poniedziałek , 20 maja 2024
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

Montaż fotelika dziecięcego. Jak to zrobić i co wybrać? Radzi Bartłomiej Chruściński cz. 2

Dziecięcy fotelik wiele ma obliczy. Jego zastosowanie zależy od wieku i wagi ciała dziecka. Do tego istnieją różne rodzaje jego mocowania. W kolejnym cyklu porad związanych z transportem najmłodszych, Bartłomiej Chruściński – z sieci Osiem Gwiazdek, doradza jak prawidłowo montować i jak dopasować fotelik. 

Montaż fotelika samochodowego – niestety jest z tym często problem!

W poprzednim tekście wskazywaliśmy Wam samochody, które potocznie “lubią się z fotelikami”. Okazało się, że sprawa nie jest tak prosta jak się wydaje. Do jakich wniosków doszliśmy? Kwestia doboru odpowiedniego fotelika samochodowego do dziecka i posiadanego samochodu jest kluczowa. A montaż?

Zobacz również: Samochód sprzyjający transportowi dzieci? Bartłomiej Chruściński doradza

Późna jesień 1997 roku – koncern Volkswagena wypuszcza na rynek Golfa IV generacji. Dla branży fotelikowej, ten samochód stał się symbolem takim, jak dla firmy Apple pierwszy iPhone. W Niemieckim “Królu kompaktów” premierę ma system złączy ISOFIX – wynalazek prosty, który zrewolucjonizował sposób montażu fotelików i zminimalizował błędy instalacyjne. Wynalazek ma proste założenia: dwa metalowe ucha, schowane między siedziskiem a oparciem tylnej kanapy do szybkiego montażu dziecięcego fotelika samochodowego lub ISOFIXowej bazy.

Jak każdy wynalazek ten ma swoje zalety. Zaletą jest prostota montażowa, która sprowadza się do czynności, która trwa kilka sekund: wysuwamy szyny ISOFIXowe przy naszym foteliku i zazębiamy je z mocowaniami w aucie. Następnie dosuwamy całą konstrukcję, by baza/fotelik odpowiednio wpasowały się do tylnej kanapy. Proste? Tak, aczkolwiek to też można zepsuć.

ISOFIX – same zalety, a czy są wady?

Dość poważnym ograniczeniem systemu ISOFIX jest jego “nośność”. Przyjęło się, że sam system złączy ISOFIX ma 33 kg maksymalnej wagi zestawu montażowego – o co chodzi? Otóż zwykle fotele 2 grupy – potocznie zwane “fotelami obrotowymi” w kategoriach 0-18/9-18 kg swoje ważą – zwykle około 15 kg, więc tylko 18 kg zostaje ładowności “na pokładzie fotelika”. Inaczej mówiąc, fotelik podpięty tylko do “ISOFIXa” będzie w większości przypadków na rynku do 18 kg i 105 cm. A co z ostatnimi fotelami do 150 cm dla “starszaków”? W fotelach kategorii 15-36 kg lub 100-150 cm dzieci zapięte są już dodatkowo pasem samochodowym, a samo podpięcie fotelika do ISOFIXa ma pełnić rolę “trzymania fotelika na pusto”.

Cena, a bezpieczeństwo

Oczywiście nietestowany fotelik z popularnego portalu zakupowego to prosta droga do nieszczęścia. Zdarzają się sytuacje, że foteliki mniej znanych marek z niższych pułapów cenowych otrzymują całkiem porządne oceny w testach zderzeniowych i nie są to szczególne wyjątki.

Najpopularniejszym w Polsce testem, o który pytają rodzice przy zakupie fotelika są tzw. “gwiazdki” w ADACu. Niemiecki instytut dwa razy w roku testuje foteliki samochodowe i przyznaje im oceny – również te za bezpieczeństwo. Pamiętajmy, iż im wyższa ilość gwiazdek tym bezpieczniejszy fotelik.

Trochę jak w testach zderzeniowych samochodów – oceny 4 i 5 gwiazdkowe to najwyższy pułap. Chcesz mieć fotelik 5 gwiazdkowy? 99% foteli z 5 gwiazdkami w testach ADAC to foteliki tyłem do kierunku jazdy. Jak wskazują eksperci – jazda tyłem do kierunku jazdy jest 5-razy bezpieczniejsza, niż przodem. Sugerują również, jeździć tyłem do kierunku jazdy chociaż do 3-ciego, 4-tego roku życia.

