Nie da się ukryć, że europejska oferta japońskich samochodów coraz bardziej traci swój charakter. Legendarne modele stają się wspomnieniem wypieranym przez elekromobilność, a o zakupie tych wciąż produkowanych, w salonie w Polsce, możemy tylko pomarzyć i w tym celu trzeba się udać na Bliski Wschód, do Stanów Zjednoczonych lub Azji. Nissan Patrol, Mitsubishi Lancer EVO, Honda NSX, Toyota Land Cruiser z silnikiem V8 – nekrologi wymieniać można długo, na szczęście jeszcze jakieś “niedobitki” pozostały w ofercie. Ba! Nawet pojawią się w nowym wydaniu – jak np. Subaru BRZ, które zaparkowało w salonie Subaru Gdańsk Zdanowicz.
To fenomen, szczególnie w aktualnej gamie Subaru. Większość azjatyckich producentów do Europy importuje tylko te ugrzecznione i najbardziej uspokojone modele. Trudno więc liczyć na te prawdziwie emocjonujące auta.
Marka Subaru odczuwa to szczególnie i boryka się z problemem całkowitej zmiany odbiorcy. Kiedyś kojarzona była ze sportowymi Imprezami w niebieskim kolorze ze złotymi felgami. Dzisiaj po Subaru sięgają dojrzałe osoby poszukujące bezpiecznego, rodzinnego samochodu. Sytuacja tej marki diametralnie się zmieniła. Upodobania klientów pozostały na swój sposób takie same, ale musieli oni znaleźć odpowiedni dla siebie pojazd w gamie innej marki lub na rynku wtórnym, bowiem producent niemal zupełnie wycofał je z oferty. “Niemal”, bo na szczęście pozostał jeden. Chociaż jeden.
Subaru BRZ
BRZ, będące bliźniakiem Toyoty GT86, to samochód specyficzny. Uchodzi za jedno z najbardziej emocjonujących, wśród aut sportowych, mimo że nie dysponuje wielką mocą, ani ekstremalnym wyglądem. Za to nadzwyczaj łatwo i chętnie wpada w poślizg nadsterowny, umożliwiając kierowcy zabawę w tzw. drifty, czyli jazdę w kontrolowanym poślizgu!
Benzynowy, wolnossący silnik 2.4 litra o mocy 234 KM w układzie bokser ma 4 cylindry, 16 zaworów i w przypadku eksponowanego w Gdańsku egzemplarza, moc przenosi na tylną oś przy użyciu automatycznej skrzyni biegów. Zasilany jest benzyną 98 oktanową. Czas potrzebny na osiągnięcie 100 km/h to 6.9 sekundy (6.3 sekundy z manualna skrzynią biegów). Prędkość maksymalna wynosi 216 km/h lub 226 km/h z tradycyjną skrzynią.
Masa własna samochodu to niespełna 1300 kilogramów. Jest to typowy przedstawiciel gatunku 2+2, czyli może zabrać 4 pasażerów, ale tylna kanapa w formie dwóch foteli jest rozwiązaniem awaryjnym.
Cena prezentowanego w gdańskim salonie egzemplarza wynosi 208 350 zł. Samochód dostępny jest “od ręki”.