piątek , 28 stycznia 2022
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Baner British Auto Zdunek 750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Baner British Auto Zdunek 750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
Nyar_2022_Volvo_Plichta_750x200_XC60
Nyar_2022_Volvo_Plichta_750x200_S90
moto3m_Peugeot_750x200
moto3m_KIA_750x200
moto3m_Citroen_750x200
previous arrow
next arrow
Most wantowy tuż przed otwarciem. Fot. archiwum Jacka Kamińskiego/GZDiZ

Most Wantowy w Gdańsku świętuje swoje XX-lecie

Jego charakterystyczny 100-metoryw pylon i czerwone cięgna wpisały się na stałe w krajobraz Gdańska. Dziś chyba nikt, kto porusza się Trasą Sucharskiego nie wyobraża sobie, by mogłoby go nie być. Most wantowy, a precyzyjniej mówiąc Most III Tysiąclecia im. Jana Pawła II obchodził 9 listopada swoje 20. urodziny.

Budowa szacownego jubilata rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku. Powstanie tej przeprawy było kluczowe dla zwiększenia dostępności gdańskiego portu i terenów przemysłowych zlokalizowanych u brzegów Martwej Wisły. Stanowiło też nie lada wyzwanie dla inżynierów. Warto wspomnieć, że przy jego budowie po raz pierwszy w Polsce zdecydowano się nie ustawiać rusztowań, a transportować poszczególne sekcje mostu drogą wodną. Przypływały one specjalnymi barkami, a następnie po uniesieniu były łączone z pozostałymi elementami.

Transport elementów konstrukcyjnych mostu wantowego odbywał się droga wodną
Fot. archiwum Jacka Kamińskiego/GZDiZ

„Sercem” mostu wantowego jest wysoki na 100 metrów dwunogi pylon. Do budowy samego fundamentu potrzebne było aż 5500 m3 betonu. Osadzona na głębokość 35 metrów konstrukcja ma za zadanie przenosić obciążenia, jakie musi wtrzymać obiekt. Przenoszone są one za pomocą stalowych lin tzw. cięgien które zamocowane są z jednej strony w płycie pomostu, z drugiej są zakotwione w pylonie. Łącznie jest ich 60, a mierzą od 60 do 213 metrów. Całość konstrukcji przypomina nieco maszt żaglowca, który jest przytwierdzony linami do pokładu.

Tak długie liny są niezbędne, bo i sam most jest niebagatelnych rozmiarów. Liczy sobie 380 metrów długości, a samo przęsło to 230 metrów. Szerokość pomostu wynosi 21 metrów. To najdłuższy i najwyższy most w Gdańsku i jeden z najdłuższych, jeśli chodzi o przęsło, obiektów w Polsce. Pod tym względem ustępuje tylko Mostowi Świętokrzyskiemu w Warszawie.

W momencie otwarcia most wantowy był obiektem o niskim natężeniu ruchu. Jego znaczenie zaczęło rosnąć, gdy powstawały trasy i obiekty usprawniające komunikację Gdańska z resztą kraju – w 2007 roku autostrada A1, w 2012 Obwodnica Południowa, czy wreszcie w 2016 roku, Tunel pod Martwą Wisłą. Obecnie dziennie mostem wantowym przejeżdża ok 35 tys. pojazdów.

Most wantowy w budowie.
Fot. archiwum Jacka Kamińskiego/GZDiZ

Choć most liczy już sobie 20 lat, to wciąż zachowuje energię i witalność jak jego dużo młodsi koledzy. Dzięki temu nie sprawia kłopotów w eksploatacji i wymaga jedynie drobnych napraw i konserwacji. W 2019 na obiekcie zamontowana została nowa dylatacja, zaś w 2020 roku przeprowadzona została konserwacja systemu podwieszania pomostu, w której uczestniczyli alpiniści oraz serwis wózka rewizyjnego. To specjalna konstrukcja jezdna umieszczona pod pomostem, które umożliwia przeprowadzenie jego inspekcji i ewentualne naprawy.

Z okazji urodzin dostojnemu jubilatowi życzymy dalszych lat funkcjonowania w świetnej kondycji, a kierowcom samych bezpiecznych i komfortowych przejazdów.

Źródło: GZDiZ

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Kolor ma znaczenie – BMW M8 Competition Fire Red w BMW Bawaria Motors Gdańsk

Kolor, który jednoznacznie kojarzy się ze sportowymi samochodami to najczęściej czerwony. Szczególnie często przypisywany jest …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *