Topowy model SUV’a z gamy Kia w najnowszym wydaniu jest już dostępny w trójmiejskich salonach marki. Czwarta generacja Sorento oferuje bardziej przestronne wnętrze, lepsze osiągi i większą wydajność zespołów napędowych. Ceny Sorento w wersji podstawowej, zaczynają się od 157.900 zł za 230-konną hybrydę z napędem na przednie koła, w wersji wyposażenia M.
Bogatsza wersja L jest droższa o 13.000 zł, a topowa XL – o 26.000 zł. Napęd na cztery koła w hybrydowym Sorento wymaga dopłaty 9 tys. zł. Za flagowego SUV-a marki Kia napędzanego 202-konnym silnikiem Diesla i standardowo wyposażonego w napęd na cztery koła trzeba zapłacić minimum 189.900 zł.
Nowe Sorento jest flagowym modelem odświeżonej linii SUV-ów marki Kia, która obejmuje również modele Stonic, Soul, Niro, XCeed oraz Sportage. Jest to pierwszy samochód marki skonstruowanym w oparciu o nową platformę podłogową, przeznaczoną dla nowej generacji średniej wielkości SUV-ów marki Kia. Po raz pierwszy w historii Sorento jest oferowane jako hybryda, a w przyszłości pojawi się również w wersji hybrydowej typu plug-in.
Sorento jako Hybryda
Hybrydowy układ napędowy Sorento składa się z 1,6-litrowej jednostki napędowej T-GDi o mocy 180 KM (turbodoładowanej z bezpośrednim wtryskiem benzyny), silnika elektrycznego o mocy 60 KM i litowo-jonowego akumulatora o pojemności 1,49 kWh. Akumulator znajduje się pod podłogą i nie ogranicza ani przestrzeni w kabinie, ani pojemności bagażnika.
Maksymalna moc hybrydowego układu napędowego wynosi 230 KM, a maksymalny moment obrotowy – 350 Nm, co zapewnia dobre osiągi przy niskim zapotrzebowaniu na paliwo i niskiej emisji dwutlenku węgla. Nowy 1,6-litrowy silnik T-GDi jest wyposażony w nowatorską technologię CVVD (Continuous Variable Valve Duration), dzięki której czas otwarcia zaworów może być zmienny i zależy od warunków jazdy. Zasługą systemu CVVD są lepsze osiągi silnika szczególnie w zakresie niskich i średnich prędkości obrotowych wału korbowego oraz niższe zużycie paliwa.
Moment obrotowy jest przekazywany do kół za pośrednictwem sześciostopniowej przekładni automatycznej (AT6) i zintegrowanego z nią elektrycznego urządzenia, które umożliwia jednoczesny transfer momentu obrotowego jednostki napędowej i silnika elektrycznego, przy minimalnych stratach energii.
Sorento dostępne również z dieslem
W chwili rynkowego debiutu nowego Sorento nabywcy w Europie do wyboru będą mieli również wersję napędzaną nowym, czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,2 litra, który należy do rodziny „Smartstream”. Ta jednostka napędowa dysponuje maksymalną mocą 202 KM i maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 440 Nm. Nowy aluminiowy blok silnika jest o 19,5 kg lżejszy od żeliwnego, stosowanego w poprzedniej wersji tej jednostki napędowej. Cały silnik waży o 38,2 kg mniej niż analogiczna jednostka napędowa w Sorento trzeciej generacji. Silnik 2.2 CRDi seryjnie współpracuje z nową 8-stopniową przekładnią o dwóch sprzęgłach (DCT8), które pracują w kąpieli olejowej. Nowa skrzynia biegów zapewnia tak samo płynną zmianę przełożeń, jak klasyczne przekładnie automatyczne, ale daje lepszy efekty jeśli chodzi o zmniejszenie zużycia paliwa niż 8-stopniowe automatyczne skrzynie biegów.
7 miejsc w standardzie
Co ciekawe, nowe Sorento seryjnie jest oferowane jako 7-miejscowe, z fotelami trzeciego rzędu składanymi na płasko. Dotyczy to również modelu hybrydowego i hybrydowego typu plug-in, co jest nowością w tym segmencie.
Klienci uwielbiają ten model
Sorento od zawsze stanowi podstawę oferty marki Kia na świecie – od czasu premiery w 2002 roku na świecie sprzedano ponad trzy miliony egzemplarzy tego modelu, z tego około 300.000 sztuk w Europie.
Od 2003 do 2020 roku sprzedaliśmy w Polsce ponad 8.000 egzemplarzy Sorento trzech generacji. Ponad połowę tej liczby stanowi poprzedni model, który debiutował w 2015 roku. Od tego momentu do teraz sprzedaż SUV-ów klasy D w Polsce wzrosła o 250%, dlatego bardzo bezpiecznie zakładamy, że w ciągu najbliższych 5 lat model ten znajdzie w Polsce 6-7 tysięcy nabywców. Tylko przez 3 miesiące tego roku powinniśmy sprzedać ok. 400 sztuk nowego Sorento. W kolejnych latach może to być już 1.000, 1.200, a nawet 1.300 egzemplarzy – mówi Wojciech Szyszko, Dyrektor Zarządzający Kia Motors Polska.
Prawie jak… Cullinan
Proporcje Sorento sprawiają, że z profilu auto wydaje się dłuższe niż jest w rzeczywistości. Nowy model jest o tylko 10 mm dłuższy niż jego poprzednik i mierzy 4.810 mm długości, ale ma krótsze zwisy z przodu i z tyłu. Dzięki nowej platformie podłogowej o 35 mm zwiększył się rozstaw osi Sorento, który teraz mierzy 2.815 mm. Nowy model ma 1.900 mm szerokości, czyli jest o 10 mm szerszy niż Sorento trzeciej generacji.
Pod względem stylistyki nowe Sorento nawiązuje do innych nowych modeli marki Kia, jak Telluride i ProCeed. Nazwa modelu jest umieszczona centralnie na pokrywie bagażnika. Zintegrowany z nią spojler ukrywa tylną wycieraczkę, co nie tylko poprawia widoczność do tyłu, ale również nie zakłóca minimalistycznego wyglądu tylnej części nadwozia. To właśnie przez stylistykę tyłu Sorento bywa porównywalne do SUV’a od… Rolls Royce’a.
Do tej marki można również żartobliwie nawiązać, ze względu na rozwiązania z zakresu komfortu. Jest tu sterowanie elektryczne fotelem pasażera z poziomu tylnego rzędu, wewnętrzny interkom, aby kierowca mógł przemawiać i być słyszalnym w ostatnim, III rzędzie, a także nowoczesne multimedia, internet i wysokiej jakości materiały wykończeniowe.
Produkowany w Korei, z 7-letnią gwarancją
Nowe Sorento, podobnie jak model poprzedniej generacji, na rynki europejskie i wiele innych będzie produkowane w fabryce Hwasung w Korei. Na rynki Ameryki Północnej nowy SUV marki Kia będzie powstawał również w zakładzie w West Point, w Stanie Georgia, w USA.
Samochód posiada 7-letnią gwarancją lub do 150.000 km przebiegu.