W Trójmieście debiutuje nowy model z gamy Volvo. EX30 to najmniejszy, podstawowy samochód w gamie tego producenta. Jest to pierwszy w pełni elektryczny, opracowany od podstaw model. Wyróżnia się atrakcyjnym designem i… ceną! Bazowa wersja kosztuje 169 900 zł, co jak na elektryczny samochód najnowszej generacji, od marki Premium wydaje się być propozycją dobrze skalkulowaną.
Volvo EX30 jest samochodem z segmentu aut miejskich. Ma modną sylwetkę crossover’a i mierzy „tylko” 4.2 metra długości. To najkrótszy model w ofercie Volvo od czasu zakończenia produkcji C30. Najwolniejsza odmiana przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5.7 sekundy. Tak! Najwolniejsza, bo najszybsza robi to w imponujące 3.6 sekundy. Elektromobilność wywróciła świat samochodów do góry nogami. Ten miejski SUV’ik, osiąga „setkę” w takim samy czasie jak… Ferrari Enzo z 2002 roku, będące wówczas absolutnym TOP’em motoryzacji.
Takie wartości dotyczą wersji AWD, której dwa silniki generują 428 KM (i moment obrotowy 543 Nm). Wersje z napędem na tylną oś mają moc 272 KM (343 Nm). Pojemność baterii wynosi 51 kWh lub 69 kWh. Ta mniejsza jest dostępna wyłącznie z napędem na tylną oś. Zasięgi WLTP wynoszą: 344 km (bateria 51 kWh), 480 km (bateria 69 kWh, napęd na tylną oś), 460 km (wersja AWD, 69 kWh). Prędkość maksymalna jest ograniczona do 180 km/h.
Wizualnie EX30 czerpie z tradycji Volvo, ale w nowoczesnym wydaniu. W nadwoziu i wnętrzu odnaleźć można wiele nawiązań do innych modeli marki, ale nie da się ukryć, że linie te zostały narysowane na nowo. A ponieważ EX30 powstał z myślą o młodszych odbiorcach, obok klasycznych kolorów takich jak czerń, biel, czy szarość, w ofercie znalazły się żywe i odważne barwy nadwozia. Pierwsza z nich to Cloud Blue – jasny, niebieski lakier metalizowany z kontrastującym czarnym dachem. Nietuzinkową propozycją jest także Moss Yellow. To kolor żółty, z odcieniami zieleni. Też sparowany jest z czarnym dachem.
Volvo EX30 ma być samochodem, który najmniej obciąży środowisko naturalne ze wszystkich modeli produkowanych przez Volvo Cars. Już sam jego rozmiar sprawia, że jego produkcja wymaga mniej energii i materiałów. Kompaktowe rozmiary mają korzystny wpływ na zużycie energii niezbędnej do napędzania auta. Szerokie korzystanie z tworzyw z recyklingu – to kolejny ukłon wobec natury. 25% aluminium użytego do produkcji EX30 pochodzi z odzysku. Podobnie jak 17% stali i 17% tworzyw sztucznych. Samochód na etapie produkcji powoduje powstanie około 18 ton CO². Aby pokonać kolejne 200 000 km – ta emisja wyniesie 12 ton, licząc zasilanie według miksu energetycznego EU-27. Ponadto, Volvo Cars zrezygnowało w modelach elektrycznych z tapicerek ze skór zwierzęcych.
Cena Volvo EX30 startuje od kwoty 169 900 zł. W tej cenie otrzymamy bazową wersję wyposażenia Core, baterię o pojemności 51 kWh i silnik o mocy 272 KM napędzający koła tylne. Zasięg tej wersji wynosi 344 km (zgodnie z WLTP). Za 209 900 zł otrzymamy wersję Plus o zasięgu 480 km. Silnik też ma moc 272 KM, ale bateria Long Range ma pojemność 69 kWh. Za niecałe 239 900 zł czeka na nas najbogatsza wersja Ultra w najmocniejszej odmianie z napędem na dwie osie, o mocy 428 KM i zasięgiem 460 km. Tutaj bateria też ma pojemność 69 kWh.
Zarówno cena i segment tego samochodu ma szansę sprawić, że będzie to jeden z bestsellerów marki. Ciekawostką jest, że producent zapowiada, że EX30 będzie dostępne także w wersji Cross Country.
Prezentowane na zdjęciach egzemplarze dostępne są na ekspozycji salonu Volvo Car Plichta Gdynia.