Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

[Moto3m TV] FSO Warszawa 223 – pierwszy samochód osobowy produkowany w Polsce seryjnie, po II wojnie światowej

Warszawa to jeden z najsłynniejszych polskich smaochodów. Chociaż produkowany w latach 1951–1973 przez FSO (Fabryka Samochodów Osobowych) w Warszawie samochód powstał w oparciu o konstrukcję radzieckiego samochodu M20 Pobieda, to jednak Polacy przypisują go “sobie”. Prezentowany w naszym materiale egzemplarz należy do Pana Edmunda Makurat ze stowarzyszenia FSO Pomorze. Jego wyjątkowość polega na oryginalności. W procesie renowacji korzystano z części pochodzących z innych egzemplarzy FSO Warszawa. 

Plany rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w naszym kraju po wojnie, sięgają roku 1946. To wtedy w Centralnym Urzędzie Planowania powołano komisję do spraw budowy polskiego samochodu. Pierwotnie w projekcie uczestniczyć mieli włosi, poprzez przekazanie licencji produkcyjnej Fiata. Polska w zamian za to miała zapłacić m.in. węglem i wyrobami przemysłu metalowego i chemicznego. Władza jednak doszło do wniosku, że państwa socjalistyczne powinny wspierać się wzajemnie i zwrócono się wówczas w stronę wschodniej granicy.

Strona radziecka przekazała Polsce dokumentację i oprzyrządowanie do produkcji samochodu GAZ-M20 Pobieda. Za dokumentację techniczną zapłacono 130 mln ówczesnych złotych, natomiast za tłoczniki wraz z oprzyrządowaniem maszyn 250 mln zł.

Pierwsza Warszawa M-20 zmontowana z części sprowadzonych z ZSRR zjechała z taśmy montażowej 6 listopada 1951 o godzinie 14:00.

Warszawa jak Porsche!

W 1961 skonstruowano oraz zaprezentowano trzy prototypy Warszawy z nadwoziem typu sedan. Po ostatecznych pracach konstrukcyjnych w sierpniu 1964 wprowadzono do produkcji Warszawę 203 z silnikiem górnozaworowym S-21 i 204 z dolnozaworowym M-20.

Nowy model wyposażono także w inną atrapę chłodnicy, zderzaki, klosze lamp kierunkowskazów oraz panoramiczną, giętą jednoczęściową szybę przednią. Zmiany wnętrza pojazdu ograniczone zostały do zastosowania wykonanego z plastiku, czarnego pokrycia górnej części deski rozdzielczej oraz nowej obudowy kolumny kierowniczej.

W 1968 Peugeot oprotestował oznaczenia modeli 203/204. Powodem tego było zastrzeżone prawo francuskiej marki do stosowania trzycyfrowych oznaczeń swoich modeli zerem w środku. Podobno spór toczył się także z Porsche, które zmuszone było zmienić oznaczenie swojego sportowego modelu z 901 na 911.

Warszawa natomiast, w wyniku tego protestu, zyskała oznaczenie 223 i 224.

Warszawa 223 Pana Edmunda

Renowacja tego egzemplarza trwała 3,5 roku. Części Pan Edmund zdobywał w internecie, a także od znajomych związanych z FSO. Egzemplarz posiada silnik 2.1 litra, który moc 70 KM przekazuje na tylna koła przez 3-biegową skrzynię.

Mimo, że Warszawa nawet w momencie debiutu, nie była już samochodem nowoczesnym, to jednak zaskakuje wysokim komfortem jazdy i przestronnością kabiny.

Dzisiaj każdy dobrze zachowany egzemplarz Warszawy uchodzi za samochód kolekcjonerski i prezentuje wysokie wartości. Realny koszt zakupu odrestaurowanego egzemplarza, zależnie od jakości wykonanych prac to minimum 40 000 zł do nawet ponad 100 000 zł.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Historia Gdyni trolejbusami pisana

18 września 2023 roku minęło 80 lat od pierwszego kursu trolejbusu po ulicach Gdyni. Do …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *