środa , 27 października 2021
_750x200_ dni otwarte
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
_750x200_ dni otwarte
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
previous arrow
next arrow

Nowy Fiat 500 – wzór samochodu miejskiego

Oto jedna z ikon włoskiej motoryzacji. Mały, miejski, stylowy, doskonale rozpoznawalny i przede wszystkim uwielbiany. Jeśli kiedykolwiek byliście na południu Europy, to na pewno widzieliście tam mnóstwo Fiatów 500, a jeśli będąc tam korzystaliście z usług wypożyczalni – niemal pewne jest, że zaoferowano Wam któryś z wariantów tego modelu. Teraz następuje pewien przełom – Fiat w modelu 500 deklaruje całkowitą rezygnację z napędu spalinowego i stawia na elektryfikację. Przed Państwem najnowszy Fiat 500 III generacji.

Patrząc na nową „Pięćsetkę” nie ma wątpliwości co to za model. W najnowszym wydaniu jest bardzo podobny do poprzednika i na tyle charakterystyczny, że nawet bardzo dojrzałe pokolenie szybko skojarzy go z pierwowzorem. To właśnie do modelu z 1957 roku nawiązują odstające kierunkowskazy, choć teraz mają one nowoczesną, LED’ową formę.

Zewnętrzne klamki także są niestandardowe. Aby otworzyć drzwi, należy wsunąć palce w zagłębienie drzwi i nacisnąć wewnętrzny mechanizm.

Na chwilę obecną Fiat 500 dostępny jest w jednym wariancie nadwoziowym, ale za to w dwóch wersja „drzwiowych”. Nowością jest dostępność modelu 3+1 w którym po jednej ze stron, drzwi otwierane są przeciwsobnie – tak jak kiedyś w Maździe RX-8. To uatrakcyjnienie oferty, bowiem dotychczas taki wariant nie był oferowany.

Wkrótce byc może pojawią się kolejne wariacje „500”, będące odpowiednikiem modeli L oraz X.

Po otwarciu drzwi w oczy rzuca się duża przestrzeń. Dotyczy to oczywiście tylko przedniej części kabiny, ale ilość miejsca jaką wygospodarowali tu twórcy tego samochodu robi wrażenie.Dodatkowo potęguje to opcjonalny, szklany dach. Dostęp do tylnej kanapy jest podobny do przestrzeni jaką znajdą tam pasażerowie – czyli ledwie wystarczający. Przednie fotele po odsunięciu niestety nie wracają do poprzedniej pozycji, lecz zatrzymują się w miejscu przysunięcia – szkoda!

Kokpit samochodu to już zupełnie nowa epoka! Zaczynając od wewnętrznych klamek, które są zdublowane. Aby otworzyć drzwi od środka możemy użyć elektrycznego przycisku, albo (na wszelki wypadek) tradycyjnej klamki, umieszczonej w dolnej kieszeni. Kierownica jest mała i poręczna, mocowana w dwóch punktach. Na niej, po obu stronach, znajdują się przyciski multifunkcyjne. Także przyciskami, obsługiwana jest skrzynia biegów.

Panie zadowolone będą z przestrzeni pomiędzy przednimi fotelami. Poza schowkiem, w miejscu tradycyjnej dźwigni zmiany biegów jest wolna przestrzeń. Idealna na… damską torebkę.

Nie wiele więcej zmieści się do bagażnika – nikogo to zapewne nie zdziwi, ale ma on zaledwie 185 litrów pojemności.

Jazda na prądzie!

Nowa „500-tka” oferowana jest tylko w wersjach z elektrycznym napędem. Słabsza dostarcza ekwiwalent mocy 95 koni mechanicznych. Mocniejsza, która trafiła do naszego redakcyjnego testu – 118 KM.

Osiągi nie są imponujące, ale wystarczające jak na samochód miejski. Nowy Fiat 500 prowadzi się pewnie i bardzo komfortowo jak na swoją klasę.

Deklarowany przez producenta zasięg 320 kilometrów jest osiągalny tylko przy anielskiej cierpliwości i dużej umiejętności jazdy samochodem elektrycznym.

Realnie nową „500” przejechać można od 180 do 250 km.

Samochód posiada trzy tryby jazdy – normal, range oraz sherpa. Ostatni z nich jest najbardziej oszczędny – ma najsilniejszą rekuperację i ogranicza nawet prędkość maksymalną do 80 km/h (przyspieszyć powyżej tej wartości można wciskając maksymalnie pedał gazu – tzw. kick-down). W trybie normal maksymalnie osiągnąć można 150 km/h, ale powyżej 120 km/h samochód zużywa proporcjonalnie już bardzo dużo energii zgromadzonej w akumulatorach.

Na koniec jeszcze słów kilka o ładowaniu. Jeśli chcecie zrobić to z własnego gniazdka w domu, pamiętajcie, że musicie podjechać blisko uziemionego gniazdka z tzw. siłą. Przedłużacz wywoła błąd systemu i samochód nie będzie się ładował. Tak czy inaczej, w domowych warunkach 8 h wystarczy na naładowanie ok. 35 % baterii.

Profesjonalne ładowarki uporają się z pełnym „napełnieniem” akumulatorów od 1 do 2 h.

Tabela danych technicznych

NAPĘD
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – elek.
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 118/-
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 220/-
Skrzynia biegów/napęd – aut. 1/przedni

OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 9.0
Prędkość maksymalna (km/h) – 150

WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 3632/1683/1527
Masa własna/ładowność (kg) – 1365/658

Cena – od  zł (testowany  zł)

Naszym zdaniem

Nowy Fiat 500 to wciąż kultowy samochód, o własnym stylu i mimo, że często widywany na ulicy to i tak przyciągający uwagę.

W najświeższym wydaniu wygląda wspaniale. Ma charakter protoplasty, ale w bardzo nowoczesnym wydaniu. Użytkowo wypada tak samo jak poprzednik – czyli świetny, zwrotnym wygodny samochód do miasta.

Elektryczny napęd dodaje mu prestiżu i klasy – bezszelestnie przemieszcza się po ulicy, prezentując swój szacunek do planety.

Sęk w tym, że 100 000 zł za mały, miejski samochód, którym podróż z Gdańska do Torunia lub Olsztyna i z powrotem na jednym ładowaniu okaże się niemożliwa – to dużo. A i tak dotyczy to podstawowej wersji, bez dodatkowego wyposażenia.

Prezentowany na zdjęciach egzemplarz to wydatek ponad 130 000 zł!

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Jeep Gladiator – czyli Wrangler w wersji pick-up

Jeep to ugruntowana marka wśród producentów samochodów terenowych. Jednoznacznie kojarzy się z legendarnym Warnglerem, czyli …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *