czwartek , 18 kwietnia 2024
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
Gdańsk, ul. Hallera, podpisanie umowy na wynajem 48 nowych autobusów wraz z obsługą techniczną. Na zdjęciu od lewej: Maciej Lisicki - prezes GAiT oraz Artur Konarski - prezes zarządu EvoBus Polska Sp. z o.o. fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Nowe autobusy wyjadą na gdańskie ulice. Podpisano umowę na dzierżawę 48 Mercedesów Citaro

W środę, 27 lutego, spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje podpisała umowę z konsorcjum firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o. na sześcioletnią (z opcją przedłużenia na kolejne dwa lata) dzierżawę 48 nowych autobusów. Pierwsze Mercedesy Citaro pojawią się na gdańskich drogach na początku przyszłego roku. Łączny koszt wynajmu pojazdów wraz z obsługą techniczną na 8 lat to ponad 117 mln zł brutto.

Przetarg na wynajem pojazdów wraz z obsługą techniczną został ogłoszony pod koniec zeszłego roku. W przetargu wpłynęła jedna oferta od konsorcjum firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje wydzierżawią 48 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich, w tym 29 autobusów standardowych (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro), 13 przegubowych (Mercedes-Benz Typ 628 03 Citaro G) i 6 typu midi (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro K). Oczywiście, wraz z wyposażeniem elektronicznym i niezbędnym oprogramowaniem oraz z licencjami.

Nowe i z obsługą

Zgodnie z wymogami, dzierżawione autobusy będą nowe – wyprodukowane nie wcześniej niż 6 miesięcy przed terminem dostawy, nie mogą być używane. Autobusy będą wyposażone w silniki spełniające najwyższą normę emisji spalin Euro 6. EvoBus Polska dostarczy Mercedesy Benz Citaro – identyczne pod względem konstrukcyjnym, parametrów technicznych oraz kompletacji wyposażenia dla danego typu (będą posiadać tę samą stylizację i kolorystykę oraz tę samą organizację przestrzeni pasażerskiej).

W cenie jest również utrzymywanie autobusów w stanie przydatności do użytkowania przez dostawcę, przez cały okres najmu. Serwis obejmuje:

  • obsługę techniczną (przeglądy codzienne i okresowe);
  • naprawy eksploatacyjne;
  • naprawy komponentów, które uległy awarii w trakcie eksploatacji autobusów;
  • naprawy powypadkowe;
  • naprawy będące następstwem wandalizmu;
  • naprawy będące następstwem uszkodzeń wynikających z błędów eksploatacji autobusów;
  • czynności związane z aktualizacją bądź zmianą oprogramowania.

Zależy nam na tym, by nasze autobusy były zawsze gotowe do jazdy bez konieczności angażowania pracowników GAiT i, co też ważne, zatrzymywania pojazdów do naprawy. To jest główny atut i idea dzierżawy, jako bardzo popularnego dziś rozwiązania: zapewnienie ciągłości działania komunikacji miejskiej. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów. To ważny kontekst, dlatego dzierżawa wraz z obsługą techniczną jest tu doskonałym rozwiązaniem – mówi Maciej Lisicki, prezes GAiT.

P.o. prezydenta Gdańska Aleksandra Dulkiewicz odbiera model trójkołowca od Artura Konarskiego, prezesa zarządu EvoBus Polska Sp. Z o.o. fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl
P.o. prezydenta Gdańska Aleksandra Dulkiewicz odbiera model trójkołowca od Artura Konarskiego, prezesa zarządu EvoBus Polska Sp. Z o.o.
fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Z modelu dzierżawy taboru korzystają zakłady komunikacji miejskiej w Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu. Sprawdzimy go także u nas, podążając za współczesnym trendem sharing economy, według którego właśnie używanie, nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania – komentuje Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.

Priorytet: pasażerowie

Dzierżawa to najdogodniejszy sposób na odnowienie taboru. Do Gdańska przyjadą pojazdy nowoczesne, klimatyzowane, wyposażone w monitoring i system informacji pasażerskiej, a także niskopodłogowe – dostosowane do przewozu osób na wózkach inwalidzkich, będą także spełniać najwyższe europejskie normy emisji spalin (Euro 6). Pojazdy będą wyposażone w ładowarki USB oraz w defibrylatory. Mercedesy Citaro to obecnie najnowocześniejsze autobusy miejskie. Spełniają wszystkie restrykcyjne normy i posiadają wszelkie udogodnienia. Zarówno kierowcy, jak i pasażerowie są z tych autobusów bardzo zadowoleni. W naszej flocie mamy już 23 pojazdy tego typu – dodaje Maciej Lisicki.

Prezes spółki GAiT podkreśla, że Gdańsk jest obecnie w trakcie największej w ostatnich latach wymiany taboru.

Już za kilka tygodni do Gdańska przyjedzie 46 Mercedesów Citaro, które kupiliśmy w zeszłym roku, wśród nich będzie 18 pojazdów standardowych, 26 przegubowych i 2 midibusy, a także 15 nowych dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo. Na tym nie kończymy, bo w planach są kolejne przetargi na nowe autobusy, ale także i tramwaje. Celem GAiT jest to, aby dysponować autobusami nie starszymi niż 8 lat – dodaje prezes Lisicki.

Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, 8 typu midi i 6 typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

Źródło: Gdansk.pl (autor: Alicja Mongird)

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Był najnowocześniejszym salonem Kia w Europie. Wkrótce zmieni właściciela!

Gdański salon Kia JD Kulej w Letnicy, który w momencie otwarcia był pierwszym tak nowoczesnym …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *