Kult małej, wyczynowej Toyoty nie przemija. Rok 2022 rozpoczęliśmy od publikacji na temat wydania GR Yaris i tak też go zakończyliśmy. Jest to model o limitowanej liczbie egzemplarzy, ale cieszący się tak dużym zainteresowaniem, że jakiś czas temu Toyota Motor Corporation podjęła decyzję o przedłużeniu jego dostępności do końca 2022 roku. Polska jest jednym z rynków, na których GR Yaris odniósł ogromny sukces, dlatego polscy klienci także otrzymali szansę, aby go kupić. Uczestniczyliśmy z kamerą w jednym z wydań tego modelu w salonie Toyota Walder Chwaszczyno, które miało miejsce 28 grudnia 2022 roku.
Początkowo na nasz rynek Toyota przeznaczyła 305 egzemplarzy. Przedsprzedaż GR Yarisa w Polsce rozpoczęła się 4 maja 2020 roku, a do uruchomienia produkcji 24 października 2020 roku polscy klienci zamówili aż 187 egzemplarzy, czyli ponad 60% pierwszej puli – bez obejrzenia auta na żywo czy jazdy próbnej.
Sukces GR Yarisa na polskim rynku sprawił, że Toyota Motor Poland jeszcze w 2020 roku zamówiła dodatkowo ponad 100 egzemplarzy, a w lutym 2021 roku potwierdziła kolejne ponad 300 aut, na które zebrała zamówienia w ciągu dwóch dni.
GR Yaris powstał we współpracy inżynierów TOYOTA GAZOO Racing oraz Tommi Mäkinen Racing, partnera Toyoty w WRC. Jest to zupełnie nowy projekt, odrębny od Yarisa czwartej generacji. Auto zostało opracowane w technologii TNGA i powstało dzięki połączeniu platformy GA-B Yarisa i GA-C Corolli, co umożliwiło wyposażenie go w unikalny napęd na cztery koła GR-FOUR. Wiele uwagi poświęcono ograniczeniu masy i aerodynamice nadwozia.
Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,2 s za sprawą 261-konnego, turbodoładowanego silnika 1,6 l o trzech cylindrach. GR Yaris waży tylko 1280 kg, a jego stosunek masy do mocy wynosi 4,9 kg/KM. Maksymalna prędkość została ograniczona elektronicznie do 230 km/h.