GLC to jeden z najpopularniejszych modeli marki Mercedes-Benz w Polsce i najlepiej sprzedający się model w gdańskim salonie Mercedes-Benz Witman w 2017 roku. Jego najmocniejsza odmiana w topowym wydaniu AMG właśnie trafiła do Trójmiasta. GLC 63 S to najpotężniejszy samochód w swojej klasie, z monstrualnym silnikiem V8 i osiągami, które zawstydzą supersportowe samochody.
Mercedes jako pierwszy z producentów, już w 1999 roku zauważył potrzebę skonstruowania SUV’a z wybitnie sportowym silnikiem. W ten sposób powstał ML55 AMG (dzisiejszy odpowiednik GLE63), który zapoczątkował erę budowania „wyczynowych” samochodów o podwyższonym nadwoziu.
Sukces okazał się na tyle duży, że nie tylko powiększyła się gama oferowanych SUV’ów, ale do grona tych najmocniejszych dołączył właśnie kompaktowy model GLC. W wydaniu 63 S dysponuje on potężnym silnikiem 4.0 V8 o mocy 510 KM, co czyni go najmocniejszym samochodem w tym segmencie i jedynym z silnikiem o 8 cylindrach. Co więcej, jest praktycznie bezkonkurencyjny. Audi i BMW oferują swoje model SQ5 i X3/X4 z silnikami, które ledwie zbliżają się do poziomu 400 KM. Porsche Macan w wydaniu Turbo ma ich równe 400, a z dodatkowym pakietem Performance 440 KM.
Realnym konkurentem AMG GLC 63 S jest praktycznie tylko Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, który dysponuje silnikiem także o mocy 510 KM, ale „tylko” 2.9 litra pojemności i podobnie jak wyżej wymienieni rywale, 6-cylindrami.
Osiągi wyczynowego SUV’a od Mercedesa nie pozostawiają złudzeń, że mamy do czynienia z samochodem sportowym. 3.8 sekundy ze startu zatrzymanego do 100 km/h i prędkość maksymalna 250 km/h lub 280 km/h z dodatkowym pakietem.
GLC w topowym wydaniu od AMG najłatwiej rozpoznać po nowym grillu Panamericana. Docelowo stanie się on symbolem najmocniejszych modeli z gamy AMG, ale póki co dostępny jest tylko w trzech modelach – właśnie w GLC, w S Coupe i GT.
Ponadto wyróżnikiem jest spojler na tylnej klapie i dyfuzor, wraz z poczwórnym wydechem oraz poszerzające osłony na przednich i tylnych błotnikach.
Silnik zastosowany w odmianie 63 AMG to znana już z innych modeli jednostka o pojemności 4-litrów. Jej wyróżnikiem jest ulokowanie dwóch turbin nie po bokach, ale pomiędzy tworzącymi literę „V”, głowicami. W słabszym wariancie motor ten generuje 476 KM, a w prezentowanej odmianie „s” aż 510 KM. Napęd przekazywany jest na tylną oś poprzez 9-biegową skrzynię AMG Speedshift MCT, a w razie jej uślizgu błyskawicznie dołączany jest również napęd przedni.
GLC w tym wydaniu zmienił dość radykalnie swoje parametry jezdne.
Przednia oś ma konstrukcję czterowahaczową ze specjalnymi zwrotnicami, zoptymalizowaną elastokinematyką oraz połączeniami promieniowymi w układzie hamulcowym. Niezależne od siebie prowadzenie kół i elementy ich zawieszenia umożliwiają osiąganie wyższych przyspieszeń bocznych, a jednocześnie pozwalają zminimalizować wpływ momentu obrotowego na prowadzenie.
Koncepcja tylnej osi pochodzi z E 63 4MATIC+, została jednak przystosowana do potrzeb GLC. Zastosowana w modelu AMG rama pomocnicza pozwoliła na poszerzenie rozstawu kół względem „cywilnych” wersji GLC; dodatkowo na zewnątrz wysunięto powierzchnie styku łożysk kół. Inżynierowie z Affalterbach zastosowali też specjalne zwrotnice i zwiększyli „negatyw” kół.
Wielokomorowe zawieszenie pneumatyczne dba natomiast o dwa oblicza samochodu – komfortowe i sportowe – w zależności od wybranego programu.
Istotną różnicą jest również rozwiązanie stosowane w mechanizmie różnicowym. W mocniejszym wydaniu 63 S blokada sterowana jest elektronicznie, podczas gdy w słabszej odmianie jest ona mechaniczna.
GLC w topowym wydaniu AMG 63 dopiero wkracza na trójmiejski rynek. Pierwsze egzemplarze przeznaczone dla nabywców tego samochodu w salonie Mercedes-Benz Witman pojawią się za około 2-3 tygodnie. Prezentowany egzemplarz w nadwoziu zwanym „Coupe” dostępny jest do jazd testowych.
Ceny tej wersji rozpoczynają się od 450 600 zł, odmiana SUV jest tańsza i jej cennik rozpoczyna się od 426 100 zł.
Mercedes ma co raz to ciekawsze modele. Co jakiś czas wypożyczam ich modele w Panek. Mają wysoki komfort jazdy na który między innymi składa się wyposażenie.