Dobry ekspert od fotelików, do którego powinieneś trafić, w pierwszych pytaniach przy zakupie nowego fotelika powinien również zapytać o
Twoje oczekiwania kwotowe co do ceny fotelika. Musi też konkretnie dobrać fotelik pod te parametry: budowę ciała dziecka, jego wzrost i wagę. To proces złożony, ale niezwykle ważny. Czasami rodzice mają też dodatkowe potrzeby – np. zgrabny fotelik do małego auta, lub taki, który będzie pasował do innych aut w domu.

Foteliki samochodowe w życiu dziecka

Przyjęło się, że w życiu dziecka są 3 foteliki. “Nosidełko” czy “łupinka” – to potoczne określenie fotelika zerowego, od narodzin. Dziecko opuszcza w nim porodówkę i jeździ do około pierwszego roku życia – to te foteliki nosimy w ręku i wpinają się na wózek. Zwykle są to fotele do 13 kg i około 75-80 cm.

Drugi fotel, to fotel pośredni – przesiadamy się na niego, gdy nasze dziecko ma odpowiednie napięcie mięśniowe do “samego siedzenia w nim”. Najpopularniejszym wyborem pozostają tu foteliki do 4-tego roku życia, czyli popularne fotele z kategorii 0-18/9-18 kg do 105 cm
wzrostu. Na tym etapie lepiej będzie w wielu przypadkach zdecydować się na fotelik do 25/36 kg tyłem do kierunku jazdy – są to foteliki przeważnie do 125 cm wzrostu. Taki fotelik, będzie w stanie sprawić, że będziemy jeździć dłużej – bezpieczniej – tyłem do kierunku jazdy.

Ostatni fotelik to fotel, w którym dziecko jeździ przodem do kierunku jazdy, zapinając się pasem samochodowym – musi być
też na to gotowe, więc warto poczekać aż będzie miało minimum 3,5 roku życia. Są to konstrukcje do 150 cm – czyli do parametru, w którym zgodnie z przepisami prawa dziecko powinno jeździć w foteliku.

Fotelik dziecięcy a wypadek samochodowy?

Fotelik samochodowy dla dziecka projektowany jest tak, że przy wypadku ma chronić dziecko w nim siedzące uszkadzając przy tym swoje elementy, które przejmują na siebie działające siły. Większość producentów fotelików samochodowych zaznacza, że przy kolizjach drogowych ich produkty nie powinny być nadal używane. Jednocześnie, cytując Kodeks Drogowy:

Art. 39 punkt 3a.

Foteliki bezpieczeństwa dla dziecka oraz inne urządzenia przytrzymujące dla dzieci są instalowane w pojeździe, zgodnie z zaleceniami producenta urządzenia, wskazującymi, w jaki sposób urządzenie może być bezpiecznie stosowane.

Biorąc pod uwagę zapisy w instrukcjach obsługi fotelików oraz zapis w Kodeksie Drogowym kolizja drogowa pozbawia posiadacza fotelika możliwości użytkowania swojego fotelika zgodnie z zaleceniem producenta a zatem również zgodnie z obowiązującym prawem. Niektórzy producenci określają minimalną prędkość zdarzenia już na 10-15 km/h, gdy na fotelik działają siły, które sprawiają, że traci on swoje właściwości. Jeszcze inni podchodzą do tego zagadnienia bardzo surowiej i sygnalizują, że jakiekolwiek zdarzenia drogowe wykluczają fotelik na pokładzie auta z dalszego użytkowania.

Pamiętajcie, by zgłaszać fotelik, gdy likwidujecie szkodę z OC sprawcy już na etapie sporządzania notatki policyjnej – nie każdy producent
ma w swojej ofercie “bezpłatną wymianę powypadkową fotelika”. Kupowanie używanego fotelika to też nienajlepszy pomysł – wiele z fotelików z portali ogłoszeniowych ma niepewną przeszłość i stan oraz są po wypadkach.

Nawet jeśli na pierwszy rzut oka po foteliku nie widać uszkodzeń, przy zdarzeniu drogowym mogło dojść do naruszeń struktury lub mikropęknięć kluczowych elementów. Zaryzykujesz życie swojego dziecka?

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Jak dobrać felgi do swojego auta?

Rozważając zakup nowych felg, nie musisz obawiać się, że proces ten okaże się zbyt skomplikowany. …

Jeden komentarz

  1. Nasz fotelik yoga jest z isofixem. Jego montaż jest szybki i prosty.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *