Naprawy blacharskie i lakiernicze nie należą do tanich. Dlaczego? Wydawać by się mogło, że to tylko kawałek blachy, pokrytej lakierem.
Jednak w swej istocie trzeba posiadać dużą wiedzę i odpowiednie narzędzia, by poradzić sobie z uszkodzeniami nadwozia i innych metalowych elementów samochodu. Czasem uszkodzenia, zwłaszcza te drobne, można usunąć bez ingerencji w powłokę lakierniczą. Z reguły jednak naprawiany element musi zostać ponownie polakierowany.
Czym jest blacha, wykorzystywana do wykonania nadwozia?
To materiał niezbyt gruby. Uzyskuje się go z metalowej bryły metodą walcowania w hucie. Zachowuje wszelkie właściwości metalu, a do budowy nadwozi samochodowych wykorzystuje się różne gatunki blach stalowych oraz blach uzyskiwanych ze stopów aluminiowych. Zarówno stal, jak i aluminium, należą do materiałów posiadających określoną wytrzymałość na ściskanie i rozciąganie, cechują się dużą sprężystością oraz plastycznością. W przypadku aluminium niższy jest stopień sprężystości, stąd, nota bene, ograniczenia dotyczące felg aluminiowych zimą, gdzie wpływ niskich temperatur i duże obciążenia na jakie są narażone alufelgi, ma wpływ na ich żywotność.
Dlaczego karoserię można prostować, klepać i wyrównywać zamiast wymieniać na nowe elementy?
Wymiana na nowy element może być zdecydowanie bardziej kosztowna, więc czasem warto wykorzystać właściwości metalu, z którego zbudowany jest samochód. Wytrzymałość metali na rozciąganie, sprężystość oraz plastyczność ma decydujące znaczenie podczas prostowania wgnieceń, powstałych na skutek urazów mechanicznych. Zewnętrzne uderzenia w blachę okrywającą samochód powodują powstawanie podobnych odkształceń, jakie powstałyby podczas zamierzonego formowania blachy. Stąd możliwość usunięcia wszelkich wklęsłości, wybrzuszeń, wygięć i załamań. Aby je wyprostować, trzeba zastosować procesy odwrotne do tych, które stały się ich przyczyną. W zależności od siły, z jaką uszkodzenia zostały spowodowane, można je tylko lekko wypchnąć, wykorzystując zjawisko, które w żargonie nazywane jest „pamięcią blachy”, czasem trzeba wykorzystać większą siłę, plastycznie prostując łuk obwodowy zagięcia, a najsilniejsze uszkodzenia formuje się metodą przypominającą formowanie zagłębień na prasach za pomocą tłoczników. Trzeba tu jednak pamiętać, że docisk przedmiotu formującego blachę wywierany powinien być na stosunkowo małej powierzchni, którą stanowi centralny środek wgniecenia.
Odpowiednie narzędzia i technika
W przypadku, gdy trzeba usunąć wgniecenia z elementu aluminiowego, trzeba wiedzieć, że do kontaktu z materiałem aluminiowym nie wolno używać młotków i klepadeł wykonanych ze stali narzędziowych. Chodzi o wnikanie mikrocząsteczek żelaza w powierzchnię aluminium podczas uderzenia metalu o metal, co prowadzi do korozji i uszkodzeń powłok lakierniczych. Do pracy przy powierzchniach aluminiowych należy używać narzędzi drewnianych, aluminiowych lub ze stali nierdzewnej. Dodatkową kwestią przy pracy z blachą aluminiową jest temperatura. Metal ów większą sprężystość i elastyczność osiąga podczas podgrzania do temperatury 220 – 280 °C, a temperaturach pokojowych samo aluminium jest bardzo kruche. W zakładzie blacharskim do podgrzania aluminium wykorzystuje się elektrodę węglową.
Dokładna diagnoza uszkodzeń
Wszystkie naprawy blacharskie powinny być poprzedzone dokładną diagnozą uszkodzeń, powstałych na skutek kolizji drogowej, korozji czy po prostu, zmęczenia materiału. Ocenie podlega nie tylko charakter i skala uszkodzeń, ale też funkcja danego elementu w strukturze pojazdu. Dzięki temu zakład blacharski jest w stanie dobrać odpowiednią metodę naprawczą. Technologie usuwania wgnieceń można podzielić na dwie kategorie: wypychanie od wewnątrz i wyciąganie z zewnątrz.
Wymiana elementów karoserii
Często również wymienia się uszkodzone elementy karoserii. Wymianie podlegają najczęściej elementy wykonane ze stali o podwyższonej wytrzymałości oraz stopów metali lekkich. Bez wyjątku wymienia się te, których zadaniem jest pochłanianie energii uderzenia. Nie wolno też podgrzewać blach o podwyższonej wytrzymałości podczas procesu obróbki, gdyż grozi to bezpowrotną utratą właściwości uzyskanych w procesie produkcji. Należą tu więc takie elementy karoserii jak maska, drzwi, pokrywy bagażnika czy słupki.
Koniecznie warsztat blacharko – lakierniczy
Napraw blacharskich nawet uzdolniony mechanik nie jest w stanie wykonać samodzielnie. Tak naprawdę, nawet przygotowanie auta do naprawy powypadkowej jest już postępowaniem lekkomyślnym. Między innymi dlatego, że nie ma jednego rodzaju blachy, z której wykonywane jest nadwozie samochodu, a każdy produkowany dziś pojazd wykonany jest z materiałów tylko sobie dedykowanych. Stąd do napraw blacharskich potrzebna jest wiedza i dobrze przygotowany zakład. Dobrze zrobiona naprawa blacharska, to niczym niezakłócone linie nadwozia, idealnie dopasowanie poszczególnych elementów, bez widocznych zakłóceń spasowania i różnic w szerokości szczelin.
Autor artykułu: Artykuł został przygotowany przez warsztat blacharsko-lakierniczy Auto-Serwis Wacholc z Koszalina – autowacholc.pl |
Nie wszystko ale wiele rzeczy możemy naprawić w samochodzie samemu. Główną zaletą tego sposobu są z pewnością koszta. Jeśli ktoś chce dokonać nie skomplikowanych napraw w swoim samochodzie to mogą mu się okazać pomocne te filmiki http://www.youtube.com/user/ataszek/ Nauczymy się jak kleić i spawać materiały sztuczne których nie brakuję w każdym aucie.