Gdyńskie trolejbusy są jedną z trzech istniejących w Polsce sieci tego typu transportu i zarazem największą spośród nich. Ponadto, tego typu komunikację publiczną spotkać można tylko Lublinie i Tychach. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni ma jeszcze jedną wyjątkową cechę, są nią zabytkowe pojazdy, w tym najstarszy, pochodzący ze Szwajcarii, a wyprodukowany w 1957 roku – Saurer 4TIILM.
Jest to pierwszy zabytkowy trolejbus jaki pojawił się we flocie PKT Gdynia. Dziś liczy on sobie już 64 lata. Świetny stan zawdzięcza nie tylko troskliwej opiece obecnego właściciela, ale także solidnej aluminiowej konstrukcji podwozia, która jest bardziej odporna na korozję.
Historia tego egzemplarza to wieloletnia służba, od 1957 roku aż do 1992 roku, w szwajcarskim mieście St. Gallen. Łącznie eksploatowano tam 12 egzemplarzy takich pojazdów.
W 1992 roku wszystkie pojazdy zostały sprzedane i trafiły do Polski – do Warszawy. Obsługiwały tam linię nr 51 do Piaseczna. W stolicy nie jeździły jednak długo. Już 31 sierpnia 1995 roku, po raptem 3 latach eksploatacji, warszawska linia trolejbusowa została zawieszona, a trolejbusy stały nieużywane w zajezdni w Piasecznie.
W 2001 roku jeden z takich trolejbusów został zakupiony przez przedsiębiorstwo PNTKM Trobus z Gdyni, które dokonało remontu kapitalnego pojazdu. Po przeprowadzonej naprawie otrzymał numer taborowy 3300 i był wykorzystywany do przejazdów okolicznościowych.
W 2003 roku trafił do Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej Gdynia. Przez pewien okres kursował liniowo w niedziele, na linii nr 21 z Gdyni do Sopotu. W 2012 roku pojazd poddano kolejnemu remontowi, który przywrócił mu w pełni historyczny wygląd, m.in. pomalowano go w oryginalny odcień zieleni, zamontowano oryginalne kierunkowskazy oraz odtworzono zdobienie na przodzie pojazdu. Przywrócono mu również oryginalny numer taborowy #128. Do dziś kursuje on na turystycznej linii trolejbusowej 326, obsługiwanej tylko pojazdami zabytkowymi, w niedziele i święta w okresie maj – październik. Trasa prowadzi z Grabówka SKM, przez ul. Morską, 10 lutego, Świętojańską i dalej do pętli Orłowo SKM Klif.
Warto dodać, że Saurer posiada akumulatory, pozwalające mu przejechać krótki odcinek bez zasilania z sieci trakcyjnej. Ponadto ma wspomnianą aluminiową konstrukcję nadwozia, fotokomórki w drzwiach, a także ogrzewanie nawiewne, do którego wykorzystano powietrze chłodzące silniki trakcyjne.
Mimo, że ten model trolejbusu nigdy nie służył w gdyńskim transporcie miejskim, jest on niezwykłą ciekawostkę techniczną w zakresie pojazdów komunikacji miejskiej i wyrazem wyjątkowej nowoczesności, jak na środek transportu z późnych lat 50-tych!
Gdyński trolejbus Saurer 4TIILM będzie gościem specjalnym Prestiżowego Pokazu Zabytkowych Aut, który odbędzie się w niedziele 5 września na Skwerze Kuracyjnym w Sopocie. Będzie to już VIII Pokaz zorganizowany przez Stowarzyszenie Classic Moto Story. Wydarzenie rozpocznie się o godzinie 12:00 i zakończy o 16:00.