Mitsubishi swojego najnowszego, usportowionego SUV’a, nazwało imieniem legendarnego, sportowego coupe z lat 90-tych. I wydaje się to być najsłabszą stroną tego samochodu. Producent zebrał baty od oburzonych fanów, którzy potraktowali to jako mocne nadużycie, słynnego imienia. Jednak od strony marketingu, okazało się to strzałem w 10-tkę, a o Eclipse Cross zrobiło się bardzo głośno.
Ten model to zupełna nowość w ofercie Mitsubishi i zarazem pierwszy przedstawiciel nowej generacji samochodów od tego producenta. Firma ma już ponad 100-letnią historię w w dziedzinie transportu i mobilności oraz 80 lat doświadczeń w konstruowaniu samochodów z napędem na 4 koła. Według nowej strategii Mitsubishi Motors, firma chce wzmocnić swój wizerunek i pozycjonowanie w Europie, jako producent niemal wyłącznie zajmujący się samochodami z segmentu SUV.
Koń wyścigowy, sportowe coupe, a teraz „Cross”
Eclipse Cross to średniej wielkości model, klasyfikowany pomiędzy mniejszy ASX i większym Outlanderem. Nazwa Eclipse pochodzi od najszybszego w historii konia wyścigowego, który narodził się w XVIII wieku podczas zaćmienia słońca i wygrywał wszystkie gonitwy z kilkunastometrową przewagą. Teraz, w najnowszym wydaniu Mitsubishi, nawiązuje ona do sportowego modelu, który oferowany był pod tą nazwą w latach 90-tych jako 2-drzwiowe coupe. Nowe wydanie posiada dodatkowy człon nazwy „Cross”, co wskazuje na jego uterenowione cechy.
Z przodu Eclipse Cross wygląda typowo dla marki Mitsubishi i jest łudząco podobny do większego brata – Outlandera. Agresywne, mocne linie i wyraziste akcenty dodają mu uroku i dynamiki. Profil karoserii przypomina kompakty, jedynie tył – choć oryginalny, wzbudza mieszane uczucia. Do produkcji nowego SUV’a użyto blach stalowych o wysokiej wytrzymałości, stanowiących 55% łącznej struktury nadwozia. Dzięki temu, udało się uzyskać dużą sztywność przy stosunkowo niskiej masie własnej.
Bardzo dobrze prezentuje się natomiast wystrój kabiny pasażerskiej. Jakość użytych materiałów, a także zastosowane wyposażenie, są lepsze niż ma to miejsce w pozostałych modelach.
Eclipse Cross produkowany jest tylko w Japonii. Z jednej strony, jest to gwarancja solidności produkcji, z drugiej wymaga cierpliwości od europejskich klientów, ze względu na proces logistyczny dostawy.
Napęd na 4 koła od Lancera EVO
Eclipse Cross, jak na SUV’a przystało, może być wyposażony w napęd na 4 koła. Nie dotyczy to niestety podstawowych wersji, ale jeśli zdecydujemy się nabyć najbogatszy wariant Instyle lub nieco uboższy Intense Plus, liczyć można na innowacyjny system S-AWC, znany z modeli Lancer EVO oraz Outlander PHEV.
Jest to mechaniczno-elektroniczny układ zapewniający dystrybucję siły napędowej pomiędzy koła samochodu w oparciu o dane z Układu Aktywnej Kontroli Uślizgu i czujników umieszczonych w całym aucie, w tym czujnika kąta obrotu kierownicy, czujnika przyspieszenia wzdłużnego, przyspieszenia bocznego, czujnika znoszenia, prędkości, obciążenia itp.
Standardowo napęd na przednie i tylne koła, dzielony jest w proporcji 80/20%. W trybie 'Auto’ rotacja napędu może się odbywać maksymalnie do 55/45%. Ponadto dostępne są jeszcze 2 programy napędowe wybierane przyciskiem na konsoli centralnej – Snow („śnieg”) oraz Gravel („szuter”). Warto zauważyć, że ten ostatni umożliwia jazdę efektownymi poślizgami, chętnie przenosząc siłę napędową na tylną oś.
1.5 l, 163 KM, 0-100 km/h w 9.5 sekundy
Do napędu wykorzystywany jest całkowicie nowy, zbudowany od podstaw silnik benzynowy 1,5 l, generujący 163 konie mechaniczne mocy oraz 250 Nm momentu obrotowego dostępnego od 1800 obr/min. Zastosowano w nim bezpośredni wtrysk paliwa i inteligentne sterowanie trybami pracy turbodoładowania, a także zintegrowano kolektor wylotowy z głowicą silnika oraz zmienne fazy rozrządu zarówno dla strony dolotowej, jak i wylotowej silnika.
W zależności od wersji napędowej dostępny jest on w połączeniu z 6-stopniową skrzynią manualną (odmiany 2WD) lub z przekładnią CVT o 8 przełożeniach (wersje 4WD). Wersja z „automatem” posiada łopatki przy kierownicy, które pozostają na swoim miejscu, niezależnie od ruchów kierownicą. Przy tym stylistycznie przypominają one rasowy saupersamochód – miły dla oka akcent i dobre rozwiązanie do szybkiej jazdy.
Jazda to przyjemność!
Eclipse Cross jeździ zaskakująco dobrze. Gdyby nie wysoka pozycja za kierownicą, charakterystyczna dla SUV’ów, można by poczuć się jak w rasowym hatchback’u. Cieniem kładzie się tylko dynamika silnika. Na papierze wygląda to obiecująco – pierwsze 100 km/h ze startu zatrzymanego uzyskuje w 9.5 sekundy, ale subiektywne odczucia na to nie wskazują. Czuć, że układ jezdny poradziłby sobie również z większą mocą. Same osiągi jak na silnik 1.5 są dobre, ale nie dostarczają one wielkich emocji. Natomiast samo prowadzenie wzbudza podziw. Jest stabilnie, komfortowo i pewnie.
Ten model jest przełomowy dla marki także z powodu wyposażenia, jakie znalazło się na pokładzie. Eclipse Cross to pierwsze w historii Mitsubishi z przeziernym wyświetlaczem, czyli popularnym „Head up Display”. Nowością jest również Touchpad Controller – czyli panel dotykowy na konsoli środkowej. Wyżej znajduje się wyświetlacz korzystający z cienkiego, 7-calowego ekranu dotykowego z systemem Smartphone Link Display Audio określany skrótem SDA. Współpracuje on z aplikacją Android Auto i Apple CarPlay, pozwalającymi przenieść usługi z telefonu na samochodowy ekran.
Funkcjonalność
Eclipse Cross powstał na skróconej płycie podłogowej modelu Outlander. Dzięki rozstawowi osi 2670 mm zapewnia dużą przestrzeń wewnątrz kabiny. Z tyłu wysokim pasażerom może przeszkadzać opadająca linia dachu, ale za to kanapa na której siedzą, daje się przesuwać w zakresie 20 cm umożliwiając albo zwiększenie przestrzeni na nogi, albo powiększenie bagażnika. Podstawowa objętość kufra wynosi 341 litrów.
Tabela danych technicznych
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – benz./1449/R4/16
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 163/5500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 250/1800-4500
Skrzynia biegów/napęd – aut.8/4×4
OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 9.5
Prędkość maksymalna (km/h) – 205
WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 4405/1805/1685
Masa własna/ładowność (kg) – 1425/625
Cena – od 93 990 zł (testowany od 147 990 zł)
Naszym zdaniem
Eclipse Cross to bardzo ciekawy samochód, głównie ze względu na bardzo dobry układ jezdny. Mitsubishi udało się zrobić, co nie zawsze udawało się renomowanej konkurencji. Zbudowali SUV’a o faktycznie usportowionym charakterze. Głębsza analiza i poznanie tego samochodu dowodzi, że nazwa wcale nie jest taka nie trafiano, jak może się to początkowo wydawać.
W Eclipse Cross odnaleźć można praktyczny charakter SUV’a z dużymi możliwościami na drodze. Dobrym rozwiązaniem może być wprowadzenie mocniejszych jednostek napędowych i „usportawiających” pakietów stylistycznych.
Na chwilę obecną, w Trójmieście wydanych zostało już klientom kilka sztuk tego modelu, a na odbiór czeka kolejnych kilkunastu nabywców. Wygląda na to, że Eclipse Cross przypadł do gustu klientom.
Niestety, chcąc w pełni korzystać z jego możliwości, zalecamy zainteresować się wersjami z napędem na 4 koła, a te rozpoczynają się od 133 990 zł (2WD od od 93 990 zł).