W środę, 27 lutego, spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje podpisała umowę z konsorcjum firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o. na sześcioletnią (z opcją przedłużenia na kolejne dwa lata) dzierżawę 48 nowych autobusów. Pierwsze Mercedesy Citaro pojawią się na gdańskich drogach na początku przyszłego roku. Łączny koszt wynajmu pojazdów wraz z obsługą techniczną na 8 lat to ponad 117 mln zł brutto.
Przetarg na wynajem pojazdów wraz z obsługą techniczną został ogłoszony pod koniec zeszłego roku. W przetargu wpłynęła jedna oferta od konsorcjum firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o.
Gdańskie Autobusy i Tramwaje wydzierżawią 48 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich, w tym 29 autobusów standardowych (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro), 13 przegubowych (Mercedes-Benz Typ 628 03 Citaro G) i 6 typu midi (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro K). Oczywiście, wraz z wyposażeniem elektronicznym i niezbędnym oprogramowaniem oraz z licencjami.
Nowe i z obsługą
Zgodnie z wymogami, dzierżawione autobusy będą nowe – wyprodukowane nie wcześniej niż 6 miesięcy przed terminem dostawy, nie mogą być używane. Autobusy będą wyposażone w silniki spełniające najwyższą normę emisji spalin Euro 6. EvoBus Polska dostarczy Mercedesy Benz Citaro – identyczne pod względem konstrukcyjnym, parametrów technicznych oraz kompletacji wyposażenia dla danego typu (będą posiadać tę samą stylizację i kolorystykę oraz tę samą organizację przestrzeni pasażerskiej).
W cenie jest również utrzymywanie autobusów w stanie przydatności do użytkowania przez dostawcę, przez cały okres najmu. Serwis obejmuje:
- obsługę techniczną (przeglądy codzienne i okresowe);
- naprawy eksploatacyjne;
- naprawy komponentów, które uległy awarii w trakcie eksploatacji autobusów;
- naprawy powypadkowe;
- naprawy będące następstwem wandalizmu;
- naprawy będące następstwem uszkodzeń wynikających z błędów eksploatacji autobusów;
- czynności związane z aktualizacją bądź zmianą oprogramowania.
– Zależy nam na tym, by nasze autobusy były zawsze gotowe do jazdy bez konieczności angażowania pracowników GAiT i, co też ważne, zatrzymywania pojazdów do naprawy. To jest główny atut i idea dzierżawy, jako bardzo popularnego dziś rozwiązania: zapewnienie ciągłości działania komunikacji miejskiej. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów. To ważny kontekst, dlatego dzierżawa wraz z obsługą techniczną jest tu doskonałym rozwiązaniem – mówi Maciej Lisicki, prezes GAiT.
– Z modelu dzierżawy taboru korzystają zakłady komunikacji miejskiej w Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu. Sprawdzimy go także u nas, podążając za współczesnym trendem sharing economy, według którego właśnie używanie, nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania – komentuje Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
Priorytet: pasażerowie
– Dzierżawa to najdogodniejszy sposób na odnowienie taboru. Do Gdańska przyjadą pojazdy nowoczesne, klimatyzowane, wyposażone w monitoring i system informacji pasażerskiej, a także niskopodłogowe – dostosowane do przewozu osób na wózkach inwalidzkich, będą także spełniać najwyższe europejskie normy emisji spalin (Euro 6). Pojazdy będą wyposażone w ładowarki USB oraz w defibrylatory. Mercedesy Citaro to obecnie najnowocześniejsze autobusy miejskie. Spełniają wszystkie restrykcyjne normy i posiadają wszelkie udogodnienia. Zarówno kierowcy, jak i pasażerowie są z tych autobusów bardzo zadowoleni. W naszej flocie mamy już 23 pojazdy tego typu – dodaje Maciej Lisicki.
Prezes spółki GAiT podkreśla, że Gdańsk jest obecnie w trakcie największej w ostatnich latach wymiany taboru.
– Już za kilka tygodni do Gdańska przyjedzie 46 Mercedesów Citaro, które kupiliśmy w zeszłym roku, wśród nich będzie 18 pojazdów standardowych, 26 przegubowych i 2 midibusy, a także 15 nowych dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo. Na tym nie kończymy, bo w planach są kolejne przetargi na nowe autobusy, ale także i tramwaje. Celem GAiT jest to, aby dysponować autobusami nie starszymi niż 8 lat – dodaje prezes Lisicki.
Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, 8 typu midi i 6 typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.