia się swoją stylistyką. To dobrze, że zachowało swój styl i model ten nie przypomina łudząco samochodów spod znaku jakiegoś innego producenta.

Jak na dzisiejsze standardy jest dość analogowy – wciąż posiada tradycyjne przyciski, nie ma zbyt wielu bajerów i bardziej niż na elektronice, koncentruje się na mechanicznej inżynierii.

W wydaniu Plug-In jest ona, adekwatnie do europejskich standardów, zelektryfikowana. Napęd hybrydowy działa sprawnie i dość wydajnie. Oferowane parametry nie odbiegają od konkurencji.

Do kogo więc adresowane jest Mitsubishi? Do tych, którzy od samochodu wymagają jazdy, bez zbędnych systemów i gadżetów, ale chcą przy tym podróżować nowocześnie, w duchu bezemisyjności. Pod tym względem jest to niemal unikat, bowiem przyjęło się, że zelektryfikowane samochody za wszelką cenę próbują udawać statki kosmiczne – z chowanymi klamkami, dotykowym sterowaniem wszystkimi funkcjami. Tutaj jest tradycyjnie, żeby nie napisać normalnie.

Na pewno nie jeden nabywca właśnie tego poszukuje!

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Alfa Romeo Junior ELETTRICA SPECIALE – mały włoski przystojniak… z Polski

Alfa Romeo Junior to trzeci z braci niedużych crossover’ów koncernu Stellantis, produkowanych w Polsce. Obok …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *