Prezydenckie BMW bazuje na modelu Serii 7 generacji F02. Z seryjnym samochodem ma jednak nie wiele wspólnego. Limuzyna, którą podróżuje głowa państwa ma ponad 4 tony wagi, jest w stanie wytrzymać atak bombowy oraz ostrzał z ciężkiej broni. Serwisować mogą tylko wybrane osoby ze specjalnej sieci BMW, a zakup samochodu nie jest taki prosty – i to nie tylko ze względu na cenę. Przyglądamy się BMW 760Li High Security, którym na co dzień przemieszcza się prezydent Polski.
Zanim jednak przejdziemy do samej limuzyny szefa państwa, zauważyć trzeba, że zawsze podróżuje on w kolumnie. W tej chwili w Polsce najważniejsze osoby w Państwie przemieszczają się opancerzonymi limuzynami BMW lub Audi.
W przypadku tej drugiej marki jest to model A8 z wydłużonym rozstawem osi. To właśnie takim samochodem premier Beata Szydło uległa głośnemu wypadkowi z Fiatem Seicento na południu kraju.
We flocie Służby Ochrony Państwa dominuje jednak marka BMW. Od wielu lat to ten producent wygrywa przetargi i zaopatruje tę instytucję w samochody. Nie wszystkie z nich są jednak pojazdami opancerzonymi.
Na prezydencką kolumnę składają się, w pierwszej kolejności, policyjne radiowozy, które torują przejazd. Są to lokalni funkcjonariusze, którzy wspomagają działania SOP’u podczas wizyt najważniejszych polityków. Prezydencką limuzynę zabezpiecza dwa lub więcej samochodów z agentami ochrony. W tej roli także występują samochody BMW. Ostatni przetarg na ich dostawę wygrał trójmiejski dealer – firma BMW Zdunek, który dostarczył modele Serii 5, X5 oraz 7. W kolumnie jadą również busy – marki Mercedes lub Volkswagen, a także samochody gości, którzy przemieszczają się wraz z prezydentem. Zgodnie z procedurami Służby Ochrony Państwa, podczas takiego przejazdu obecna jest także karetka pogotowia.
Do tego, w miejscu publicznych wystąpień prezydenta, pojawia się także mobilne centrum dowodzenia, wyposażone między innymi w monitoring, który rejestruje obecność wszystkich osób zgromadzonych w miejscu spotkania.
Forteca na kołach – prezydenckie BMW Serii 7
BMW 760Li High Security zapewnia poziom ochrony balistycznej VR7. Z kolei wszystkie nieprzeźroczyste powierzchnie zapewniają poziom ochrony balistycznej VR9.
BMW jako nieliczny producent, buduje swoje pancerne samochody niemal od podstaw, już na etapie projektowym. Koncepcja zabezpieczeń opracowywana jest równolegle w trakcie konstruowania seryjnego samochodu.
Poszczególne elementy podwozia są dokładnie dostosowane do zwiększonej masy pojazdu wynikającej z zastosowania opancerzenia. Stąd wzmocnione zawieszenia kół, amortyzatory i ich mocowania w nadwoziu należą do zestawu komponentów dostosowanych do konkretnej wersji produkowanego pojazdu.
Takie rozwiązanie pozwala osiągnąć spójność charakterystyk wszystkich zastosowanych elementów, czego nie da
się uzyskać przebudowując i opancerzając seryjnie wyprodukowaną, cywilną wersję samochodu.
Opancerzenie wykonane ze specjalnego gatunku stali. Przedział pasażerski odizolowany jest od świata zewnętrznego opancerzonymi drzwiami, dachem, słupkami, przedniej części podłogi oraz przegrody bagażnika. To własnie dlatego drzwi prezydenckiej limuzyny zawsze otwiera ochroniarz będący z głową państwa. Ich waga wynosi około 160 kilogramów – stąd charakterystyczna postawa agenta, który zabezpiecza je w ten sposób, przed przytrzaśnięciem ważnego pasażera, np. przez podmuch wiatru.

Wykonywane specjalną techniką płyty pancerne dokładnie odpowiadają kształtem elementom nadwozia, w które są wbudowywane. Skonstruowane dla konkretnego modelu elementy uszczelniające otwory drzwiowe i miejsca łączenia elementów nadwozia gwarantują odpowiednią szczelność pojazdu. Podwozie pojazdu opancerzono specjalnymi płytami opracowanymi pod kątem ochrony w razie eksplozji ładunku pod samochodem. Kolejnym zabezpieczeniem jest kuloodporne oszklenie nadwozia, mające grubość 6 cm. Jego wielowarstwowa laminowana struktura szklana zapewnia wyjątkową wytrzymałość. Szyby pokryte są od wewnątrz warstwą poliwęglanu, dzięki czemu pasażerom nie grozi poranienie odłamkami szkła.

Mat. prasowe BMW
Mimo zastosowania takich rozwiązań, prezydenckie BMW Serii 7 wygląda niemal identycznie, jak cywilny odpowiednik tego modelu. Także wnętrze i oferowany komfort jazdy musiał pozostać adekwatny do klasy samochodu. Ze względu na charakter wykorzystywania tego typu pojazdów, czyli z myślą o pasażerach tylnego rzędu, wszystkie limuzyny BMW serii 7 High Security oferowane są tylko w wersji z wydłużonym rozstawem osi, zwane “long” (stąd litera “L” w nazwie: 760Li). Najlepiej widać to w linii bocznej i proporcach drzwi – przednich wobec tylnych.
BMW 760Li High Security napędza najbardziej elitarny silnik, stosowany w Serii 7. Jest to motor V12 o pojemności 6 litrów. Jednostka posiada całkowicie aluminiową konstrukcję, zastosowano w niej doładowanie BMW TwinPower Turbo
oraz bezpośrednim wtryskiem benzyny systemu High Precision Injection. Silnik generuje moc 544 koni mechanicznych i dostarcza maksymalny moment obrotowy 750 Nm dostępny przy 1500 obr/min. mimo wielkich gabarytów i ogromnej masy, limuzyna przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 6,2 s, a prędkość maksymalna ograniczona jest do 210 km/h.
Warto tez zwrócić uwagę na specjalne wyposażenie, takie jak opony typu run-flat w rozmiarze 245-710 R490AC. Posiadają one osobne dla każdego koła czujniki monitorujące temperaturę i ciśnienie. Ponadto, samochód posiada interkom z ukrytymi mikrofonami i głośnikami, umożliwiający bezpieczne porozumiewanie się z osobami na zewnątrz samochodu, bez konieczności otwierania okien lub drzwi. Producent oferuje do 760Li High Security także alarm przeciwnapadowy, system gaśniczy z czujnikami temperatury, umożliwiający zgaszenie pożaru w przedziale silnikowym lub pod samochodem, a także czujniki gazów drażniących, pozwalające chronić pasażerów przed atakiem gazowym.
Czy i jakie jeszcze elementy wyposażenia znajdują się w BMW polskiego prezydenta jest oczywiście tajemnicą.
Tajemnicą natomiast nie jest, że proces zakupowy tego typu samochodów, różni się od standardowego kupna nowego samochodu. BMW zapewnia dyskretne konsultacje oraz zindywidualizowane wsparcie sprzedaży i obsługi samochodu na całym świecie. Limuzyny BMW High Security są obsługiwane wyłącznie przez specjalnie certyfikowane punkty serwisowe. Dostęp do samochodów jest ograniczony tylko do nielicznych osób specjalnie w tym celu wybranych i przeszkolonych.
Cena zakupu BMW 760Li High Security zależy od wielu czynników i nie jest udostępniana publicznie. Nieoficjalny cennik otwiera kwota około 350 000 $.
Na rynku wtórnym na całym świecie oferowanych jest w tej chwili kilkanaście sztuk takich limuzyn w cenie od około 120 000 € do ponad 230 000 €.