sobota , 13 sierpnia 2022
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Baner_Cupra_Plichta_marzec_2022
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Baner_Cupra_Plichta_marzec_2022
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
Nyar_2022_Volvo_Plichta_750x200_S90
Nyar_2022_Volvo_Plichta_750x200_S90
moto3m_KIA_750x200
previous arrow
next arrow

[Moto3m TV] FSO Warszawa 223 – pierwszy samochód osobowy produkowany w Polsce seryjnie, po II wojnie światowej

Warszawa to jeden z najsłynniejszych polskich smaochodów. Chociaż produkowany w latach 1951–1973 przez FSO (Fabryka Samochodów Osobowych) w Warszawie samochód powstał w oparciu o konstrukcję radzieckiego samochodu M20 Pobieda, to jednak Polacy przypisują go „sobie”. Prezentowany w naszym materiale egzemplarz należy do Pana Edmunda Makurat ze stowarzyszenia FSO Pomorze. Jego wyjątkowość polega na oryginalności. W procesie renowacji korzystano z części pochodzących z innych egzemplarzy FSO Warszawa. 

Plany rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w naszym kraju po wojnie, sięgają roku 1946. To wtedy w Centralnym Urzędzie Planowania powołano komisję do spraw budowy polskiego samochodu. Pierwotnie w projekcie uczestniczyć mieli włosi, poprzez przekazanie licencji produkcyjnej Fiata. Polska w zamian za to miała zapłacić m.in. węglem i wyrobami przemysłu metalowego i chemicznego. Władza jednak doszło do wniosku, że państwa socjalistyczne powinny wspierać się wzajemnie i zwrócono się wówczas w stronę wschodniej granicy.

Strona radziecka przekazała Polsce dokumentację i oprzyrządowanie do produkcji samochodu GAZ-M20 Pobieda. Za dokumentację techniczną zapłacono 130 mln ówczesnych złotych, natomiast za tłoczniki wraz z oprzyrządowaniem maszyn 250 mln zł.

Pierwsza Warszawa M-20 zmontowana z części sprowadzonych z ZSRR zjechała z taśmy montażowej 6 listopada 1951 o godzinie 14:00.

Warszawa jak Porsche!

W 1961 skonstruowano oraz zaprezentowano trzy prototypy Warszawy z nadwoziem typu sedan. Po ostatecznych pracach konstrukcyjnych w sierpniu 1964 wprowadzono do produkcji Warszawę 203 z silnikiem górnozaworowym S-21 i 204 z dolnozaworowym M-20.

Nowy model wyposażono także w inną atrapę chłodnicy, zderzaki, klosze lamp kierunkowskazów oraz panoramiczną, giętą jednoczęściową szybę przednią. Zmiany wnętrza pojazdu ograniczone zostały do zastosowania wykonanego z plastiku, czarnego pokrycia górnej części deski rozdzielczej oraz nowej obudowy kolumny kierowniczej.

W 1968 Peugeot oprotestował oznaczenia modeli 203/204. Powodem tego było zastrzeżone prawo francuskiej marki do stosowania trzycyfrowych oznaczeń swoich modeli zerem w środku. Podobno spór toczył się także z Porsche, które zmuszone było zmienić oznaczenie swojego sportowego modelu z 901 na 911.

Warszawa natomiast, w wyniku tego protestu, zyskała oznaczenie 223 i 224.

Warszawa 223 Pana Edmunda

Renowacja tego egzemplarza trwała 3,5 roku. Części Pan Edmund zdobywał w internecie, a także od znajomych związanych z FSO. Egzemplarz posiada silnik 2.1 litra, który moc 70 KM przekazuje na tylna koła przez 3-biegową skrzynię.

Mimo, że Warszawa nawet w momencie debiutu, nie była już samochodem nowoczesnym, to jednak zaskakuje wysokim komfortem jazdy i przestronnością kabiny.

Dzisiaj każdy dobrze zachowany egzemplarz Warszawy uchodzi za samochód kolekcjonerski i prezentuje wysokie wartości. Realny koszt zakupu odrestaurowanego egzemplarza, zależnie od jakości wykonanych prac to minimum 40 000 zł do nawet ponad 100 000 zł.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

W Gdyni na jeden dzień wskrzeszono przedwojenny salon Mercedesa – Auto Centralę Braci Skwiercz

Po 83 latach, w Gdyni na rogu ulic Starowiejskiej i III Maja, na jeden dzień …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.