Topowy produkt ze stajni AMG, czyli nadwornego tunera marki Mercedes-Benz doczekał się liftingu. Produkowany od 2014 AMG GT wjechał do salonów marki w odświeżonej formie wzbogacony o technologie adekwatne dla XXI wieku. Zewnętrzne zmiany są niemal niezauważalne, ale wnętrze już na pierwszy rzut oka zdradza wersję po liftingu. Co się zmieniło w tym supersportowym modelu? Konstrukcyjnie nie wiele, przybyło natomiast multimedialnych dodatków. Zmiany prezentujemy na przykładzie szczytowego modelu rodziny “GT” – czyli GT R, który właśnie zaparkował w witrynie salonu AMG Brand Center Gdańsk.
Parametry techniczne dotychczasowych modeli pozostały takie same, ale nowością jest zupełnie nowa, limitowana edycja AMG GT R PRO. Została ona wszechstronnie zmodyfikowana, aby zapewniać jeszcze lepsze osiągi na torze. Zmiany objęły wprowadzenie nowego, regulowanego zawieszenia, „doszlifowanie” aerodynamiki z myślą o uzyskaniu jeszcze większej siły docisku oraz optymalizację sztywności i masy własnej (lżejsze obręcze, hamulce z elementami z kompozytów, belki i panele w podwoziu z włókien węglowych).
Potencjał AMG GT R PRO potwierdza imponujący czas przejazdu północnej pętli Nürburgringu – 7:04,632 min.
Prezentowany na zdjęciach egzemplarz to “standardowy” model GT R. Posiada on silnik 4.0 V8 o mocy 585 koni mechanicznych, generujący aż 700 Nm momentu obrotowego. Cena tego wariantu rozpoczyna się katalogowo od 829 130 zł. Zewnętrzne zmiany to w zasadzie tylko inny motyw wewnątrz przednich lamp, które mają teraz symbol litery “V” – podobnie jak w modelu GT 4-door.
W modelach GT C i GT S zmieniono jeszcze kształt podwójnych, trapezowych końcówek wydechu, rodem z E53AMG. GT R zachował dotychczasowy kształt wydechu.
W pełni cyfrowy panel wskaźników w standardzie
Istotniejsze nowości pojawiły się we wnętrzu. Do standardowej specyfikacji wszedł w pełni cyfrowy panel instrumentów z 12,3-calowym ekranem wskaźników i 10,25-calowym wyświetlaczem multimediów na konsoli środkowej.
Kierowca może konfigurować ich styl, wybierając z trybów: Classic, Sport oraz Supersport. Ten ostatni oferuje dodatkowe informacje zarezerwowane wyłącznie dla AMG, takie jak monit o zmianie biegu na wyższy w manualnym trybie przekładni, zapożyczony wprost z samochodów wyścigowych.
Nowe są także wizualizacje na ekranie multimediów – np. animowane prezentacje układów wspomagających czy systemów samochodu i komunikacji.
Przyciski ekranowe na konsoli środkowej
Konsola środkowa dalej wykorzystuje motyw o wzornictwie przypominającym architekturę silnika V8. Odświeżone modele AMG GT otrzymują innowacyjne przyciski z kolorowymi ekranami, przy pomocy których zarządzać można układem kierowniczym i przekładnią, podwoziem, ESP, układem wydechowym, tylnymi spojlerami oraz systemem start-stop. Uzupełniają je dwa przełączniki do zmiany programu jazdy i poziomu głośności.
Nowa generacja kierownic AMG z wbudowanymi przyciskami
W ramach liftingu dwudrzwiowe modele AMG GT otrzymują nową kierownicę AMG Performance. Wyróżnia ją sportowe wzornictwo, spłaszczony u dołu, mocno wyprofilowany wieniec oraz intuicyjna obsługa. Z myślą o zapewnieniu optymalnego chwytu wieniec obszyto czarną skórą nappa z perforacją po bokach.
Wszystkie warianty AMG GT są standardowo wyposażone w nowe instrumenty na kierownicy, w tym okrągły kontroler ze zintegrowanym wyświetlaczem pod prawym ramieniem oraz dwa pionowe przyciski z ekranami pod lewym ramieniem. Kontroler pozwala na zmianę programu jazdy AMG – wybrane ustawienie pojawia się na zintegrowanym kolorowym wyświetlaczu LCD. Z kolei dwa konfigurowalne klawisze z ekranami oraz dodatkowe przyciski po lewej stronie kierownicy zapewniają bezpośredni dostęp do dodatkowych funkcji AMG. W rezultacie kierowca może w pełni skupić się na prowadzeniu, bez konieczności odrywania dłoni od kierownicy.
AMG DYNAMICS – jeszcze więcej zwinności
System wyboru programu jazdy AMG DYNAMIC SELECT (Slippery, Comfort, Sport, Sport+, RACE oraz Individual) w dwudrzwiowych modelach AMG GT oferuje teraz dodatkowe tryby zintegrowanej kontroli dynamicznego prowadzenia – AMG DYNAMICS.
Poszerza on zakres funkcjonalności układu stabilizacji ESP, przez co pozwala precyzyjnie odmierzać stopień dystrybucji momentu obrotowego na tylnej osi, a przy okazji wpływa na charakterystykę prowadzenia. Efekt: jeszcze większa zwinność przy zachowaniu wysokiej stabilności.
AMG DYNAMICS optymalizuje dynamikę poprzeczną i maksymalizuje trakcję w zakrętach. W tym celu wylicza, jak zachowa się pojazd – korzystając z dostępnych czujników, monitoruje parametry jazdy,np. prędkość, kąt skrętu lub odchylenie od toru jazdy. W rezultacie potrafi zareagować, jeszcze zanim zdąży zrobić to kierowca – bez zauważalnych czy zakłócających jazdę interwencji.