wtorek , 21 września 2021
ds-4-moto3m-750x200
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner_Porsche_Centrum_Sopot_wrzesień2021_Taycan
previous arrow
next arrow
ds-4-moto3m-750x200
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner_Porsche_Centrum_Sopot_wrzesień2021_Taycan
previous arrow
next arrow
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
Mat. prasowe

Motocykl na początek – od czego zacząć przygodę z jednośladem?

Zakup pierwszego motocykla to ważne wydarzenie w życiu każdego fana jednośladów. Po latach wzbudza sentyment i emocje, a na początku przygody jest powodem do dumy. Jaki model jednośladu wybrać na początek? I o czym jeszcze należy pamiętać?

Wybór pierwszego motocykla zależy głównie od uprawnień, jakie posiadamy. Ograniczoną liczbą jednośladów możemy poruszać się na prawo jazdy kategorii B lub A1 (pojemność maksymalna 125 cm3) lub A2 (do mocy 35 kW). Tylko prawo jazdy kategorii A daje nieograniczone możliwości.

Jaki litraż wybrać?

Porozmawiajmy o mocy pierwszego motocykla i pojemności silnika. Uprawnienia kategorii A pozwalają wprawdzie na jazdę jednośladem o nieograniczonych osiągach, jednak nie jest to dobra opcja na start. Czy w takim razie niedoświadczeni motocykliści powinni wybierać wyłącznie małe silniki? Nie do końca.

Zamiast patrzeć na pojemność silnika czy liczbę koni mechanicznych, skup się na ciężarze maszyny, zwrotności, a także wysokości siedziska. To ważne, bo duży i ciężki motocykl jest trudny w prowadzeniu i opanowaniu. Jeżeli masz na oku jednoślad o pojemności 125 ccm, którego waga zbliża się do 200 kilogramów i 250 ccm z wagą około 100 kilogramów – na początek lepszy będzie ten drugi wariant.
Oczywiście, litrowe pojazdy są bardzo ciężkie, bo ich masa wynika z wielkości jednostki napędowej. Z tego względu na starcie takie maszyny możesz wykluczyć.

Na motocyklu trzeba czuć się dobrze!

Kolejna kwestia to wyczucie motocykla. Jak pisaliśmy wyżej, przy wyborze jednośladu na początek duże znaczenie powinna mieć wysokość siedziska oraz zwrotność. Wyczujesz ją na jeździe próbnej. Stopy powinny swobodnie dotykać podłoża podczas postoju, a skręt czy nawrót nie może sprawiać dyskomfortu czy uczucia niepewności.

Pamiętaj, że dotyczy to nie tylko osób o niskim wzroście. Dla przykładu – nie każdy motocykl pasuje do ludzi wysokich, bo mogą mieć oni kłopot z ułożeniem kolan w czasie jazdy albo trudności podczas manewrowania kierownicą.

Który typ motocykla będzie dla Ciebie?

Znając podstawowe zasady wyboru motocykla, sprawdźmy, który z rodzajów będzie najlepszy na początek. Na rynku dostępnych jest wiele cruiserów, nakedów, crossów, motocykli sportowych czy turystycznych. Te ostatnie lepiej wykluczyć – to najczęściej duże maszyny, wymagające doświadczenia w prowadzeniu. Również cruiser to typ ciężkiego motocykla, jednak w mniejszych kategoriach (np. 125 cm3) jesteś w stanie znaleźć egzemplarz ważący mniej niż 150 kilogramów. Cruiser będzie świetny, jeżeli masz zamiar jeździć w dłuższe trasy i wygodnie przemieszczać się po bezdrożach.

W przypadku motocykli sportowych pamiętaj, że prowadzą się dość specyficznie. Na początku nie warto inwestować też w moc, bo u początkującego kierowcy jazda powinna być wyjątkowo ostrożna. Nie nadają się one też do bardzo długich podróży, ale za to będą idealne do jazdy w mieście.

Ciekawą opcją są motocykle crossowe. Tego typu pojazdy przeznaczone są do jazdy terenowej. Są dość lekkie i zwrotne, a w przypadku ewentualnej wywrotki z łatwością da się je podnieść. Można też poruszać się nimi po grząskich, nierównych terenach.
Eksperci od bezpiecznej jazdy motocyklem na pierwszy motocykl polecają z kolei naked bike. To typ, który nie posiada owiewek, jest odchudzony, a jego konstrukcja sprzyja odprężonej pozycji podczas jazdy. Naked bike to połączenie stylistyki znanej z klasycznych cruiserów i motocykli sportowych. Są świetną alternatywą dla miejskich skuterów, a i w niedaleką trasę możesz się nimi wybrać.

Skompletuj strój i wybierz kask

Pamiętaj, że nie tylko dobrze dobrany motocykl gwarantuje bezpieczną i komfortową jazdę. Konieczny będzie też odpowiedni strój motocyklowy, a także bezpieczny kask. Na ubiór składa się kombinezon (lub kurtka i spodnie), rękawice, buty, kominiarka oraz opcjonalnie odzież termoaktywna. Wierzchna część stroju musi być wyposażona w trwałe protektory, które ochronią Cię przed skutkami ewentualnego upadku. Nie musisz od razu sięgać po zestaw z najwyższej półki. Wystarczą podstawowe akcesoria, które będziesz rozszerzać w czasie zdobywanego doświadczenia.

Kaski na motocykl to natomiast inna historia. Tu postaw na jakość, trwałość i wygodę. Na początek dobry będzie kask integralny, który powinien być prosty, bezpieczny, ale jednocześnie komfortowy. Warto sięgnąć po egzemplarz od producenta, który ma doświadczenie w produkcji takich kasków (np. kask HJC).

Zakup pierwszego motocykla powinien być przemyślaną decyzją. Pamiętaj, że nasze rady mają charakter podpowiedzi i nic nie zastąpi Ci próbnej przejażdżki. Motocykl musi do Ciebie pasować pod każdym względem – mocy, wagi, wielkości, ale też wyglądu. Tylko tak, w połączeniu z bezpiecznym i wygodnym strojem będziesz dumnie poruszał się nowym jednośladem po drogach.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Kurs na prawo jazdy kat. A. Cena, formalności, potrzebny sprzęt

Kurs na prawo jazdy kat. A to koszt ok. 1500-2600 zł . Cena zależy od …

Jeden komentarz

  1. Swoją przygodę zacząłem od 3-kołowego skutera piaggio mp3 sport bo ma fajne osiągi a można nim kierować z prawkiem kat. b. Zwinny czterosuwowy, czterozaworowy, chłodzony cieczą silnik 300 cm3 HPE z elektronicznym wtryskiem daje radę na dłuższych dystansach, na dojazdy do pracy w cieplejsze dni też się fajnie sprawdza.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *