piątek , 28 stycznia 2022
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Baner British Auto Zdunek 750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Baner British Auto Zdunek 750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
Nyar_2022_Volvo_Plichta_750x200_XC60
Nyar_2022_Volvo_Plichta_750x200_S90
moto3m_Peugeot_750x200
moto3m_KIA_750x200
moto3m_Citroen_750x200
previous arrow
next arrow

[Moto3m TV] Mała Toyota, która fascynuje miłośników motoryzacji – GR Yaris

Toyota GR Yaris została Samochodem Roku 2021 według Jeremy’ego Clarksona, zwyciężyła głosami w konkursie Sportowy Samochód Roku 2021 czytelników AutoBild Sportscars w kategorii „małe i kompaktowe samochody” oraz zdobyła w Niemczech prestiżowe wyróżnienie Złotej Kierownicy 2021. Fenomen małej, sportowej Toyoty docenili także trójmiejscy miłośnicy motoryzacji. Michał Herok, przedsiębiorca z branży IT z Gdyni, jest jednym z najbardziej znanych posiadaczy Nissana GT-R NISMO w Polsce. W jego garażu od pewnego czasu parkuje także Toyota GR Yaris. 

Toyotę GR Yaris wybrałem dlatego, że pod wieloma technicznymi względami przypomina mi GT-R’a – z uśmiechem mówi Michał Herok, właściciel prezentowanego egzemplarz GT Yaris. Dla mnie jest to samochód typu „daily”, czyli użytkowany na co dzień, ale z cechami auta sportowego. Ma wspaniały napęd na 4 koła, rewelacyjne osiągi, ale jest bardziej przyjazny w codziennym użytkowaniu, niż typowo torowy supercar, jakim jest Nissan GT-R. Przejechałem tym samochodem już ponad 13 000 km i za każdym razem odkrywam go na nowo. Sprawdza się on szczególnie dobrze właśnie w takiej zimowej aurze – dodaje.

Michał jest miłośnikiem nie tylko japońskich samochodów, ale także fabrycznego tuningu – dlatego wybrał najpierw Nissana GT-R w wydaniu NISMO, a teraz Toyotę podrasowaną przez wyścigową dywizję tego producenta Gazoo Racing. Zdecydował się jednak na kilka dodatków.

Samochód doposażony jest w oryginalne akcesoria, które oferowane są w GR Yarsie na rynek japoński. Jest to przede wszystkim przedni splitter, progi, tylny spojler i przede wszystkim wydech z 4 końcówkami. Poprawia on też osiągi – zwiększa moc o 6 koni mechanicznych i 40 Nm momentu obrotowego oraz wzmaga doznania akustyczne. Ponadto zdecydowałem się na zamontowanie rozpórki pod maską, która dodatkowo poprawia właściwości jezdne – opowiada Michał. Zastosowałem także inne koła – na zimę są to oryginalne OZ Racing z najlepszymi na rynku oponami zimowymi Michelin Pilot Alpin 5, które zastąpiły letnie kute BBS’y – dodaje.

GR Yaris to sportowy hatchback z turbodoładowanym silnikiem i napędem na cztery koła GR-Four. Tryb Track rozdziela moc 50:50 i jest odpowiedni do szybkiej jazdy. W trybie Sport moc dzielona jest w proporcjach 30:70, aby uzyskać charakterystykę auta z napędem na tył, a w trybie Normal do codziennego użytku rozdział mocy wynosi 60:40.

Choć samochód jest przystosowany do jazdy po publicznych drogach, został opracowany z myślą o startach w lokalnych rajdach i wyścigach. To szczególny model na rynku sportowych aut, dla którego inspiracją stały się doświadczenia Toyota Gazoo Racing w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Jest to to zupełnie nowy projekt, odrębny od Yarisa czwartej generacji. Auto zostało opracowane w technologii TNGA i powstało dzięki połączeniu platformy GA-B Yarisa i GA-C Corolli.

Napęd na cztery koła GR-FOUR pozwala na dostosowanie rozdziału momentu obrotowego między przednie i tylne koła do spokojnej, sportowej lub torowej jazdy. Wiele uwagi poświęcono ograniczeniu masy i aerodynamice nadwozia, m.in. wprowadzając do konstrukcji aluminiowe komponenty, dach z włókna węglowego oraz przedni i tylny spojler.

Pod maską GR Yarisa pracuje najmocniejszy na świecie trzycylindrowy turbodoładowany silnik. Ma pojemność 1,6 l i generuje 261 KM mocy oraz i 360 Nm maksymalnego momentu obrotowego w zakresie 3000-4600 obr./min. Konstrukcja silnika korzysta z elementów wywodzących się bezpośrednio ze sportów motorowych – turbosprężarki z łożyskami kulkowymi, zaworów wydechowych o dużej średnicy czy natrysku oleju chłodzącego denka tłoków. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,5 s, a maksymalna prędkość została ograniczona elektronicznie do 230 km/h. GR Yaris waży tylko 1280 kg i spełnia wymagania kategorii Rally 2 (dawna kategoria R5), a jego stosunek masy do mocy wynosi 4,9 kg/KM.

GR Yaris zadebiutował na światowym rynku w 2020 roku, a od maja 2020 roku jest dostępny w Polsce. GR Yaris jest w ofercie Toyoty modelem limitowanym maksymalnie do 1000 samochodów rocznie.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Kolor ma znaczenie – BMW M8 Competition Fire Red w BMW Bawaria Motors Gdańsk

Kolor, który jednoznacznie kojarzy się ze sportowymi samochodami to najczęściej czerwony. Szczególnie często przypisywany jest …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *