Dużo nowości pojawiło się w tym tygodniu w salonach Mercedes-Benz. Od kilku dni można już testować nową Klasę E, która przeszła lifting, a wczoraj do tego premierowego samochodu, w AMG Brand Center, dołączyły modele spod znaku AMG. W gdańskim salonie zaparkowały: limuzyna Klasy E w wydaniu E53 oraz crossover GLA45S.
Najwięcej emocji wzbudza naturalnie E53. W dużym skrócie samochód cechuje bardziej wyrazisty design, rozbudowane opcje indywidualizacji oraz nowość w postaci systemu informacyjno-rozrywkowego MBUX.
Na nową stylistykę Klasy E w wydaniu AMG, składa się odświeżony przedni pas ze specjalną osłoną chłodnicy AMG z konturem w kształcie litery „A” oraz spłaszczone reflektory LED. Tylną część nadwozia zmieniono poprzez dwuczęściowe światła, nowy zderzak i nową wkładkę dyfuzora. To także nowe 19 lub 20-calowe felgi, po raz pierwszy zaprojektowane pod kątem aerodynamicznej optymalizacji oraz wzbogacona gama lakierów z trzema nowymi odcieniami: srebrny high-tech, szary grafit i srebrny mojave.
We wnętrzu zmiany są subtelne, ale znaczące, obejmują bowiem najbardziej “dotykową” część wystroju – czyli kierownicę. Jest nowe wcielenie pakietu AMG Performance. Ponadto, w kole kierownicy zastosowano matę z czujnikiem pojemnościowym, który rozpoznaje, czy kierowca trzyma swoje dłonie na wieńcu. Jeśli system wykryje, że przez pewien czas tego nie robi, uruchamia szereg ostrzeżeń, a w razie konieczności aktywuje Asystenta awaryjnego hamowania (Emergency Brake Assist). Tuż za kierownicą czeka kolejna nowość. Zmodernizowane łopatki do zmiany biegów zostały ergonomicznie dostosowane do kształtu nowej kierownicy AMG Performance – są nieco większe niż poprzednio i umieszczono je niżej. Zmiany objęły również touch-pada w centralnej części kokpitu.
Pod maską E53 pracuje rzędowa 6-cylindrowa jednostka o pojemności 3,0 litrów. Wspomaga ją rozrusznik-alternator EQ Boost, który łączy rozrusznik i alternator w jedną mocną jednostkę elektryczną, umieszczoną pomiędzy silnikiem spalinowym a przekładnią. Realizuje ona też funkcje hybrydowe, takie jak „boost” (zastrzyk siły napędowej – do 16 kW mocy i 250 Nm momentu obrotowego), rekuperacja, zmiana punktu obciążenia, tryb „żeglowania” oraz ponowne uruchomienie silnika w ramach działania funkcji start/stop.
Ta innowacja, a także inteligentne doładowanie za pomocą turbosprężarki oraz dodatkowej sprężarki elektrycznej, mają wspólny cel: podniesienie typowych dla AMG osiągów i dynamiki jazdy przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa i ograniczeniu emisji spalin.
Pakiet kierowcy AMG pozwala na zwiększenie elektronicznie ograniczonej prędkości maksymalnej nowych wariantów E 53 do 270 km/h (standard: 250 km/h).
Ceny model E53 rozpoczynają się od 389 900 zł. Prezentowany na zdjęciach egzemplarz, eksponowany w salonie AMG Brand Center Gdańsk wyceniony został na 535 369 zł.
GLA35 i GLA45
Kolejna nowość AMG jaka pojawiła się w Gdańsku, to nowe wcielenia uterenowionej Klasy A, czyli modele GLA po kuracji wzmacniającej. Są to modele z 2-litrowymi jednostkami benzynowymi: 35 – o mocy 306 KM i mocniejszy 45 o mocy 421 KM. Ich ceny zaczynają się odpowiednio od 219 900 zł i od 291 000 zł.
Oba modele posiadają zmienny rozkład siły napędowej na wszystkie cztery koła, przekazywany przez 8-biegową skrzynię dwusprzęgłową. GLA35 i GLA45 należą do najmocniejszych crossover’ów na rynku.